svartsjuka hästar

S

__Stilett__

har ni märkt av detta?
Jag har en häst som är extremt svartsjuk av sig.
Det är iof den enda hästen jag stött på som är det.
Jag har 2 hästar och han tycker verkligen jätteilla om att ngn annan häst får uppmärksamhet från matte. Han blir lätt grinig i sitt beteende, surar rejält mot den andra hästen.
och så fort man pysslar med den andra hästen vill han ha uppmärksamhet genom att sura som tusan i boxen med att dra tänderna i gallret, stryka öronen etc. och går jag då in till honom blir han extremt gosesjuk.
I hagen så blir han sur om jag går till den andra hästen, då kommer han och jagar bort den.
Ett par tillfällen har jag enbart haft honom och ingen annan häst och då är han mkt mindre grining! men så några tillfällen har jag hfat 2 hästar och då beter han sig alltid likadant med att va grinig i sig själv. Han kan tom bli grinig på mig om jag pysslat med den andra hästen.
Han tycker det är stormkul att åka iväg och tävla, för då vet han att han får 110% uppmärksamhet :D
Jag har haft honom sen han va 2 år och nåra månader.

Ngn mer med svartsjuk häst?
Han får väldigt mkt uppmärksamhet. Brukar ofta va i stallet 2 ggr/dag och jag ger han tom lite mer tid än den andre så han borde ju inte vara svartsjuk ;)

Detta är igentligen inget problem på så sätt. Men skulle va spännande och höra om era hästar beteer sig likadant.

Mitt varmblod beter sig exakt likadant. Jag har aldrig haft en häst som har varit så kelsjuk och jag får känslan av att han helst skulle vilja sitta i knät om han kunde. Han blir skitsur om jag ägnar mig åt nordisen istället och vallar bort honom från mig. Står jag i boxen brevid och borstar nordisen så står han och skrapar med framhoven ända tills jag går ur boxen. Ändå kan han inte se in i den andra boxen (har uteboxar). Så jag är fullkomligt övertygad om att hästar kan vara svartsjuka.

Min lilla pålla hade jag problem med att fånga i hagen i början, inte så att man fick jaga henne, men när man skulle ta henne vända hon helt lugnt o ställde sej så långt borta i hörnet hon bara kunde. Tog en dag tag i en annan häst o började leda honom mot grinden (flockledaren så jag hoppades att flera skulle följa efter) varpå min häst kommer i galopp med öronen bakåt o attackerar honom o jagar bort honom.
sen dess har jag inte haft några problem med att fånga henne

Jupp, min häst beskyddar "sina" älsklingar med tänder och hovar :D

Om jag någon gång lämnar honom i stallet för att ta hand om någon annan häst, blir det långa blickar, dov heeeeej hallåå jag dååå, & sen inte ett surr på några minuter för att befästa att han är ledsen och kinkig..

haha.. undra om jag läser inte lite väl mycket människor beteende i min häst *hm..* :crazy: :D men det känns verkligen som att han tycker att jag är hans matte o ingen annans, varför pilla me nån annan när ja har han ! lixom ( & sen är han sedan 3 år tbx van vid att få 100% uppmärksamhet av mig ) :D

Tyvärr så har vi samma problem. Fast vårt 4 åriga arabsto går ett steg längre..... Hon jagar bort både den gamle tanten och de yngre och så jagar hon killar/ karlar som inte tillhör familjen. Hon försvarar oss lite väl mycket! :(

ja ibland är min häst så.
går jag fram till en annan häst i hagen jagar han bort hästen och går fram till mig som "jag har inte gjort nåt" och sen vill att jag ska pyssla med honom ist. :)

men annars brukar jag inte märka det, men han vet att jag är hans matte iaf ;).

"han är inte min häst,
jag är hans människa"

:D

Hej!
Min förra ponny var också så.....när jag kelad med min andra ponny så blv han jättearg!!!!
Och när vi red ut på dom båda så blev dom sura på varandra ganska jobbigt... :(.
/CISSI :)

Svartsjuk och svartsjuk...nja... men den ridskolehäst som jag pysslar om mest brukar titta efter mig om jag går in till en annan häst som jag borstar, sadlar och tränsar eftersom han är van att det är han som får den uppmärksamheten från mig 99 av 100 gånger. Det är en stor besvikelse för honom, värst är det när jag ska göra i ordning en häst i spiltan bredvid - då kan även öronen åka bak litegrann men pratar jag med honom blir han glad igen.

För 1 år sedan hade jag en "sabeltandad tiger" vad gäller svartsjuka.
Nu har jag 2 st...
Den första har jag haft sen hon var 2 år, hon är nu 22 år.
Den andra kom hit till lucia-02.
Är lite jobbigt i bland, mest för att andra tror att dom ska ha ihjäl varandra.
Som tur är så är dom bästa kompisar förövrigt.

Min häst är fruktansvärt svartsjuk. Håller jag på med en annan häst eller står en bit bort och pratar med en kompis blir hon skitsur+ att hon håller på och gör saker hon vet att hon inte får bara för att få uppmarksamheten.
Hon är dessutom överbeskyddande av matte. Går någon förbi boxen när jag är där inne så grinar hon upp sig mot den, i hagen jagar hon bort alla andra hästar om jag går in till henne (hon är inte högst i rang), dock funkar det att jag går fram till en annan häst där inne utan att jag får prpoblem men glad blir hon inte.

Sv: svartsjuka hästar

Min arab är precis likadan. Jag är hans matte och ingen annans. Pyslar jag med andra hästen blir han enormt sur och svartsjuk. Det är han som ska ha alla uppmärksamhet. tar jag ut den andra hästen från stallet och longerar henne eller dylikt blir han galen. Det spelar ingen roll om någon annan är med honom. Tar däremot någon annan ut andra hästen och longerar henne medans jag är kvar med honom är allt frid och fröjd. Han gillar inte heller ev pojkvänner :D

en riktigt enmanshäst. Blir jättesur om jag inte är i stallet någon dag oxå. Helst är det bara jag som ska pyssla med honom. Lite svårt ibland då han står hos mina föräldrar och jag inte kan sköta alla utsläpp osv men jag får försöka så gott det går. En dos matte och det är frid och fröjd en dag ungefär.

Min ena häst (har två, en ponny jag haft rätt många år och en ny stor häst, ponnyn jag talar om nu) är lite små avundsjuk. Hon gillar inte att matte spenderar tid med andra hästar. Blir grinig, börjar göra saker för att få uppmärksamhet och är det i hagen så schasar hon bort den andra hästen för att själv stå och bli kliad.

Min gamla är sån. Hon blir skitarg när båda hästarna är inne och man pysslar med den andra. Hon slår med hovarna i boxväggarna bara för att få uppmärksamhet. Pratar man med henne slutar hon och är lugn en stund. Men sedan vevar hon igång igen. Då är hon vig den gamla tanten...får upp benet riktigt högt.
Tror att det beror på att vi bara har haft henne att bry oss om i nästan 9 år å nu har hon fått konkurrens...
Pappa är skitsur för att hon förstör de nya fina boxväggarna...*haha*

min förra häst var lite så, inte riktigt som din, men surade det gjorde hon! sen när man ägnade henne uppmärksamhet så blev hon jättegosig igen! nuvarande hästen är det ingen större fara med vad jag har märkt, han är lite småsur i sig själv! ;) har farit illa under flera år, så det är väl naturligt.. :( men går man in i hagen och det kommer en annan häst och vill bli klappad, så blir den oftast bortjagad väldigt snabbt, och sen kommer han och är jättegosig så länge de andra håller sig borta!

En av mina tre hästar är otroligt svartsjuk, men bara när det gäller mig. Nån annan kan stå och kela med de andra hästarna utan att han bryr sig men om jag gör det blir han skitsur! Måste alltid hälsa på honom först när jag kommer. Men när han är riden och klar så bryr han sig inte så mycket var jag är.
Men han är väldigt speciell den hästen och min ögonsten.

Min pålla har full koll på att jag är hennes matte och ingen annans. Jag måste hälsa först på henne när jag går in i stallet annars blir det ett himla liv från hennes box. "om matte inte märkt mig får jag väl göra henne uppmärksam på att jag finns här" ungefär. När ja sedan går in till henne är det ingen ände på kelet.
Pysslar jag någon gång med någon annan gång blir det också fart på damen.

Försöker faktiskt vänja henne av med det här beteendet eftersom jag tycker det är ganska oupfostrat men det är tyvärr inte så himla lätt.
Jag är ju lite glad också över att hon uppenbarligen tycker om mig. (eller så är hon rädd att någon annan får alla hennes morötter...)

min är inte precis svartsjuk men hon blir förvånad om jag håller på med andra hästar... när jag tar hand om en annans häst och rider den innan jag rider henne brukar hon stå i hagen och glo efter oss. har jag intag och tar in andra hästar i samma hage före henne tittar hon långt efter mig, ibland gnäggar hon.
när hon står i stallgången och andra hästar också är inne och jag gullar med dom, brukar hon kasta med huvvudet eller skrapa med benet. men hon blir inte sur precis.

Mina hästar är också extremt svartsjuka av sig. Är nog vanligare än man tror.

Jag använder inte ordet svartsjuk, utan uppmärksamhetstiggande. Dvs den ena hästen vill också ha uppmärksamhet när man pysslar med den andra. Och visar det på diverse sätt. jag har haft ett par sådana där uppmärksamhetstossiga hästar, och de har uttryckt det från att aldrig släppa en med blicken till att fara runt och sparka i boxen. Finns alla möjliga varianter. Jag brukar aldrig lägga någon vikt vid det, det är jag som ska ha pli på hästarna och inte tvärtom ;)

Båda mina nuvarande vill helst att jag kelar med dem och bara dem. valacken visar det väldigt försynt genom att stå med huvudet över dörren och nita fast mig med blicken. Kommer han åt så nyper han gärna lilldamen i rumpan med.

Lilldamen däremot är inte alls lika försynt och går runt i boxen, kastar med huvudet och är allmänt 'rastlös' när jag inte pysslar med henne. Därför tar jag alltid henne sist, så hon inte får någon belöning för sitt beteende. Jag skäller aldrig på det heller (det är också uppmärksamhet och det är det hon vill ha), utan jag bara ignorerar det.

min är. Vilket är jättejobbigt, eftersom båda våra hästar är lika kärvänliga och vil gosa. Hälsar jag på Moses blir han bortjagad direkt

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat