Svartsjuk slyngel, vill du vara bollplank?

Lejonelle

Trådstartare
Jag behöver ett bollplank, hoppas någon vill ställa upp :)

Jag har en lite bökig situation med en 4 mån valp och en 10 mån slyngel , båda av bruksras. Oftast går det jättebra och de har mycket utbyte av varandra, men vissa situationer är bökiga. Jag har inte gjort så stor affär av det tidigare eftersom vi bara haft lillvalpen i tre veckor men nu behöver vi börja jobba mer systematiskt med att få till det och då behöver jag en strategi som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.

Slyngeln är brötig och störig och precis som alla tonåringar är det JAG JAG JAG hela tiden. Det yttrar sig t ex i att han vill tränga sig emellan så fort man håller på med lillan. Till saken hör att han väger 33 kg och är 68 cm hög. Så det är inte helt okomplicerat att få honom i knät när man t ex vill klippa hennes klor. Likaså är det rätt jobbigt att få till att kunna gå iväg med henne och lämna honom hemma - det krävs att någon har honom i koppel, annars krafsar han sig igenom ytterdörren.

Stänga in och hålla isär funkar förstås men det jag vill är att ha hundar som accepterar att jag ibland håller på med en, ibland den andra. Det har mina andra hundar klarat men den här är lite speciell :) :love:

Vad har ni för tips? Det som brukar funka bäst med slyngeln när han stressar upp sig är att ge honom en uppgift som man kan belöna honom för. Förbud och nej och konflikt är oftast en återvändsgränd med denna pojken. Jag har själv tänkt att "stanna kvar" kan vara en väg att gå, men jag vill gärna ha förslag på hur jag kan tänka vidare.

Ska jag göra nåt med gammelvovven så börjar jag med att parkera lillskrutt. Han får sitta/ligga och sen säger jag stanna. Då har han det att koncentrera sig på medan jag gör vad jag ska; klippa klor/päls wvr. I början blev det korta stunder med belöning emellan, kanske godispaus efter varje tass jag klippt klor på, och sen allt eftersom han klarat av det så blev det längre. Sen blir det bus med honom när vi är klara.

Ska vi gå prom med lillskrutt hemma så får han gå in i köket. Sen talar jag om att vi ska gå iväg och kommer snart och stänger. Leksaker och godsaker att roa sig med under tiden är han inte intresserad av, så vi bara går, men det är ju olika. Har ni tränat på att vara själv hemma förut?

Jag tänker så här, all uppmärksamhet, även om det är skäll, blir lönsamt för slyngeln. Så ta bort lönsamheten, sätt dig med valpen, utan nån direkt plan med den, utan gör vad som helst.
Sen kommer slyngeln farandes, ge ingen ögonkontakt, säg inte hans namn, absolulut noll i uppmärksamhet, bara fös bort när han liksom är i ansiktet på dig. Inga kommanon, ingenting som kan leda till uppmärksamhet.

Sen är det bara frågan om vem som är tjurigast, första gången skulle jag se till att jag hade gott om tid, hundarna har ju sällan en tid att passa. Tar det en timme, så gör der det, det lär garanterat gå fortare efter hand.
Sist en tanke hur du belönar när han går därifrån, men det vet du bäst själv. Godis borde vara att föredra då det är lugnande.

Tack @Blandrastik och @Sleepy för bra input. Jag har varit dålig på att ensamträna den här slyngeln. Efter att min andra hade gått bort var han ju ensamhund ett litet tag och då gick det utan problem att lämna honom så jag tror inte det är ensamheten i sig som är problemet. Det är att jag går iväg med en annan hund och lämnar honom, det måste vara ett misstag (tycker han).

Nu har vi provat era råd och klippt klor på lillan medan storen låg i hallen och fick små bitar av rostbiff kastade till sig när han låg ned. Gick bra fast hon till och med skrek lite (hon piper lite förebyggande ibland när hon tror att det kan göra ont).

Nu blir det nästa steg, jag ska gå ut med henne och han ska få vara med husse. Håll tummarna att husse kan följa instruktion.

klippt klor på lillan medan storen låg i hallen och fick små bitar av rostbiff kastade till sig när han låg ned.
Kul att det gick bra. Jag brukar vara noga med att min lillskrutt inte känner sig utanför; att han får vara med i gemenskapen även om jag för tillfället gör nåt med den andre hunden. Han har en underbar nyfikenhet och vill vara med på allt, så han får gärna ligga intill oss och titta på men inte störa eller vara i vägen. Jag ser honom, jag pratar med honom, berömmer, bekräftar honom. Han måste bara dela med sig av matte lite; vilket lönar sig när vi är klara, för då leker jag med honom.

Idag införde vi nåt nytt här hemma. Lillen känner sig väldigt utanför när jag verkar hovar på hästarna. Hans lösning har då varit att sno hovkratsen och dra iväg i trädgården, för att få uppmärksamhet. Idag när jag parkerat hästen, så började jag med att GE honom hovkratsen och bad honom passa den. Han fick ansvar för den. Mycket chockad tog han den o lade sig ner en bit bort. Sen varje gg jag behövde den, ropade jag in honom o bytte till mig hovkratsen mot en godbit. Sen fick han tillbaka den. Han hade nu ett jobb att sköta och var med i gemenskapen. Gammelvovvens jobb är att se till att hästen inte står o gnager på grinden eller hittar på andra dumheter. Alla nöjda o glada.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
786
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 925
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 439
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 797
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar