Svårtränsad

E

Erica

Hejsan! I stallet där jag rider (ridskola) finns en häst som är väldigt svårtränsad. Han har nog inte ont för när man rider honom så visar inga tecken på att ha ont men när man ska tränsa honom i boxen så "luras" han, böjer sig ner och när man ska ta in bettet så slänger han upp huvudet och håller det högt. Han är 6 snart 7 år gammal.Vad kan vara orsaken till detta?

Sv: Svårtränsad

Jag tror att han är en fiffig ridskolehäst som kommit på ett knep för att slippa undan.

Det kan vara att han har ont i munnen, att han tycker bettet är obehagligt, att han har råkat ut för något obehagligt i samband med tränsning, det är svårt att säga när man inte har sett själva händelsen.

Vad säger ridläraren och är han lika dan med alla?

Antingen har hästen ont i munnen eller så har den haft ont eller upplevt obehag av bettet.
Jag skulle från ridskolans sida alltid förse den som skall rida hästen med en morotsbit så att varje gång hästen tar bettet så får den en bit morot samtidigt. Det brukar skapa hästar som nästan tränsar sig själva. Givetvis utgår jag då från att bettet passar och hästen inte har sår i munnen.
Vad har hästen för bett?

ylvaaskersund:Ridlärarna tror inte att han har ont, då dem faktiskt kollat munnen av vetrinären. Och jo, han är lika dan med alla, tillomed ridlärarana.

cosmoskatten: Jag har för mig att det var 2 eller 3 delat.

Han är väl trött på att bli riden runt dunt och sliten i munnen. Rätt vanligt hos ridskolehästar som inte trivs.

Det är väl ett sunt sätt av hästen att berätta att det inte är trevligt med bett i munnen. Hästen vet ju vad ett bett innebär och det är inte alltid trevligt, speciellt inte på ridskola där det sitter olika ungar och rycker i munnen varje dag.
Har dom ont av av sadlana så gillar dom inte att sadlas heller.
Sen tröttnar dom på alla som skriker åt dom i stallet, stå still flytta på dig osv.
ridläraren / ägaren bär ansvaret att hästarna trivs med sitt arbete.

Tänker som Görel - en smart ridskolehäst som kommit på hur man slipper tränset en stund extra.

Såklart är det möjligt att han gör negativa associationer till ridningen också, blir kanske dragen i munnen och/eller upplever lektionerna som jobbiga i största allmänhet. Ge godis när du tränsar, det brukar funka fint.

Min häst, när jag köpte tillbaka henne var hon likadan, hade inte ont men var OTROLIGT känslig i öronen och hade ett humör utan dess like :P Men tränade myket på att bara vara vid huvud och pilla och gosa, och nu gapar hon så fort man kommer fram med tränset :rofl:

Har de kollat öronen ordentligt? Vi hade en som hade svamp i öronen, när den var åtgärdad och borta så var hon som vanligt att tränsa igen.
"Alla" trodde att hon bara hade kommit på ett knep men stackarn hade ju faktiskt obehag varje gång ett litet barn skulle dra tränset över öronen.

ang. svamp i öronen! Hur får man bort det? Min häst har haft svamliknande torra utslag i öronen ett år. Hon är lite krånglig att tränsa pga. att hon inte vill att man tar henne på öronen. Trodde först att det var sk. "unghästvårtor" men de har inte försvunnit än så antar att det inte är unghästvårtor. Sen träffade jag på en häst som tydligen haft likadant i fleera år. Så det verkar inte läka ut av sig själv.

Man vill ju inte smörja på eller hälla i vad som helst in i öronen :S

Om man misstänker svamp så kontaktar man veterinären. Jag minns inte nu vad det behandlades med men det var något som skulle smörjas i öronen och det var receptbelagt. Jag minns att man skulle vara väldigt försiktig så att det inte kommer ner i örat eftersom det kan göra skada på trumhinnan då. Precis som du skriver ska man vara väldigt försiktig med vad man smörjer i öronen och man ska inte laborera själv.
Självklart ska inte hästen behöva gå med sådant här i flera år som den du träffade. Det är helt onödigt eftersom det är så lätt att behandla och det går inte över av sig själv.
Dotterns häst fick det en gång och veterinären sa att det är vanligt att det uppkommer vid långvarigt fuktigt väder.

Senast ändrad:

okej! ska kontakta vet.
Visade det en gång vid ett vet.besök men de sa bara "det där försvinner". Men nu har det ju inte gjort det :(

man kan även lära hästen att sänka huvudet genom att trycka ca 2 cm bakom knölarna som finns bakom öronen. tryck försiktigt!! glöm inte eftergiften.

okej! ska kontakta vet.
Visade det en gång vid ett vet.besök men de sa bara "det där försvinner". Men nu har det ju inte gjort det :(

Så märkligt att inte veterinären brydde sig om det :confused:
Det låter ju som svamp på din beskrivning men jag kan ju givetvis inte vara säker. Veterinären kunde ju tagit ett skrap prov om hen var osäker på vad det var.

Det är som torra fläckar/rugor inne i öronen. När jag visade det för veterinären var jag in för en annan sak, typ röntgen eller vad det var, så bad den kolla när jag ändå vara där. "Orkade" väl inte kolla och engagera sig när jag inte hade sökt veterinär just pga, svampen eller vad det är. Lite dålig stil av veterinären men ;P

Du har inget minne alls vad medlet du fick utskrivet hette eller innehöll?

Ja nog låter det som svamp alltid.
Nej jag minns tyvärr inte vad det var, det är några år sedan och minnet är dåligt :o men jag vet att det var någon riktigt trög, tjock salva iallafall som skulle masseras in där svampen var.
Vi trodde att det var någon typ av eksem först just eftersom det såg så torrt ut så vi hade ju smort med någon mjukgörande salva först innan vi kontaktade veterinär och det blev det ju ännu värre av :(
Man lär sig av sina misstag.

okej! jag väntar på att min veterinär är tillbaka för tidsbokning den 14e mars, så hoppas jag att vi ska få bort det här från stackars hästens öron! :)

Som jag ser det kan det finnas olika anledningar. Det kan vara så att han ogillar om bettet slå emot tänderna vid tränsning. Eftersom han står på ridskola kan man ju tänka att den del ovana människor ofta tränsar och inte bryr sig om att vara försiktigt med att inte slå bettet mot tänderna.
Kanske är lite huvudskygg? Ogillar när folk har sina armar runt hans huvud och håller på. Eller så är han helt enkelt en liten buse som gillar att spela små spratt med en. På den ridskolan där jag red för många år sedan fanns det ett gammalt fullblod som satte näsan i taket när man skulle tränsa. De flesta som skulle tränsa fick panik med honom och försökte hålla fast hans huvud och hålla på vilket bara gjorde det värre, även ridlärarna som skulle hjälpa till gjorde liknande saker. Dock märkte jag att om man bara tog det helt lugnt och inte stressade när tränset skulle på så var det inga problem. Först försökte han köra upp huvudet, men när han märkte att man inte försökte tvinga ned det igen eller börja fightas med honom slappnade han av och sänkte huvudet så man kunde tränsa. Lugn, tålamod och en avslappnad attityd var allt som krävdes. Men så fort man blev spänd så åkte huvudet upp igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 821
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar