Svarta prickar på hakan

I

Icka

Våran katt Tea har nu ett tag haft massa konstiga svarta små prickar på hakan, det ser inte ut som löss och de verkar inte sprida sig. Det sitter i pälsen och ner mot skinnet. Det ser typ ut som torkad färg, fast det är omöjligt att hon skulle ha svart färg på hakan då hon är innekatt och vi inte har något som kan färga av sig!?
Hon kliar sig inte på det och verkar inte störd av det heller.

Någon som har en teori om vad det kan vara?

Sv: Svarta prickar på hakan

Så har Siri också. Det är enl. vet svamp och kan motverkas genom att tvätta och hålla torrt. Det kan bli pormaskar av det också.

Usch, svamp?! Men hur har hon fått det då? Tvätta bara med vatten?

Jag gör inget åt det, men jag har för mig att vet sa att de blir fuktiga runt munnen när de äter och dricker och att det kan bero på det. Jag tycker att kissen verkar vara torr för det mesta...

Ja jag tycker också att hon är det...konstigt! Kanske får testa att tvätta lite då?!

Är det vad jag tror, svart skorv, så är det gammal hederlig svarthaka som INTE har något med svamp att göra. Det är helt enkelt katternas motsvarighet till pormaskar.

Man bör inte vara där och pilla särskilt mycket, då kan det bli inflammerat och riktigt styggt. Rengör med t ex. utspädd Jodopax på en bomulstuss, milda Aloe Vera-produkter fungerar också bra.

Ge inte katten mat från plastkärl då det kan ansamlas bakterier i repor i plast och det förvärrar svarthaka.

Vår katt hade det innan också, vet. sa att det förmodligen var allergi.
Så vi tog bort alla platskålar osv, och det gick över.

Det kan också vara "katt-akne" som ser ut just som svarta prickar..

Får nog ta med henne till vet. då verkar det som! Men dom äter bara ur porslinsskålar, så jag kan inte ta bort någon plast tyvärr.

Du behöver inte ta henne till veterinären för lite svarthaka. Går du till doktorn om du får en finne? :smirk: ;)
Det är helt normalt för katter att ha lite acne, men man får förståss se till att det inte blir någon inflammation av det, men det är inte så himla vanligt.
Tvätta då och då med någon desinficierande medel, själv brukar jag använda klorhexidinlösning.

Läskigt att det är så många veterinärer som inte känner igen svarthaka! :eek:
Jag har en kompis som också frågade sin vet om detta (hon visste inte heller vad det var innan jag berättade för henne). Den veterinären trodde det var någon ohyra... :crazy:

Haha nee okejdå jag går inte till vet. för en finne! ;) Men är ju så rädd om mina små pissar och går hellre dit i onödan.
Får börja tvätta henne med något bra och se om det hjälper annars får jag väl helt enkelt låta henne ha svart på hakan! :D

Grejen är att det inte finns så himla mycket en vet kan göra, förutom att råda dig till samma saker som vi redan gjort här. (Om som du nu har hört så är det många vet som inte ens vet vad svarthaka är... ) Om svarthakan har blivit inflammerad kan vet skriva ut starkare kortisonsalva, men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Jag har provat att smörja med svag kortisonsalva (den receptfria, hydrokortison 1%), men jag tycker inte att det hade någon direkt effekt. Då är det bättre att rengöra istället.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 874
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar