Svårt val...

B&B

Trådstartare
Jag äger två underbara hästar.

Pga graviditet och att jag blev utslängd från mitt tidigare boende hos fosterfamilj där jag hade gratis stallplats blev jag tvungen att låna ut min ene.

Han har tidigare fått flyttat runt en hel del (är fd varmblodstravare) och jag ville nu att han skulle få komma till ett varaktigt hem.

I januari har han varit borta ett år hos en underbar fodervärd 20 mil från mig. Har varit och hälsat på å sett att han trivs med henne.
Nu var det tänkt att hon skulle köpa honom i januari, men hennes mamma säger nu ifrån.

Han kommer alltså tillbaka till mig i januari.
Jag vill inte att han ska behöva flytta mer, inte behöva dras med nytt folk osv. Men jag har inte råd att ha två hästar nu.
Jag kan ju försöka hitta någon som kan ha honom på foder fast i det stall han stod ett tag innan han åkte men då måste han ju vänja sig vid någon ny människa. (Stallet där jag håller till o har min andra häst med.)
Men om jag säljer honom helt blir allt nytt.
Och om jag säljer honom kan jag ju inte veta om han får bli kvar på det stället eller om de sen säljer honom vidare...

Jag har tid men inte pengar.

Vad är bästa lösningen för hästen i detta fall?

Sv: Svårt val...

om du bestämmer dej för att sälja honom kan ni ju skriva i kontraktet att vid ev. försäljning
ska du kontaktas först och kunna köpa tillbaka honom för samma summa?
då kanske din ekonomi har ordnat upp sej så att du har möjlighet att ha 2 hästar,
har du inte det så kanske han får flytta igen?

Bara en ide?
hoppas att allt löser sej för dig

Ja men kan man skriva så?

Har hört förr att det spelar ingen roll vad man skriver, när man väl skrivit under köpekontrakt så äger nya ägaren hästen och får därmed göra vad han/hon vill med den?

Annars är det en idé som jag tänkt på...

Tack för svaret i alla fall :-)

Hon som har hästen på foder, kan hon inte ha den på foder ett tag till? Om det är själva köpet som är problemet?
Jag har ingen bra erfarenhet av att skriva att man ska kontaktas vid försäljning. Om du fodervärdar ut hästen har du ju all makt och kan själv avgöra vart hästen ska vara.....
Jag skulle försöka hitta en ny fodervärd om inte den som har hästen nu kan ha kvar den.

Nej, man kan inte skriva så. Sålt är sålt. Det enda som skulle kunna fungera är att du isf skriver in i kontraktet att du har förköpsrätt till hästen och att det annars utgår vite motsvarande ex.vis köpesumman. Att bara skriva in att man har förköpsrätt hjälper inte.

Du har tre möjligheter.

Den första är att lämna ut på foder igen och då ha lite kontroll över hästen. Då kan du ta hem den om den missköts, för det skriver du i kontraktet. Fast då gäller det att du har råd att verkligen ta hem den.

Den andra är att sälja hästen. Då kan du bara hoppas att du har hittat en bra ägare och hästen är inte längre ditt ansvar. För billigt såld = risk att bli köp och släng häst. Fast det behöver inte bli så. Hästen kan få det jättebra.

Den tredje är att slakta hästen. Finns det ingen köpare som du anser är seriös, så är det kanske ett bättre alternativ.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 555
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar