Svårt ta upp soja??

Sv: Svårt ta upp soja??

Min häst får 9 kg hö med väldigt bra värden, 1 kg lusern, 0,5 kg lympos avel/ung, lite betfor och 200g soja + mineraler, vitamin E och B, + lite andra tillskott.

Han har haft väldigt(!!) svårt för att sätta muskler, började ge soja för lite mer än en vecka sedan och tycker redan jag ser resultat. Kanske min skulle haft mer energi men han funkar perfekt med denna foderstaten, han har gått på mkt krafftfoder innan och varit väldigt het men nu är han fin i hull och bra i skallen.

Min första tanke var att ge din olja för mer energi och sänka kvoten.
Men upptäckte nu att du skrev att det inte gick ;)

Tack för länken! :bow:
Har skummat igenom lite inlägg om hennes "experiment" förut. :)

Här är en intressant länk om bland annat att fodra med höga kvoter och ge mkt protein -- för de som är intresserade. :)
"Proteinet igen"

Hoppas man får citera lite från HelenaHandbergs inlägg:
Kvoten” har blivit litet av en mantra tycker jag. Det är väl Ok att ha en slags riktlinje för att oerfarna ska veta att ungefär i vilken storleksnivå olika näringsämnen ska ges. Men det kan bli helt fel om man fodrar för att hålla en protein/energikvoten konstant. Det finns inga vetenskapliga studier och inte heller något sunt bondförnuft som talar för att om en häst hehöver öka sitt energiintag så behöver den också öka proteinet i motsvarande grad.

alla hästar reagerar ju olika, men soja är väl inte så jätte lätt smält...
Krafft protein fungerade väldigt bra på mitt varmblod, när han behövde mer protein, eftersom det är så högt protein värde 330 g behöver man ju ofta inte ge så mkt, så blir ofta billigare än ex. andra avelsfoder.

Krafft protein har 12 MJ och 330 g protein/ kg foder.
Soja har 12 MJ och 380g protein/kg foder

Båda är proteinkoncentrat som skall ges i begränsade mängder. Men med tanke på att KP kostar nästan 3 gånger så mycket som soja så tycker min plånbok bättre om soja. Mina hästar tar sig lika bra på båda två.

alla hästar reagerar ju olika, men soja är väl inte så jätte lätt smält...

varför inte?
Soja är ett för hästar protein med en bra sammansättning av aminosyror. Det är lätt för hästen att ta upp. "Problemet" med det är att det är ett koncentrat dvs du kan inte ge så mkt av det eftersom det är i koncentrerad form. Du kan inte ge flera kg för då hinner inte enzymssystemet med att ta upp aminosyrorna, de rinner över till grovtarmen och hästen blir sjuk. Men det inträffar bara om du ger för mkt!!

Hmmm, måste vara nåt fel på min hästs ämnesomsättning då. :p
Känns som jag slängt bort flera månader (sen oktober) :crazy: på att prova soja i olika mängder och kombinera med lusern/kraftfoder. För av just sojan har jag inte fått nåt resultat. Varken när jag gav 3 dl eller 8 dl. :( Shit happens, vet inte vad det beror på.
Mindre mängder foderjäst har funkat men nu ska jag prova krafft protein. :)

Det låter konstigt om du inte fått effekt på 8 dl om du kört det en tid borde vara en 200 gr SMRP eller? Soja är ett för hästen lättsmält fodermedel med bra aminosyresammansättning. Vad blev totalmängden protein i foderstaten?

Det finns ett sällsynt möjlighet till – att det var nåt fel på just den säcken. Antar att du haft samma hela tiden. Man har sett att om proteinkoncentrat processas i för hög temperatur så förstörs först lysinet. Om lysinet är otillräckligt så kan inte de andra aminosyrorna tillgodogöras heller.

Men jag skulle också prova ett annat fodermedel i denna situation. KP är ju ett alt. Sen finns det ju några "färdigfoder" som har både hög protein- och hög energimängd. Då slapp du ju blanda flera olika.HH

Tack så mycket för ditt svar.
Under senaste perioden fick han från sojan ca 180 g, kraftfoder ca 130 g och jäst ca 80g. Så- ja nästan 400 g extra protein utöver grovfodret. :crazy: Han har fri tillgång (äter 12-15kg) på hösilage med 47 g/kg foder.

Intressant det där med processen av soja. :idea: Då kanske det är anledningen. För jag har haft samma säck, ja.

Köpte nytt foder igår. :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 596
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar