Svårt ta upp soja??

Ellyne

Trådstartare
Jag har fodrat med soja ett tag nu men inte fått de effekter på hästen som jag borde ha fått. Han är fortfarande muskelfattig, trots stor giva. Blir lite orolig för jag vågar inte öka mer (0,45 kg, 580 kg häst), det känns onödigt att ge så mkt om hästen inte tar sig på det. Funderar på om jag ska byta det mot k.protein?
Efter att ha läst lite sojatrådar påstår vissa att soja inte är anpassat för hästar och kan vara svårt att ta upp... ? Vad kan det annars bero på?
Vad har ni för erfarenheter?

--
Har fri tillgång på bra (analyserat) hösilage men det är inte tillräckligt för han är ganska svårfödd och verkar ha stort proteinbehov. Hullet är okej men han har inte mkt muskler trots träning.
Jag har provat kombinera sojan (i mindre mängd då) med lusern som inte är nån favorit hos hästen (i de mängder han skulle behöva), nu har jag krafft grund istället som snart är slut (för att få mer normal kvot i hela foderstaten).

Sv: Svårt ta upp soja??

Jag har använt soja till en hel del svårfödda hästar som kräver hög kvot och de har alltid svarat rekordsnabbt på det.

Jag har sett resultat på mindre än en vecka. Du ger ju nästan 1/2 kg så mängden borde räcka. Hur ser foderstaten ut i övrigt?

Jag har använt soja till en hel del svårfödda hästar som kräver hög kvot och de har alltid svarat rekordsnabbt på det.

Jag har sett resultat på mindre än en vecka. Du ger ju nästan 1/2 kg så mängden borde räcka. Hur ser foderstaten ut i övrigt?

Ja jag har hört mycket bra saker om sojans effekt så jag blir så förvånad. :confused:

Han har fått några dl i flera månader men har gått på 0,45 kg i nästan tre veckor utan nåt större resultat.
I övrigt får han nu (sen 2-3 v.): 1 kg grund, 0,5 kg lusern (för att ta slut på säcken) och 3 dl foderjäst för pälsen. Och då fri tillgång 24/7 på hösilage (kvot 7).

Han behöver kanske mer energi ändå? Nu vet jag inte värdena på grund men det verkar som han får mkt protein i förhållande till energin.Du måste ju ha en ganska så hög kvot på den totala mängden foder. Min gissning (om man nu ska gissa ngt) som naturligtvis kan vara fel är att han behöver mer energi för att kunna ta tillvara allt proteinet.

Ja jag har haft en fundering på det förut... Grund har 11 mj och 80 g smbrp.
Han är inte alls tunn men han kanske behöver mer energi i alla fall? Hur ska man veta hur mkt han behöver för att kunna ta upp proteinet?

Ellyne;11948861 Hur ska man veta hur mkt han behöver för att kunna ta upp proteinet?[/QUOTE skrev:
Ingen aning egentligen
Men jag kan göra ett försök så kanske ngn annan kan avgöra om det verkar vettigt eller inte.
Det är kanske det man kan använda kvoten till? Jag har ex två mkt lättfödda ponnyer. De mår bäst av en hög kvot. men om man har en häst som behöver mer energi så bör man ju se till så att kvoten är ganska låg. Om du vill ha en kvot på ex 4 (bara ett ex) så delar du proteinmängden med 4. då får du reda på hur mkt energi det behövs för att få motsvarande kvot. Sedan måste du ju räkna in ensilaget också.

Intressant, jag förstår hur du menar.
Man kanske kan säga att det handlar om att ha en bra fördelning av protein och energi i hela sammanlangda foderstaten.
Utan att räkna exakt tror jag att jag har ca 10 nu, vilket egentligen är en väldigt hög siffra för honom. Han skulle nog klara sig på 8. Samtidigt vill jag inte fastna för mycket i kvot-tänkandet, han behöver ju mest protein just nu. Så det borde vara ok att ha högre kvot när hästen verkar ha proteinbrist (ej energi och proteinbrist)- så har jag alltid tänkt förut.

Men i så fall; vilka kvoter/mängder protein pratar vi om, som kan riskera vara för mycket? Det är intressant för jag har aldrig hört att det är dåligt med för hög KVOT, bara att det förstås inte är bra med överskott av energi eller protein (särskilt energi).

Jag har läst både att det ska vara svårt för hästarna att ta upp och att det ska vara lätt.
Men jag började ge min soja för ca två veckor sen och jag tycker redan att han är rundare i muskulaturen. Har visserligen gjort en del andra ändringar i foder och miljö men jag tror sojan spelar in.

Om du ger en hel del protein till en svårfödd häst och det inte syns att den får mer proteiner så tycker jag att det mkt väl bör kunna bero på att den får för lite energi.
En hög kvot innebär bara att du ger mer proteiner i förhållande till energin. Det säger ju inte någonting annat alls om det är bra eller dåligt. Detta beror ju på hästens energibehov. Jag menar att fodret behöver inte alls vara bra för alla olika sorters hästar bara för att kvoten är hög.

Jag har läst både att det ska vara svårt för hästarna att ta upp och att det ska vara lätt.
Men jag började ge min soja för ca två veckor sen och jag tycker redan att han är rundare i muskulaturen. Har visserligen gjort en del andra ändringar i foder och miljö men jag tror sojan spelar in.

Jag har också hört båda delarna, mest verkar folk har erfarenhet av att det är ett bra och effektivt foder.

Jag ger det lite tid till (tills hela säcken är slut) och ska kombinera det med ett annat kraftfoder och hoppas på bättre resultat.

Nån annan som har nån erfarenhet av soja som de vill berätta om?

Varför ger du grund?
Prova groov 125 istället, det skulle jag rekomendera!
Sen 1 kg för en häst som ska träna normalt och bygga är väldigt lite, du skulle kanske sakta kunna öka upp mot 2 och stanna när du märker skillnad!

Vad är det för häst?
Hur är kvoten i stråfodret?
Kan du uppskatta hur mycket strå han får i sig?
Dricker h*n ordentligt?
Hur mycket tränar du?

Kan säga att min "svårfödda" häst (540 kg)står på:
9 kg hö
1 kg lucern strå
1 kg groov 125
0,5 l soya
4 dl betfor
+mineraler och extra b-vitamin

Tack för ditt svar.
Varför ger du grund?
För att han kanske inte får i sig varken tillräckl energi eller protein så jag ville inte enbart ge proteinkoncentrat.
Prova groov 125 istället, det skulle jag rekomendera
Nu är det så att jag ska snart byta ut krafft grund mot 2 kg rehab och hoppas på resultat nu. Han har långt över tabellbehovet men jag måste försöka komma upp till/över hans individuella behov.
Han verkar inte tåla havren som är i vissa kraftfoder... :crazy: Annars är det nog ett bra förslag.

Vad är det för häst?
Hur är kvoten i stråfodret?
Kan du uppskatta hur mycket strå han får i sig?
Dricker h*n ordentligt?
Hur mycket tränar du?
Han är 9årigt varmblodstravare, lite svårfödd, äter inte allt och svarar inte så bra på alla foder så det är ett himla meckande.
Kvoten är 7, ok värden, ej jättehögt.
Jag gissar på att han får i sig 15 kg. Han har fri tillgång 24 h men är något låg i rang och tyvärr är det lite oroligt i hagen. :( Så det kan vara mindre.
Han dricker (fri tillg termobar) och får extra salt i maten för han kan slickar inte på saltsten (finns dock i hagen)
Tränas oftast 6 dagar i veckan. Dressyr för tränare, bommar, skogsridning och klättring, tömkörs mm.

Han är lite bättre nu än för två månader sen. Men ökningen går långsamt och han är fortfarande rätt kantig.

Du behöver nog ge mer matt rätt över, inte bara protein. Öka upp kraftfodergivan ordentligt, det är inte farligt att ge mycket kraftfoder om hästen behöver det, bara att minska lite när hästen börjar bli rund :)

Kommer inte ihåg exakt vad du skrev innan men ett par dl matolja i kraftfodret kan också göra sitt till.

Tänk på att om det är lite oroligt i hagen så kan hästen känna sig stressad och ha svårt att gå upp i hull pga det.

Rehab tyckte jag gav väldigt bra effekt på min då tunna svårfödda halvblod/fullblodskorsning. Hade pulat med korn, lusern, olja, soja osv i all oändlighet. Sen opererades han och skulle stå på boxvila så då testade jag rehab vilket han svarade jättebra på, trots det stressmoment boxvila och allt iom det innebar. Han fick då 0.5 kg rehab, 0,5 kg korn o 0,5 kg lusern om jag minns rätt, plus fri tillgång på hö.
Numera är han vuxen och kräver mindre o mindre mat, tycker ibland tom att han har lite kula.... Så nu går han på enbart havre, betfor o hösilage, skönt för plånboken!

Tack för tipsen. Jag ska öka upp krafften rätt mkt när jag köpt det.
Just hullet är bra men jag ska eftersträva en jämn fördelning av energi och protein, med lagom hög kvot.
Olja har jag provat och han blev superpigg av 0,5 dl... :angel:

Vad skönt att höra nån med bra erfarenhet av rehab. :)
Det har varit ett enda meckande för min del med. Soja hit, lusern dit, olja, kraftfoder... Vill ju hålla det så enkelt som möjligt egentligen. :crazy:

Jag börjar känna mig rätt övertygad om att sojan var problemet i mitt fall, anledningen till att han inte la på sig trots en foderstat med uträknade jättehöga värden.
Med alla de olika varianter jag provat gick det som sämst när jag hade sojan som grund för proteinintaget (förutom hösilaget förstås, som alltid är grunden). Det blev helt enkelt inget/bara lite resultat.

VAD det beror på att min häst verkar ha svårt att tillgodogöra sig soja är svårt att säga exakt. Kanske pga för hög kvot och lågt energiintag- i hela foderstaten. För enligt experterna är soja mkt lättillgängligt protein för hästen med hög smältbarhet.

Senast ändrad:

Jag tycker nog att du om något kan ökka på proteinet. En kvot på 7 är inte högt, har han svårt att bygga muskler kan han behöva en kvot på uppemot 10. Angående soja så kan du ge upp till 100 g/ 100 kg häst per utfodring så du kan ge 580g soja morgon, middag och kväll utan att överskrida rekommendationerna => totalt 1740g soja/dag. I det sammanhanget är 450g inte mycket.

Mina hästar (islandshästar) står på kvot 9-10. Stoet (15 år) går på 45 MJ och 450 Smrp, Vallack (4 år) går på 65 MJ och 600 Smrp. Båda väger 400 kg och får 400 g soja/dag

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 596
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 210
Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
2 082
Senast: mackan
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar