Svart skäck samt färg

Sv: Svart skäck samt färg

Hm...då läget inte var det rätta att lägga rabarber på själva Willy kanske man kan snika åt sig en avkomma :o ...ska han behållas som hingst? (Lew *ropar*...hur tänker du???)

Tar mig friheten att säga att han ska vara hingst tillsvidare. Jag var smart och sparade x antal språng med honom :D Och mer lätthanterlig hingst får man leta efter till världens ände....

Utmärkt! Både utseende och temperament...kan inte bli bättre ju. Flyttar norrut inom kort så nästa år är saker och ting i ett annat läge...

*ursäkta trådurspårningen lite*

Tror Wrangler var högst seriös och välmenande i sin fråga ;) ... Vad är ditt sto för typ?...och passar det då med de hingstar som finns tillgängliga med färg. Vad ska avkomman göra? ...
Jag är inte så haj på quarters så vad hon är för typ vet jag inte om jag kan svara på :o Hon är ju e. Golds Rebel Charm ue. Showboy Dun.
Inte tävlad än men har kapacitet.

Helst vill jag ha en avkomma till reining, med tjusig färg som bonus!
Jag är alltså inte inriktat mot pleasure direkt.. Kossor är också roligt dock!

Dock är jag väldigt noga med att det är en frisk och trevlig hingst också, gärna med lite resultat. Jag vet inte hur noga man är med tävlingsmeriter inom westernaveln?

Har inte påstått att du har skrivit det alls. Jag undrade eftersom det var de enda kriterierna du tog upp.
Läs ovanstående citat :D

Det viktigaste är absolut att det är en trevlig hingst som matchar stoet, färgen är en bonus så kan jag få alla dessa egenskaper är det som en dröm! :love:
Hon har bra temperament.

Bild på Alura (dock omusklad!)
5960_403346115000_868595000_8063962_2994880_n.jpg

Det blir ju helt klart lättare om du vill mot reining/cowhorse hållet och de hingstarna ligger bra på ditt sto.

Kolla du in den där Chicos Shining Spark, han finns ju i Sverige.

Svart är inte dominant, det fungera som fux.

Om en häst som inte är fux, har ett eller två begränsnings anlag för svart utbredning så blir hästen brun. Så en svart häst saknar begäningsgen av den svarta utbredingen så som en fux saknar svart färg.

För att veta hur stor möjlighet till svart du har måste man veta stam (färger bakåt) på din fux. Det troligaste är att du kommer får en fuxskäck eller brunskäck om hingsten är svart homozygot skäck.

Hm...då läget inte var det rätta att lägga rabarber på själva Willy kanske man kan snika åt sig en avkomma :o ...ska han behållas som hingst? (Lew *ropar*...hur tänker du???)

Jösses kvinna, klart han ska behållas som hingst :D

Och japp, han kommer att stå till förfogande för lämpliga ston till våren ;)

Svart är inte dominant, det fungera som fux.

Om en häst som inte är fux, har ett eller två begränsnings anlag för svart utbredning så blir hästen brun. Så en svart häst saknar begäningsgen av den svarta utbredingen så som en fux saknar svart färg.

För att veta hur stor möjlighet till svart du har måste man veta stam (färger bakåt) på din fux. Det troligaste är att du kommer får en fuxskäck eller brunskäck om hingsten är svart homozygot skäck.
Du svarade inte mig egentligen, va? Jag har visserligen en fux men inte en QH utan en Welsh Cob...och jag är inte ute efter färg ;)
Jösses kvinna, klart han ska behållas som hingst :D

Och japp, han kommer att stå till förfogande för lämpliga ston till våren ;)

Oki...får se om jag hittar ett sto som jag ska betäcka alt. att jag söker en avkomma (helst sto det med). Klokt att ha honom kvar som hingst, jag gillar honom hur mycket som helst :D

*viskar*

min lilla kosse/reining tjejja får en med honom nästa år :angel:

Jag har beställt en brown tobiano av henne. Hennes föl brukar komma ut inridna o klara dessutom o det fölet har dom två snällaste och klokaste föräldrarna på jorden så det kan bara inte misslyckas!

Nej det gjorde jag inte :o jag skrev bara om hur svart färg ärvs :angel:

Ja...såna ston växer inte på träd :love:
Hon har egentligen helt "fel" stam och typ än vad jag egentligen håller på med men jag kan bara inte göra mig av med henne! (Jag har försökt) Hon är mitt hjärta! Och hennes avkommor säljs alltid först, ofta långt innan de ens är avvanda....

*ursäkta urspårningen* (jag kan prata i evinnerlighet om min Sessan :angel:)

Senast ändrad:

Lägger mig i lite- men visst kan inte stoet få fuxskäck om den tilltänkta hingsten är homozygot svart??? Fuxar har som bekant två små e och hingsten kan bara lämna över ett stort E varför avkomman bara kan bli brun eller svart (i grundfärg).

Sen beror det väl på stoets augotigener om hon bara kan lämna brunt- om hon har två stora A). Förutsätter då att hingsten är svart och har två små a.

Du har rätt.

En häst som är homzygot för svart kan inte få fuxar (eller andra "röda")oavsett vad den andra hästen är för färg. Däremot är det inte säkert att avkomman blir svart, den kan bli brun också.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 466
Senast: Wonna
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 501
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka