Svart skäck samt färg

Lycanthrope

Trådstartare
Finns det några skäckhingstar som är svartvita?

Drömmen är ju att hitta en homozygot sådan att betäcka med senare.
I sverige finns det kanske inte så många men kanske finns det semin?

Mitt sto är fux, är chansen stor att jag får en svartvit skäck som avkomma eller gäller det homozygota endast skäckanlagen och inte färgen, så att risken är stor att det blir en brunvit skäck?

Sv: Svart skäck samt färg

VTR är ju homozygot men lämnar skäckar i alla färger ;) ...så det gäller nog bara själva skäckanlaget.

Jag gillar inte riktigt honom :o

Finns det kanske några utländska som även nedärver färg?

Nu tog jag honom som exempel då han är svart tobiano. Nej, tror du måste se en hel del till stoets färg. Chansen att få en ren svartskäck med ett fuxfärgat sto (t.ex.) är inte så stor.

Argghh :(

Men skäck går iaf att få om man väljer en homozygot hingst?
Det finns väl de som är homozygota på färg också?

Zeb är skäck. Men jag vet inte om han är kvar i avel eller om han ens är i livet. Han lämnar bra avkommor i alla fall.

Finns det några skäckhingstar som är svartvita?

Drömmen är ju att hitta en homozygot sådan att betäcka med senare.
I sverige finns det kanske inte så många men kanske finns det semin?

Mitt sto är fux, är chansen stor att jag får en svartvit skäck som avkomma eller gäller det homozygota endast skäckanlagen och inte färgen, så att risken är stor att det blir en brunvit skäck?

Denna då...
spark1.jpg

Chicos Shining Spark, homozygot för tobiano och den svarta genen

Vad vacker! Något sådant ja :)

Har han enbart lämnat avkommor i den färgen?
Dock är jag väldigt noga med att det är en frisk och trevlig hingst också, gärna med lite resultat. Jag vet inte hur noga man är med tävlingsmeriter inom westernaveln?

Och tillägger att jag givetvis är ute efter en quarter/paint hingst :D

tänkte också säga Chicos shining spark :)
http://web.telia.com/~u15533438/spark.jpg

Kopierat från hemsidan:
"Chicos Shining Spark är importerad från USA år 2006.
Han härstammar från painthingsten Summers Chico Bandito som har 1028 APHA-poäng.
Spark är homozygot för tobiano och för den svarta genen.
Han kommer att stå till förfogande för betäckning under betäckningssäsongen 2009.
Naturlig betäckning. Garanti för levande fläckigt föl."

Sedan vet jag absolut ingenting om hur han är eller vad han presterat men om färgen är viktigast så är han ju en bra kandidat :)

(eller så köper du istället ett föl (import är ju också ett alternativ) när det blir dags som är svartskäck, då kan du välja passande stam själv. Utbudet är ju annars väldigt begränsat här)

Senast ändrad:

Såg på hemsidan nu att det var 3 föl efter honom i år, ett black tobiano bara.. Sen en buckskin tobiano och en brun tobiano..
Buckskin är iofs inte helt fel :D Men med min tur får jag väl en ... fux :angel:
Fast skäckar är fint det med oavsett färg.

Willy är brown (svartbrun) tobiano. han kan inte vara homozygot då hans mamma är solid quarter men han kan ha hög färgnedärvning!

Vi får se nästa år, då får jag två föl efter honom (om allt går vägen) en efter ett solid fuxfärgad quartersto och en efter ett fux overo paintsto. Ger han mycket färg då är det en stark fingervisning! :)

En häst som är homozygot för den svarta genen ger inte nödvändigtvis svarta avkommor, utan det betyder att den inte ger något rött -dvs fux, palomino osv.

....dvs, med ett fuxsto riskerar man alltid en brun avkomma även om man betäcker med en hingst som är homozygot för svart gen.

Är det bara färgen och fläckarna som är det viktiga??

De allra flesta homozygota painthingstar har reining/cowhorse/ranch eller racing blod. Passar det ditt sto?

Är det bara färgen och fläckarna som är det viktiga??

Det har jag väl inte skrivit? :crazy:
Jag är bara nyfiken på vad det finns för hingstar med dessa anlag.

Sedan när jag har några förslag så kan jag ju kika igenom dem lite noggrannare ang temperament, stam osv.

Hm...då läget inte var det rätta att lägga rabarber på själva Willy kanske man kan snika åt sig en avkomma :o ...ska han behållas som hingst? (Lew *ropar*...hur tänker du???)

Det har jag väl inte skrivit? :crazy:
Jag är bara nyfiken på vad det finns för hingstar med dessa anlag.

Sedan när jag har några förslag så kan jag ju kika igenom dem lite noggrannare ang temperament, stam osv.

Tror Wrangler var högst seriös och välmenande i sin fråga ;) ... Vad är ditt sto för typ?...och passar det då med de hingstar som finns tillgängliga med färg. Vad ska avkomman göra? ...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 466
Senast: Wonna
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 501
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka