Svårt med stretchingen...

Beemergirl

Trådstartare
Har bara en liten fundering om min häst som idag inte kunde ta sin godis efter ridpasset....

Alltså jag brukar ge honom lite godis efter ridpasset och då typ stretcha lite samtidigt. Ge en godis mellan frambenen, en med att hålla handen vid magen och så ska han vrida huvet och böja halsen för att nå godisen.
Han har aldrig haft problem med det tidigare utan gjort det helt problemfritt. Men så idag var det precis som om han hade "nackspärr", när jag skulle ge honom den åt vänster sida. Han började att sträcka sig efter den men sen gick det inte mer, han tog bara fram huvet igen, det såg fullkomligen ut som om han hade nackspärr.... :confused:

Är det nån som har en teori om vad som kan va fel och vad jag kan göra för att få honom som vanligt igen?

Sv: Svårt med stretchingen...

Kan man inte plötsligt stretcha sin häst på ett visst sätt och det funkat problemfritt innan är det ett tecken på att nåt är fel.
Därför är det så bra att massera och stretcha då man märker snabbt om nåt är fel.
Går han ej att stretcha åt vänster har han nåt på höger sida. Min häst är svår att stretcha åt höger, han kan men det är kämpigt.
visade sig att han var låst i nån halskota..

Kände inget i ridningen?

Känn igenom halsen på höger sida, börja med mjuka långsamma smekningar med lite tryck med hela handflatan en stund så det blir uppmjuknat.
Börja sen palpera halsen i zixkzack med början med i nacken längs hela halsen. Musklerna ska kännas mjuka och spänstiga. Känn var musklerna går och känn i muskelfästena. Nån knuta eller stram sträng?

Jämför sedan med höger sida.

Jag hade väntat ett par dagar och sett om han blev bättre, sen hade jag tagit ut en hästmassör eller equiterapeut.

Jo han va ju faktiskt lite "joxig" i traven och galoppen i höger varv på böjt spår plus att han gick lite innåt eller tvärade lite med baken innåt höger. men han är alltid lite "sne" i början av passet innan han mjuknat.
Tyckte redan då på ridpasset att han inte riktigt va sig själv men till slut gick han riktigt bra utan att kicka, bytte galopp bak i höger varv hela tiden.
Jag ska kolla honom imorron med att massera och känna lite extra och jämföra sidorna så får vi se.
Som tur är kommer det en equiterapeuft (hur stavas det nu :smirk: ) om två veckor hit till trakten så jag ska hur som helst försöka få honom kollad.

Tack för tips!

Red honom på banan idag igen och nu var han lite mer sig själv... Bara nån enstaka kick i galoppen i höger varv.
Kunde inte känna nån skillnad på halsen heller, kan det va nåt jag inbillar mig allt det här?
Han va iof sig fortfarande lite stel eller hade sk nackspärr i stretchingen åt vänster... Men det är helt klart bättre än igår.

:bump: :bump: :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 859
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 701
Senast: Heddiz
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 810
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar