Svårt med höger galoppfattning!

W

WildHorses92

Jag är helt nybörjare på denna sidan och har en fråga om ville hjälpa mej :)

Jag har nyligen eventuellt blivit halvfodervärd till en D-ponny. Iaf så var jag där på provridning igår och ägaren berättade att han hade svårt att fatta höger galoppfattning pga av en skada han hade fått som yngre. Hon sa att jag skulle korta innertygel när jag fattade galopp. Alltså lite tvärtom hur man gör vanligtvis.
Vänster galopp gick bra efter några försök men höger gick inte alls utan blev bara skentrav. Finns det något särskilt som jag kan göra för att de ska bli lättare? :confused:

Sv: Svårt med höger galoppfattning!

Är hästen genomkollad så den faktiskt inte har ont? Hur funkar den annars i höger varv, tex om du minskar volten?

Om allt är "ok" så skulle jag satsa på tömkörning och longering. Sen är det bara att sakta in ifall det blir slängtrav, och börja om på nytt.

Min häst är likadan. När jag vill att han ska fatta höger galopp så börjar jag i trav.
Jag ser till att traven är ren och jämn.
Sedan så "bromsar" jag upp vänster sidan -som gärna vill komma fram och ta vänster galopp
samtidigt som jag "släpper fram" höger sidan.
Jag bromsar vänster sidan genom att korta den tygeln, samtidigt som jag "håller emot" med vänster höftben. Samtidigt som jag har lång höger tygel och försöker slappna av i min höger sida.

Det funkar iallafall på min häst :)

Är hästen genomkollad så den faktiskt inte har ont? Hur funkar den annars i höger varv, tex om du minskar volten?

Om allt är "ok" så skulle jag satsa på tömkörning och longering. Sen är det bara att sakta in ifall det blir slängtrav, och börja om på nytt.

Håller med. Att hästen inte fattar galopp i ett visst varv är ett varningstecken - antingen har den ont någonstans eller så är den så ojämn och svag på den sidan att den inte fixar det. Man måste ta reda på grundorsaken och sen jobba utifrån det.

Håller med. Att hästen inte fattar galopp i ett visst varv är ett varningstecken - antingen har den ont någonstans eller så är den så ojämn och svag på den sidan att den inte fixar det. Man måste ta reda på grundorsaken och sen jobba utifrån det.

Håller med här jag också. Min var likadan, skillnaden var väll att det var i princip omöjligt att få höger galopp öht. Lyckades nån gång rakt fram ute i skogen i räserfart typ :grin:
Tog ut kiropraktor som konstaterade att han var 4 cm sned i korset sen läääänge tillbaka (troligtvis redan som unghäst), tog 2 behandlingar och korrekt ridning så var snedheten borta :p
Hur mycket önskar inte jag att jag hade kollat igenom honom tidigare?? Det är sån himla skillnad på att rida honom nu så man kan knappt tro det :love:

Håller med de andra om att den troligaste orsaken är att den har ont någonstans. Speciellt eftersom du säger att den "skentravar" istället för att fatta galopp, det låter för mig som en spänd häst som försöker komma undan någonting som den tycker är obehagligt.

Sen generellt ska man ALDRIG bromsa innersidan när du ska fatta galopp, den sidan måste ju få komma fram! Annars är det som att be om fel galopp.

Sen generellt ska man ALDRIG bromsa innersidan när du ska fatta galopp, den sidan måste ju få komma fram! Annars är det som att be om fel galopp.

antar att detta var lite pikat till mig eftersom jag skrev att man skulle bromsa en sida? men jag skrev aldrig att man skulle bromsa innersidan utav hästen. Utan bromsa den sida som "vill fram" -i detta fallet vänster sidan.
Ska man rida höger galopp så rider man i höger varv, och tvärt om. så det blir alltså att man ska bromsa yttersidan på hästen och "släppa fram" inner sidan :)

Nej då, det var inte alls pikat till dig. Men TS skrev ju att ägaren till hästen hade sagt att man skulle bromsa innersidan.

Jag rider en häst som har problem med högergaloppen, detta för att hon har gått som ridskolehäst i evig tid och inte är ordentligt genomriden. Jag har jobbat med lösgörande övningar och att hon ska vara kvick för hjälperna, både drivande, förhållande och böjande. Galopperade inte alls i början, för jag ville inte göra en grej av det.
Det tog bara ett par pass innan hästen utan protester fixade högergaloppen (och nu vill jag understryka att hästen inte hade ont någonstans, då hade det nog inte gått så snabbt).

Så lösgörande arbete i skritt och trav är mitt tips!

För att underlätta fattningarna när jag började introducera dem red jag ur ett hörn med tagen bakdel (för att ytter bak skulle vara aktiv och med mig), jag var noga med att hästen var stadig på yttertygeln och försökte att släppa fram innersidan. Och så beröm beröm beröm! Det ska vara roligt att göra rätt. Inget slitande och dragande eller sparkande, utan funkar det inte så stanna upp och gör om. Skentrav blir aldrig någon bra galopp, så jaga inte in hästen i fattningen.

Tack så mycket för alla tips! de hjälpte verkligen, ja tror ja har en bättre aning om hur jag ska göra nästa gång :)
Jag tror nog inte (eller hoppas inte) att det beror på någon skada, iaf visade han inga tecken på att ha ont så det gäller väl bara att öva, öva, öva :)

Fast att den inte vill fatta ena galoppen och "skentravar" istället kan ju just vara ett tecken på smärta.

Bara som en parantes vill jag tillägga att min inte heller visade några tecken på att ha ont, men det var ändå dåliga fysiska förutsättningar som gjorde att det inte funkade. Behöver ju inte vara så med din, men värt att ha i bakhuvudet kanske :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama