Svårt med höger galoppfattning!

W

WildHorses92

Jag är helt nybörjare på denna sidan och har en fråga om ville hjälpa mej :)

Jag har nyligen eventuellt blivit halvfodervärd till en D-ponny. Iaf så var jag där på provridning igår och ägaren berättade att han hade svårt att fatta höger galoppfattning pga av en skada han hade fått som yngre. Hon sa att jag skulle korta innertygel när jag fattade galopp. Alltså lite tvärtom hur man gör vanligtvis.
Vänster galopp gick bra efter några försök men höger gick inte alls utan blev bara skentrav. Finns det något särskilt som jag kan göra för att de ska bli lättare? :confused:

Sv: Svårt med höger galoppfattning!

Är hästen genomkollad så den faktiskt inte har ont? Hur funkar den annars i höger varv, tex om du minskar volten?

Om allt är "ok" så skulle jag satsa på tömkörning och longering. Sen är det bara att sakta in ifall det blir slängtrav, och börja om på nytt.

Min häst är likadan. När jag vill att han ska fatta höger galopp så börjar jag i trav.
Jag ser till att traven är ren och jämn.
Sedan så "bromsar" jag upp vänster sidan -som gärna vill komma fram och ta vänster galopp
samtidigt som jag "släpper fram" höger sidan.
Jag bromsar vänster sidan genom att korta den tygeln, samtidigt som jag "håller emot" med vänster höftben. Samtidigt som jag har lång höger tygel och försöker slappna av i min höger sida.

Det funkar iallafall på min häst :)

Är hästen genomkollad så den faktiskt inte har ont? Hur funkar den annars i höger varv, tex om du minskar volten?

Om allt är "ok" så skulle jag satsa på tömkörning och longering. Sen är det bara att sakta in ifall det blir slängtrav, och börja om på nytt.

Håller med. Att hästen inte fattar galopp i ett visst varv är ett varningstecken - antingen har den ont någonstans eller så är den så ojämn och svag på den sidan att den inte fixar det. Man måste ta reda på grundorsaken och sen jobba utifrån det.