Svart hund + vitt koppel på utställning?

Sandra78

Trådstartare
Nå, kan man ställa rottweiler med naturvitt halsband och koppel? Jag har äntligen hittat ett utställningskoppel som både jag och hunden trivs med, enda haken är att det är naturvitt... De flesta som ställer rottweiler har svart nylonstryp + läderkoppel eller kättingstryp + läderkoppel. Men inget av det känns riktigt bra för mig och min hund, vårt vanliga koppel blir för långt och "utställningshandtag" för korta. Plus att jag inte riktigt gillar att ha en hake mitt i som det blir med koppel plus halsband.
Nu hittade jag av en slump ett retriverkoppel i bomull som är lätt att få att sitta bra, man kan knövla ihop det i handen efter behov och det är skönt att hålla i. Men då är det vitt, inte svart som jag ville ha...
Eller kan man färga det kanske, tror att det är 100% bomull?

Sv: Svart hund + vitt koppel på utställning?

Jag ställer en röd DP-hane med ljust, beige koppel och en rejäl blingig pärla i kedjan. ;)
Det är ingen som har sagt något, men så länge man ser hunden bakom kopplet är det väl bra...

Är det bara smalt är det säkert inga bekymmer. Jag skulle dock färgat det om det är i bomull!
Men det finns MASSVIS med olika retrieverkoppel i olika material och färger. Jag har ett tunt (5-6mm) i svart läder på utställning. Klippte av det till typ 1m och gjorde en knut i änden så är det lätt att hålla i.

Olika färger ger ju lite olika "uttryck" i HUNDENS pälsfärg. Ex på tollare kan man ha ett gult utställningskoppel om man vill att pälsen sak se mörkare ut än vad den är och rött om man vill att hunden ska se ljusare ut osv. På svarta hundar har jag sett mycket vitt eftersom hunden då ser mörkare ut i färgerna tex. Samma sak vad hadnlern har för kläder på sig. Mörka byxor till ljus hund och vice versa.

Angående den egentliga frågan:
Jag har sett folk ställa sina hundar i vanliga breda läderhalsband och koppel, ser för jävligt ut, men verkar vara helt tillåtet. Anledningen till tunnare halsband är ju att dommaren ser mer av hunden och halsen ser inte så kort ut. Det är mer till fördel för dig och hunden sas.

Det finns inget som är "tillåtet vs inte tillåtet" att ha som utställningskoppel, annat än stackel som alltid är otillåtet då såklart.

Däremot finns det ju koppel som är mer eller mindre snygga/lämpliga att ha och det bästa är ju att ha ett koppel som stör så lite som möjligt av helhetsintrycket enligt min personliga åsikt.

Håller med Gnist, man ska inte ha ett koppel som stör. Mina hundar har en speciell färg och det har gjort att jag kört med tunnt svart nylonkoppel. Det viktigaste för mig är att det är kort eftersom jag släpper det när de står.

Retriverkoppel kan du hitta i alla färger och former för en billig peng!

Kanske ska se om jag kan hitta ett liknande koppel i svart då, de flesta retriverkoppel jag har sett är i nylon och det lär ju brännas om hon drar minsta lilla, men någonstans borde ju finnas ett svart i bomull.
Annars får jag försöka färga. Snacka om i-landsproblem förresten :D

Fast jag har en hel del retriverkoppel i nylon och de bränns inte. Det är liksom inte som hästgrimskaft av nylon tycker jag, och hundarna får ju inte alls den kraften som en häst.

Okej, kanske ska våga testa med ett i nylon då, om jag inte hittar nåt i bomull. Har ju bestämt mig att hon ska stå för championatet i sommar så då måste hon vara fin :D

Det finns ju väldigt snygga utställningskoppel/halsband med lite tunnare guldkedjor och läder som "sitter ihop" också :d :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Okej, jag har NOLL koll på utställningar. På riktigt NOLL koll, aldrig ens sett en IRL. Men har fått för mig att 'det skulle vara kul...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 059
Övr. Hund För drygt ett år sedan satte jag och sambon oss i en bil och körde närmre 50 mil för att titta/köpa en omplacering. När vi till sist...
Svar
12
· Visningar
1 561
Senast: Gammal tant
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 301
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden