Svart goja i ena örat!

Lycanthrope

Trådstartare
Vår Leonberger har svart öronvax i ena örat.
Det andra är helt rent i stort sett och luktar normalt.

Det med svart/mörkbrunt goja i luktar apa.
Vad är detta och vad gör vi åt det?

Dyr veterinär? :crazy:

Sv: Svart goja i ena örat!

Öroninflammation?
Exakt på fick min cavaliertik också, luktar apa verkligen :eek:

vi gick till vetrinären och fick någon öronrens tror jag!

Det är öronskabb (som det blir inflammation av) och är ganska vanligt på hund och katt.
Du ska ha fucidin till det. Finns på recept.

Tack!

Eftersom jag räknar pengar rätt noga, men självklart lägger vad som behövs på mina djur!!, så undrar jag om någon vet ungefär vad det kan kosta att undersöka båda vovvarna?

Fucidin har ytterst begränsad effekt mor öronskabb!
Öronskabb är inte den vanligate anledningen till öroninflammation på hund, däremot på katt.
Öronskabb luktar dessutom inte.
PL

Öronskabb är inte den vanligate anledningen till öroninflammation på hund, däremot på katt.
PL

Vad kan det då vara?

Får ju ta henne till vet, men undrar ändå om ni har fler gissningar.

Och någon som vet vad det kostar att undersöka vovve hos vet?

PL

Tja jag har fått fucidin utskrivet när min hund fått öronskabb och det har blivit superfint i örat efteråt. Geggat har inte luktat för än det har blivit en inflammation i örat. Då är det inte godis att lukta.

Lychantrope:

En undersökning här går väl på 3-400 kronor, vad preparatet kostar minns jag faktiskt inte. Men jag tror inte det kostar över 200.

Jag letar på eniro efter privata veterinärer i kalmar, eftersom jag har bäst erfarenhet av det. Hittar många men det står olika på alla, tex smådjur eller akutmottagning/avlivning osv.

Snälla någon som kan hjälpa mig att kika vem som passar mitt ändamål? :o

Fucidin innehåller olja vilket kväver skabbdjuren genom att täppa till trakeerna, matolja är lika effektivt! Har man fått en sekundär infektion med bakterier o svampar är fucidin od förstås indicerat, öronskabb är dock inte den vanligaste orsaken till en bakt/svampinfektion.
PL

Hej. Har en Leonberger som haft precis det du beskriver och i vårat fall har det varit tvunget att gå till veterinär med det för att det verkligen ska gå bort.

Med en öronhund själv så säger jag ring till vet och be denne ta odling på vad som finns där i örat, vi tillbringade ett helt år på att behandla med först fucidin, sen något annat tills jag tröttnade och bytte veterinär och bad om prover. Det visade sig att våran hade ganska så svårbehandlade kompisar i öronen, men efter en nogrannbehandlingsomgång med starka preparat fick vi bukt med det, sen hade vi en vända till ett par år senare, men nu har han varit fri i snart fyra år! :banana:

Är det inte bara öronvax då?
Kliar sig inte hunden och huden ser normal ut så troka bara ut örat med lite bomul på fingret.

Prova att göra rent med t.ex. Epiotic dagligen i fem dagar.
Blir det inte bättre eller om det blir värre så måste du
till veterinär som kontrollerar om det är svamp eller
bakterier. Du ska inte göra rent den dagen du ska till vet.

Är det inte bara öronvax då?
Kliar sig inte hunden och huden ser normal ut så troka bara ut örat med lite bomul på fingret.
Nej hon kliar sig inte eller något sådant.

Det är bara snuskigt och luktar *spy*

Prova att göra rent med t.ex. Epiotic dagligen i fem dagar.
Blir det inte bättre eller om det blir värre så måste du
till veterinär som kontrollerar om det är svamp eller
bakterier. Du ska inte göra rent den dagen du ska till vet.
Vad är det för ngt?

Kan ju vara värt att prova kanske.

ta bara bort det med en bomullstuss.
Besväras inte hunden av det, och örat slutar lukta när det är borta så är det nog bara öronvax.

fast djursjukhuset i kalmar är väl inte dåligt? jag blev alltid väl bemött när jag var där.

Vår Leonberger har svart öronvax i ena örat.
Det andra är helt rent i stort sett och luktar normalt.

Det med svart/mörkbrunt goja i luktar apa.
Vad är detta och vad gör vi åt det?

Dyr veterinär? :crazy:

Det kan vara skapp eller så har han öron inflamma tion. Min tik hade det så. Hon hade kraftig öron inflammation

behöver inte vara skabb kan vara öroninflammation. Min behandlades för det nyligen. var inte så spec dyrt. Typ 300 för undersökning å 200 för örondroppar lr nåt:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar