Svårt för galopp...

fettso

Trådstartare
Kaela har svårt för att galoppera på mindre yta,hon orkar helt enkelt inte.
I skogen och på ovalbana går det mkt bättre,fast det går fort.:D :devil:

Tränar mkt galoppfattningar,men tycker inte orken blir bättre??
Hur tränar ni galoppen på era islänningar??

Det är inte det att galoppen inte är ren,utan snarare att hon inte orkar alls.:bow:

Sv: Svårt för galopp...

Kanske kan prova att löslongera på mindre volt först? Så hon orkar utan ryttare först. Kan det funka?
Har gjort det lite med min häst som inte heller orkat galoppera på volt förut...Det har funkat bra! :)

Kanske kan prova att löslongera på mindre volt först? Så hon orkar utan ryttare först. Kan det funka?
Har gjort det lite med min häst som inte heller orkat galoppera på volt förut...Det har funkat bra! :)

Jag tror också att det är smart att först börja utan ryttare på. För då finns ingenting där uppe på ryggen som stör balansen osv. Jag kommer måsta göra så med Gauti nu också, då jag har problem med ena galoppen (höger) och måste ta det ifrån marken först. Likaså när det gäller att galoppera på volt, förut gick det inte ens en långsida i paddocken, men nu går det i alla fall att hålla galoppen runt, runt, dock svårt på volter! Krävs rätt mycket av hästen då.

Det är bärigheten, alltså förmågan att jobba med bakdelen det hela kommer an på. Märks väl vid korta tempon / trånga utrymmen, och än mera på en femgångare som regel.

Vi jobbar med fattningar, tempoväxlingar, några steg i förvänd galopp. Och allmänt stärkande arbete i andra gångarter.

Jag tycker snarare det låter som brist på bärighet, och sen kan det givetvis vara så att hästen inte orkar bära sig ordentligt - än.
Galoppfattningar är ju bra för att öka bärrigheten (de är ju genom fattningar man förbättrar galoppen) men du kan ju också arbeta med bärighet och samling i de andra gångarterna, så hästen sedan har den styrkan att bära sig ordentligt i galoppen också, men det tar tid att arbeta upp detta.

Men Lycka till!:D

Tack alla för era svar!!:bow: :)
Har faktiskt gjort en inhägnad volt här hemma,så då kommer den ju väl till användning!!:banana:

Min islandskille är likadan. Fort som bara den går galoppen och han lutar sig mycket inåt i galoppen på volt (5-gångare). Han har väldigt mycket framåtbjudning (även om förra ägaren inte märkte av detta, vilket alla i stallet är mycket förvånade över).

Så nu till vad som fungerar bra för mig: Jag har tränat mycket på att rida honom och stanna honom på lös tygel (Atlis verktyg 2 om ni har läst boken). Först från marken i skritt, trav och tölt och sedan när jag rider i skritt, trav, tölt och galopp. Jag stannar honom ofta och han lugnar då ner sig ordentligt i galoppen och det känns som att han bär sig bättre (han ser ut som att han hela tiden funderar över när jag ska stanna honom nästa gång) och han lyckas också balansera sig mycket bättre i galoppen när jag gör på detta sätt. Nästa steg blir nu att behålla denna galopp fast med "vanlig" tygellängd.

(I skritt, tölt och trav när han rusar på så brukar det hjälpa med att rida öppna, då måste han tänka var han ska sätta benen och då lugnar han ner sig.)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 934
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 554
Senast: Exile
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar