Som jag skrev så får man se till hundens hälsa. Om hunden har något "fel" (känslig mage t.ex) är det klart som tusan att man inte ska svälta den, varför det är viktigt att kolla upp hunden -innan- man börjar försöka få bukt med diverse bortskämdheter. Sen är det klart att man inte ska tvinga i hunden mat den inte tycker är gott, men det finns en uppsjö olika sorters hundmat på marknaden, och om hunden vägrar all mat förutom oxfilé (exempel) så tycker jag faktiskt det är befogat att pressa den lite. Bara för att mitt barn hellre äter hamburgare varje dag än grönsaker betyder inte det att jag låter barnet äta hamburgare varje dag istället för grönsaker. Vill man ge hunden människomat och tycker det är okej är det väl inte ett problem, så länge hundens näringsbehov är tillgodosedda och den inte blir sjuk. Men efter ett tag brukar en hel del tycka att det blir ett problem då hundens matrutin blir onödigt kostsam och tidskrävande.Njaääee, det där är minst sagt en sanning med modifikation! En hund med känslig mage kan få ont i magen och/eller bli illamående och förlora aptiten om den får gå med tom mage för länge. Då hamnar man i en ond cirkel där man försöker vänta ut en hund som blir allt mindre benägen att äta ju längre det dröjer mellan målen. Betydligt viktigare att få in hunden på regelbundet ätande av i stort sett vad som helst, än att hålla på och meckla med vad han "borde" äta. Sen tycker jag att hundar ska få mat de tycker om också, ser ingen anledning att tvinga en hund att käka något den tycker smakar pest eller kartong för att annars får den svälta...
Håller däremot med om den svarta avföringen! Har hunden inte fått lever hade jag ringt veterinär.
Men åter igen, innan man gör något så kollar man att hunden inte är sjuk eller har överkänsligheter.