Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

LNellen

Trådstartare
På senare tid har jag upptäckt ett problem (bland alla andra saker som behövs rättas till :angel: ) i min ridning, att när jag galopperar kan jag inte sitta ner ordentligt i sadeln! Jag liksom skjuts upp i varje galoppsprång och det gör det svårt att inverka på rätt sätt. Jag rider på ridskola (2 ggr/vecka) och det gör det svårt att "bestämma själv" vad vi ska göra på lektionerna -> det blir inte så lång tid varje lektion som vi galopperar. Skulle vara riktigt tacksam om ni har några tips på hur man kan tänka/göra eller på övningar man kan göra hemma som hjälper till :)

Här är en film där ni kan se mig: http://www.youtube.com/watch?v=0PlhSTjXcR0&feature=youtu.be
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Tänk på att inte knipa med benen. Eftersom du klämmer med knäna så kommer du aldrig ner i sadeln, och då blir det en del vaggande med överkroppen. Låt benen hänga längs sidorna, med hela benets tyngd i stigbygeln. Tårna pekar framåt.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Jag förstår precis vad du menar och jag känner igen mig själv på filmen :)

Hästen ser inte riktigt ut att "vara framme" och hamnar lite på bogarna, om du förstår, vilket gör det svårt för dig att sitta tillbaka eftersom du riskerar att det blir avbrott till trav istället. För att du ska kunna sitta ner utan att tappa i tempo behöver du skjuts bakifrån, alltså att hästen ska skjuta ifrån mer med bakbenen och ha mer framåtbjudning, och så samlar du ihop det i rumpan och i handen.
Men som sagt, det är ju svårt på ridskola att laborera för mycket med tempot när man hela tiden har andra ekipage att se upp för.

Nästa gång: prova att driva framåt, luta dig tillbaka och tryck ner dig i sadeln så att du känner hur sittbenen gungar med. Om du tappar skänkeln så är det ingen fara, du kan rätta till det sen.

Lägg upp stigbyglarna framför sadeln också. Vet inte hur sträng din lärare är, men när jag gick på ridskola var det fritt fram att lägga undan stigbyglarna när man ville och behövde (om det inte var hoppning förstås :D)
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Ser ut som att du tar för mycket stöd av stigbyglarna så skulle börja med att rida utan stigbyglar så mycket som möjligt så att det blir lättare att komma ner ordentligt i sadeln och inte går att fuska. Kan även hjälpa att ta tag i framvalvet och hålla ner sig själv ett par språng så att man hittar rytmen ordentligt.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Precis som ovanstående som ser jag att problemet sitter i en alltför fast underskänkel. Du har alla gånger samma problem i trav, bara det att du inte märker det på samma sätt... Många lektionshästar är tyvärr sådana att om du har börjat knipa fast i galoppen och sen försöker släppa - så bryter de av galoppen direkt och ryttaren tror att den gör fel! Öva dig egentligen i trav först, där du ska sitta ned utan stigbyglar (de flesta ridlärare tillåter det om man frågar) och försöka lyfta ut skänkeln från sadeln och därefter hitta balansen i sätet. Gör galoppfattningar där du också direkt släpper/slappnar av i benen. Om då skänkeln blir ostadig är det ingen fara - det övar man lätt bort sedan.
Det som också kan ge "studsen" i galopp är om man hela tiden spänner skinkorna, så försök slappna av även i sätet.

Jag har en något okonventionell övning för att rätta till det här problemet (och det är för ryttarens skull - inte för hästen, så den ska inte användas annat än för att korrigera sitsen): Rid en kort stund "endast spö och hand", dvs att all drivning sker med spö (och nu menar jag inte slå!!! - utan små pet om det behövs) och hela ryttarens kropp ska vara totalt avslappnad! Ofta så vill man "hjälpa till" lite för mycket med sätesdrivning, och det sker nästan omedvetet - så man måste "lära sin egen kropp" att låta bli att trycka på eller klämma. Det brukar bli en AHA-upplevelse när man inser att hästen faktiskt kan jobba utan att man själv måste driva ihjäl sig! Den här känslan ska man försöka bibehålla när man återgår till att "rida på riktigt"! Det fungerar både i trav och galopp och är kanske mest effektiv i galopp! Om detta går att göra som lektionsryttare är kanske mera tveksamt - men det går ju alltid att fråga om hjälp av ridläraren. Samma princip blir det ju om du blir longerad, där linföraren sköter drivningen och du kan ägna dig enbart åt att slappna av.
För övrigt såg hästen trevlig ut och du ska vara glad att ni har så pass hyfsade lektionshästar! Kämpa på - du kommer att bli riktigt duktig - du har alla förutsättningar!
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Fast om tårna pekar framåt så blir det knip med knäna. Människokroppen är inte gjord så att vi kan vika knäna i sidled, prova själv! Knäet kan bara vikas bakåt, då måste tån vara lätt utåt för att man ska komma om hästen, utan knip.

Till ts, du sitter ju inte ner! Du halvstår i stigbyglarna och kniper med knäet. Rid utan stigbyglar och sätt dig ner. Axeln över höften! Och viktigast av allt, fråga din ridlärare! Vi som rider på ridskola har ju en klar fördel mot andra, nämligen att vi alltid har ett vakande öga på oss när vi rider.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Du behöver inte komma om hästen, det är ju det som är hela hemligheten. Vi är itutade sedan ridskoleben att vi ska klämma/komma runt/forma och allt vad det heter.

Benen ska hänga rakt ner, med foten som tyngd. Det gör att stigbygeln ligger där den ska på fotbladet och benen är redo när/om det behövs. Att sitta och knipa och krama runt hästen gör den bara mer och mer skänkelokänslig.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Jag sa ingenting om att knipa eller klämma.

Vi tränar nog på olika sätt bara! :)
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Jag vet att det går mycket bra att knän och tår pekar framåt, så vida man inte sitter för brett i sadeln (och då är ju problemet ett annat, att döva symptomen hjälper föga då).

Hemligeheten ligger i ryttarens bäcken. Det går bra att stå på golvet och prova vad som händer med sittben och bäcken (det hästen känner) om man bara lite, lite vinklar ut knän och tår.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Jag känner igen mig precis både i det du skriver och i hur du ser ut i filmen. Du ser ut som om du är lite spänd över axlarna och att du tippar lite framåt, försök sitta upp och hitta sittbenen o balansen och slappna av i kroppen. Sitt så du nästan upplever att du lutar dig bakåt och slappna av.
Muskeln på baksidan av låret är en stor bov i dramat har jag upptäckt, det är hemskt lätt att man spänner den i galopp, försök medvetet slappna av i den.

Sen tycker jag att det hjälper jättemycket att galoppera utan stigbyglar, iom att man inte har stöd i stigbyglarna blir man tvungen att sitta upp o vara följsam. Jag upplever att det är lättare att komma ner då.

Sen ska man förstås överföra den känslan sen när man rider igen med stigbyglar....:crazy: För mig gäller det att rida utan med jämna mellanrum för att påminna mig själv om rätta känslan o rätta sitsen.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Mitt tips; Släpp 'ut' skänkeln, rid utan att hålla om (som redan skrivits om ovan) och slappna i rumpan och känn efter sittbenen, känn efter hästens rygg och bakben. Känn efter, när lyfter han innerbak, när lyfter han ytterbak? Lär dig känna hur han rör sig, det gör du i alla gångarter.

I galoppen, tänk att du ska polera sadeln! Var avslappnad och följ med i rörelsen, tänk inte att du ska trycka dig ner eller så, utan bara hitta gunget och utnyttja det till att putsa bort dammet på sadeln, bakifrån och fram : P
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Jag har exakt samma problem! Har dock egen häst och därmed lite lättare att träna som jag vill. Tipsen här blev en liten aha-upplevelse för mig, jag klämmer som satans med knäna i galopp och sitter precis som ts, dvs. mer i luften. I traven har jag fått till det att bara låta benen hänga fritt så jag kan slappna av helt, men nu fick jag lite inspiration till att ta tag i galoppen. Rider mycket barbacka nu pga. sadelproblem, måste alltid bryta av för att jag sitter på manken med benen på halsen hans :D Grymt obekvämt! Drar mig nog framåt på nå sätt när jag spänner mig. Aja, hade inget att tillföra egentligen annat än att tacka för tipsen :)
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Jag håller på att kämpa med att komma ner ordentlig i sadeln i galoppen.
Har ridit länge och på egen häst ..... knepet för mig blev att förutom slappna av, "polera sadeln" mm 1) rida utan stigbyglar med tyglarna i inre handen och greppa bakvalvet med den yttre för att komma ner i sadeln ordentligt 2) att rida utan stigbyglar och faktiskt "tänka" att tårna ska peka nedåt framåt för att komma ifrån min ovana att vinkla ut benet ...
...och jag lånar en kompis pigga och snälla häst som är självgående ( min är för ung och för pigg ...) samt rider i dressyrsadel med bra djup och stöd. Det underlättar arbetet!
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Tack så mycket för alla svar! :bow:

Om jag förstått det rätt så är det viktigaste att vara avslappnad och inte knipa med benen. Jag känner igen mig i när ni skriver att jag ser spänd ut och att jag tar för mycket stöd i stigbyglarna (Ironiskt nog beror det nog lite på att jag tidigare spände mig i galoppen så att jag hela tiden tappade stigbyglarna och när min förra ridlärare försökte korrigera det, så ja.. Det blev ju inte bättre allafall :angel: ). Nu vill jag inget annat än att prova allt ni tipsat om! :bump:

Oturligt nog hade jag på senaste lektionen en unghäst som man helst inte ska sitta ner på i galoppen! Så kan det gå!

Återkommer så snart som möjligt när jag provat era tips! :)
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Tack så mycket för alla svar! :bow:

Om jag förstått det rätt så är det viktigaste att vara avslappnad och inte knipa med benen. Jag känner igen mig i när ni skriver att jag ser spänd ut och att jag tar för mycket stöd i stigbyglarna (Ironiskt nog beror det nog lite på att jag tidigare spände mig i galoppen så att jag hela tiden tappade stigbyglarna och när min förra ridlärare försökte korrigera det, så ja.. Det blev ju inte bättre allafall :angel: ). Nu vill jag inget annat än att prova allt ni tipsat om! :bump:

Oturligt nog hade jag på senaste lektionen en unghäst som man helst inte ska sitta ner på i galoppen! Så kan det gå!

Återkommer så snart som möjligt när jag provat era tips! :)

Alltså det där med att tappa stigbyglarna, det råkar jag också ut för och jag lovar dig att det är de där musklerna bakpå låren som jag nämnde, som du spänner så att du drar upp benen lite, det räcker med någon cm så tappar man stigbyglarna. Tänk mycket medvetet på dom musklerna nästa gång! Släpp dom bara!

Och be om att få galoppera utan stigbyglar, för då kan man inte ha sina "fula knep" för sig, det är omöjligt.
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Hrm... mycket bra tips! Har själv svårt med stigbyglarna i traven även om det har blivit mycket bättre. Lilla häst har ganska stort steg, men när vi får till en samlad och fin trav går det lite lättare med sitsen. Har inte ens tänkt på galoppen faktiskt.... Måste ut och öva!:) Har en hel del att jobba på när det gäller mig själv :d Fortsätt komma med bra idéer och övningar! :)
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Det fungerar! :idea: Det är ännu en gång bevisat att ni här på buke är bäst! :bow: Jag kunde inte bara sitta ner i galoppen ordentligt utan också i traven, som jag aldrig kunnat tidigare! :love: Kunde sitta ner till och med i travökningarna! :love: Tack ännu en gång! :bow:
 
Sv: Svårt att vara följsam i galoppen - Blir inte stilla

Underbart att vi kunde hjälpa till :) Det är det Buke är till för ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Lager
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 003
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp