Svårt att stå stilla...

C

Chilly

Mitt nioåriga quartersto har ett jättemärkligt beteende...
Hon är hur snäll som helst att hantera och står helt stilla och lugnt medan man borstar och pysslar om henne. Problemet är att när man har sadlat henne blir hon lite orolig och börjar trampa runt lite. Drar man försiktigt i gjorden går det bättre men det är samma visa varje gång. Hon trampar runt lite och sen är det bra. Frågan är bara varför? Samma sak när jag har suttit upp på henne... då kan hon inte stå stilla utan börjar "vingla" omkring och benen känns som spagetthi.:confused: När man har ridit iväg blir det bra och under ridpasset har hon inga som helst problem att stå stilla... Jag har känt på ryggen och hon har inte ont.. Någon som har någon ide om vad detta kan bero på? :confused:

Sv: Svårt att stå stilla...

Låter som ditt sto har lite sadeltvång,brukar inte vara ngt problem om du bara spänner gjorden lite åt gången innan du sitter upp och lättar i sitsen de första "metrarna",sen brukar det släppa och vara ok.
Värt att pröva kanske? Min erfarenhet är att detta sitter i men å andra sidan är ju inte problemet så stort,hoppas det fungerar fortsättningsvis för dig och din häst.

Ne det är ju egentligen inget stort problem. Jag vill bara försäkra mig om att hon inte far illa och har ont på något sätt.. men jag tror oxå att det är som du säger att hon blir lite stressad av sadeln samt hårt tryck runt magen. Tack så mycket för tipsen :bump:

Sonens ponny visade samma tendenser. Vi har "fluff" runt gjorden nu, och spänner försiktigt ett hål i taget på varje sida. Hon var värre när hon kom för ett halvår sen, men numera reagerar hon bara på första hålet. När man sitter upp numera står hon blickstill.

Sonens ponny visade samma tendenser. Vi har "fluff" runt gjorden nu, och spänner försiktigt ett hål i taget på varje sida. Hon var värre när hon kom för ett halvår sen, men numera reagerar hon bara på första hålet. När man sitter upp numera står hon blickstill.

OK, känns skönt att eran ponny har blivit bättre... då kanske det finns hopp :D
Jag kanske också skulle ta å sätta lite "fluff" på sadelgjorden. Det verkar ju ha hjälpt för er. Samt att dra jätteförsiktigt. Jätteintressant att höra andra som har samma problem:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 841
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är NU jag ska passa på att njuta extra mycket! Jag har alltid hävdat att tiden efter man har sagt upp sig och innan man börjat på...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama