Svårt att sälja katt?

Spirit

Trådstartare
Har nu försökt sälja min ena snart 4 månader gamla kattunge. Hon var bokad från födslen men av någon anledning så ångrade personen sig efter en del påtryckningar då jag ville han skulle hämta sin kattunge.
Nu har jag den på annons & blir uppringd av extremt märkliga människor.

Antingen så vill dom komma hämta katten inom en timme oavsett tid på dygnet.
Någon ringer & frågar om hennes kön & färg kl 00:30 på natten?
Någon ringer & säger att dom vill ha den, men skall höra av sig igen. Men dom ringer inte igen.
Hade en senast idag som ringde & frågade om katten var kvar, jag svarade ja & personen sade bara: jag ringer sen..??

Jag fick ett samtal från jobb när samma telefonnummer ringde igen. Mn hade inte möjlighet att svara just då.
Ringde upp numret igen & blev snäsigt bemött: Eftersom jag inte svarade när dom ringt så hade dom redan tagit en annan katt??
Det tog 10 min innan jag ringde dom.:(

Verkar som om kan dom inte hämta kattungen omedelbart så tar dom en annan, har ingen betydelse vad för katt bara dom får en. Och det är mitt fel, tydligen...

Jag funderar mer & mer på att ta bort annonsen & behålla katten. Men jag har redan 3 i stallet & 2 inne. Jag vill helst inte ha fler.
Tyvärr så hade honan kräks upp sitt p-piller i höstas & hon fick senare 7 st små.
En dog & jag avlivade 4 st direkt. Behöll en själv & denna honan blev omedelbart bokad.

Jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Vill helst inte släppa henne till första bästa som vill ha henne, men det verkar som om jag måste det.
Sade bestämt nej till ett ungt par i stockholm som ville ta tåget ned & hämta henne för att åka tåg hem igen. Tyckte det var för långt för en liten katt att åka.
Lutar åt att jag får en till innekatt :smirk:

Sv: Svårt att sälja katt?

Att släppa iväg henne till första bästa bör inte ens vara ett alternativ och du verkar ju inte heller tycka att det är katastrofalt att behålla henne.

Tyvärr så får man ju vara beredd att behålla kattungar om man nu sätter sådana till världen och det är inte alltid lätt att sälja kattungar.

Vad gäller tågresor så är min erfarenhet att kattungar klara sådana väldigt bra. Jag har levererat 4 kattungar med tåg och det har gällt avstånd på 80-100 mil. Det har de klarat utan problem.

Du kan väl ha annons kvar ute och se om det dyker upp någon bra och gör det inte det, ja då är det väl tänkt att hon ska stanna hos dig.

Men hade inte möjlighet att svara just då.
Ringde upp numret igen & blev snäsigt bemött: Eftersom jag inte svarade när dom ringt så hade dom redan tagit en annan katt??
Det tog 10 min innan jag ringde dom.:(

Verkar som om kan dom inte hämta kattungen omedelbart så tar dom en annan, har ingen betydelse vad för katt bara dom får en.

Det är inte så märkligt. De har ju en tidning/lista full med annonser och ringer upp den ena efter den andra tills de får napp. När du inte svarade väntade de inte, utan ringde nästa...

Jag tror det kan vara så med husisar som säljs för en symbolisk summa. I ögonblicket man ringer är den ena ungefär lika god som den andra...

Synd om stockholmsparet som var villiga att åka ner och hämta. De skulle säkert ha varit utmärkta och kärleksfulla ägare.

Försök kontakta dem om du kan spåra upp dem.

Har själv inte sålt huskattungar då jag anser att man ska kastrera dom.
Men däremot så har min moster kattungar närapå varje år och hon har då aldrig haft problem men att sälja sina till bra hem.

Hon annonserar ut dom för 300 eller om det var 400:- st. Blir av med dom utan problem. Men då är dom så klart ute redan som små ulltussar. Bokas upp då och lämnas när dom är redo.

Blir ju naturligtvis svårare att annonsera ut en halvstor kattunge.
Synd att du inte sålde till dom i stockholm. Men det är ju lätt att vara efterklok.

Anledningen att jag inte släppte den till dom i stockholm är att det en bondkatt, & jag har ca 60 mil till stockholm. JAg vill ha möjligheten att kunna ta tillbaka katten om det inte skulle fungera. Hellre den återgår till mig & jag hittar ett nytt hem till den än den hafs säljs till någon annan mindre nogräknad.
Det kändes inte bra helt enkelt.

Tycker det är lite trist att man inte riktigt får en chans, jag har ett jobb som skall skötas & jag har ingen möjlighet att sätta lastbilen för att tillgodose en ev. kattspekulant.
Dom måste vänta tills jag kommer hem.

Mamman är nu steriliserad, hon åt p-piller när hon belv dräktig & det var lite olyckligt.

Hade jag haft en sk. raskatt så hade jag sålt till stockholm. Men det är helt andra premisser dvs köparen har letat upp "sin" katt & är villig att lägga ned en större summa. Och en människa som köper en så pass dyr katt är även rädd om den.
Tyvärr så är folk inget vidare rädda om bondkatter. Dom är sk. slit & släng objekt :(

Lutar åt att hon får fortsätta klättra i mina gardiner :smirk:

Ja, det är svårare med en bondmisse. Det håller jag med om.
Jag tycker du kan ha kvar annonsen ändå om du inte helst vill ha den kvar själv förståss.

Det är ju bara att tacka nej till dom som du inte gillar tills det dyker upp rätt köpare.
Det krävs ju bara att en enda rätt ringer, och så klart finns dom bra köparna där också. Lätt att inte se pga av dom andra som är i vägen bara. :)

Vad tror du tågbiljett för två personer t/r 60 mil kostar? Paret från Stockholm såg säkerligen inte katten som något slit-och-släng, då gör man sig inte så mycket besvär.

Du har alltså fått seriösa köpare, men de dissar du för att ingen som köper en bondkatt kan vara seriös?
Och sen har du fått oseriösa köpare, och de dissar du för att du inte vill sälja katten till någon som verkar oseriös?

Jag frågar mig om du alls vill sälja katten?

Jag tycker det faktum att stockholmsmänniskorna var beredda att lägga ner pengar och tid på en 60 mil lång resa för en huskatt är en bra indikation på att det är seriöst folk.

Oavsett om det gäller raskatt eller huskatt vill man ju ha möjlighet att kunna ta hem katten om det inte funkar i det nya hemmet så ur den synvinkeln är det absolut ingen skillnad att sälja en raskatt eller en huskatt till någon 60 mil bort.

Är dessa människor villiga att åka 60 mil för att hämta en huskattunge är de antagligen beredda på att åka 60 mil för att lämna tillbaks den om det inte funkar också.

Riktigt så är det inte.

Jag tackade nej till stockholmsmänniskorna dels pga avståndet. Jag tycker det är långt för en bondkatt att åka & jag tvivlar starkt på att dom faktiskt hade åkt ned igen för att lämna den.
Personen som jag pratade med var fruktansvärt osäker i tlf & jag fick berätta att man måste ha kattlåda & vad dom äter mm.
Jag fick inget vidare bra intyck utav dom. Det var stockholms människorna som ringde till mig mitt i natten.
Sen skulle dom ändå ned till skåne i ett annat ärende.

Dom andra människorna har jag inte dissat, dom har varit varmt välkomna att komma & titta på katten när jag kommit hem från jobbet. Jag kan inte ta ledigt i 2-3 veckor för att kunna vara hemma så personen kan hämta katten så fort dom sett annonsen.
Jag måste få en chans att komma hem.
Men dom har desvärre dissat mig & ringt på en annan katt som dom kunde hämta omedelbart.

Egentligen vill jag inte lämna iväg till sådana människor iheller då risken att dom plötsligt vill skaffa katt är ett sk. impulsbeslut.

JAg vill kattens bästa trots hon var en olycka. Jag har plats att ha henne kvar. Men jag tycker själv att mina nuvarande 6 katter är lite mycket, alla skall tas hand om samt jag får regelbunder sk magra "sommarkatter" avsläppta på gårdsplanen. Mamman till kattungen är en lösdrivare & är världens mysigaste kattfröken. Hon är numera innekatt & trivs framför spisen.
Jag kör inte katter på porten, men jag kan inte ta hand om alla, risken är att jag plötsligt står här med x antal katter jag inte önskat.

Senast ändrad:

Ja, då var det ju lite annorlunda. Men det är betydligt svårare att sälja vuxna katter än kattungar, det gäller väl både huskatter och raskatter. Det är väl bara att fortsätta med annonserna, tills du får napp!

Ja det är svårare.

Jag får fortsätta ha annonsen kvar & hoppas på det bästa.
Hade personen som bokat kommit på iallfall innan jul då hon var lev.klar så hade det varit lättare, fick tag på honom först för 2 veckor sedan. :(

Är hon kvar om 2 månader så steriliserar jag henne & behåller. Måste vara minst 6 månader om jag inte minns fel.

Är hon kvar om 2 månader så steriliserar jag henne & behåller. Måste vara minst 6 månader om jag inte minns fel.

Beror helt och hållet på vilken veterinär man går till. En del veterinärer kastrerar från 12 veckors ålder, andra från 6 månaders ålder och vissa "efter första löpet".

Redan vid 12 veckor? Det var väldigt tidigt.
Har bara hört 6 månader eller som du säger sitt första löp.

Redan vid 12 veckor? Det var väldigt tidigt.
Har bara hört 6 månader eller som du säger sitt första löp.

Jo, i Sverige är 12 veckor tidigt men utomlands (tex. i Danmark, USA, Australien och Storbritannien) har man sedan länge kastrerat katter från 12 veckors ålder.

Givetvis är det som Sol och Mabuse säger att inte alla som köper huskatt är oseriösa (då hade jag ju varit det själv :crazy: ;)) men jag vill verkligen säga :bow: till dig för att du är så noga med din misses nya hem! Det finns (uppenbarligen!) många därute som inte borde anförtros en porslinskatt ens.
Lycka till med försäljningen alternativt gardinklättrandet ;)

Tack!
Självklart är man noga. Jag har sett henne födas & sett henne lära sig krypa, hört hennes första mjau. Dom blir som barn.

Bor på gård & varje höst å kommer det alltid ett par magra stackare som är otroligt skygga & bosätter sig i stallet en tid. För att försvinna igen när dom fått upp hullet.

Bor på gård & varje höst å kommer det alltid ett par magra stackare som är otroligt skygga & bosätter sig i stallet en tid. För att försvinna igen när dom fått upp hullet.

Har samma erfarenheter själv, de kommer och äter och är så skygga att det inte går att komma i närheten. :( Men man vet åtminstone att de inte svälter ihjäl.
Har du provat att låna en kattfälla från katthemmet att sätta i stallet med mat i? Då är ju risken att dina egna katter går in där i stället förstås, men tamkatterna brukar inte vara lika hungriga.

Dom brukar bli tama efter några veckor & blir då nästan översociala istället.
Dom ser hur mina "egna" stallkatter reagerar på mig & tar efter. Jag behöver inte göra något utan dom kommer fram när dom känner sig mogna & stryker sig längs mina ben.

Jag vet att katthemmen i malmö är överbelamrade så jag har inte kontaktat dem.
Jag vet att mina grannbönderna tar emot dom eftersom katterna håller efter råttorna & mössen.

Jag vet att katthemmen i malmö är överbelamrade så jag har inte kontaktat dem.
Jag vet att mina grannbönderna tar emot dom eftersom katterna håller efter råttorna & mössen.

Skönt för dig att veta att de får tak över huvudet någonstans! :) Risken är väl bara att de inte kastreras och blir upphov till nya kullar som söker sig någon annan stans och så vidare.

Visst anser jag att man skall kastrera, men jag har inte råd att kastrera lösspringande katter som är hos mig på snabbvisit.

Min egna är kastrerade/steriliserade.

Katterna är varmt välkomna att bo kvar. Men jag lägger inte pengar på att knipsa dom om dom bott här mindre än 6 månader.
Det kostar trots allt en slant.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 566
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 693
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 897
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar