Svårt att hyra ut boxar?

Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Här i närheten av Stockholms län finns det mycket lediga platser, men bara på vissa ställen, andra verkar alltid ha fullt. Vi har alltid folk som vill stå här t ex, varför vet jag inte mer än att det är trevligt och välfungerande. Man måste köra en liten bit för att komma till ridhus dessutom. Nu vill vi inte ha inackorderingar på ett tag men vi hade flera som ville ha plats så sent som i somras.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

kl

Jag som håller på med trav märker också av hästbristen ...stora d´som t ex Gooparna har massa tomma boxar ( sånt som det aldrig var förut) och det är många stallar på travbanan som står tomma.

Där jag står med mina , några km från travbanan finns allt...träningslinga, rakbana, stora fina hagar etc...där betalar jag 3200 + moms och då ingår ALLT förutom utsläpp, insläpp , träning o mockning ...men då har jag sladdade banor, får ta hur mycket hö, spån o krafft som jag vill...tar spånpallen slut står där en ny direkt och allt sånt funkar...jag tycker det är ett helt ok pris för det kostar ju att driva anläggningen också /( står hos en framgångsrik proffstränare)
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Men det är svårt det där ni säger om att inte annonsera... jag har till exempel tagit över ett stall där förra innehavaren snart flyttar och tar sina sex hästar med sig, vilket motsvarar ung. halva stallet. Alltså får jag många boxplatser över och måste ju annonsera mycket för att få in folk, annars kommer jag ju gå minus så att det stänker om det. Jag har ett fin liten anläggning och vill ju visa det också. Att sitta och vänta på att folk ska knacka på funkar ju helt enkelt inte. Det måste ju går runt, annars blir det ju att lägga ner fortaren än kvickt :(
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Det finns inga garantier för att högre pris innebär vita pengar eller att lågt betyder svarta. Det finns också de som inte har innackordering dör pengarnas skull utan exempelvis vill ha sällskap till sin egen häst, dela stallpass med någon, hjälp under semestrar mm. Det finns många skäl att inte ta full hyra som inte bottnar i svarta pengar.

Ja, visst är det så. Jag generaliserade lite, det är ju tyvärr alltför mycket svarta pengar i omlopp i hästbranschen. Och det är så trist att försöka konkurrera på olika villkor när en försöker göra allt lagligt och en struntar i det :( Tänker alltså inte på de som har någon eller några platser över i sitt eget stall utan de som har en vit, grå eller svart yrkesmässig verksamhet....
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Självklart måste man i vissa lägen annonsera ! Det du skriver som scenario är ju givet att du måste !
Jag hoppades att min reflektion framgick som mer strategi /tips om läget redan är stabilt . För det är ett bra framgångsrikt tips enligt det i min Erf ...
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Det är ju så att man vill ha allt. Eftersom jag har bott och letat stall i ditt område vet jag att det finns massor av stall att välja och vraka emellan. Själv vill jag tex ha sommarbete och bra hagar, då stryker jag alla stall som inte har det. Vissa vill ha ridhus på gården och all service, då stryker de alla stall som inte har det.

Så det kommer dyka upp någon som vill ha det du erbjuder. Tex vet jag ju att det är väldigt fina ridvägar där du bor, framhäv gärna det med bilder.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Hur vet du var jag bor? :cautious:

Men visst är det så. Vissa tycker att det är viktigt att alla tjänster ingår så att de slipper stalltjänst.
Alltså, innan har jag haft fullt med folk som velat stå här så jag reagerar på att det är mycket mer stiltje nu.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Hur vet du var jag bor? :cautious:

Jag såg din annons för nåt år sen när jag letade stall och förstod att det var ditt stall, vet inte om det var för att du visat bild i nån tråd eller så. Sen råkar jag gilla området så jag liksom la det på minnet:p
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag som 80-talist som nyss hyrt mig stallplats kan säga att box låg lååååångt ner på min lista. Jag har letat lösdrift. Vi kanske är fler som tycker att det är det bästa för både häst och livsbalans (jourfritt)? Fler skogsmullar, färre tävlingsryttare...

Exakt samma här, box skulle vara en ren nödlösning för min del.

Mitt problem är att folk inte vill betala vad det kostar. Jag har ridbana, nära till ridhus mm. Allt ingår men ändå vill folk bara betala 1500. Hej och hå...jag tror inte det.

Det problemet kommer sig ju delvis av att många hyr ut till underpriser och går det att få mycket för pengarna så är det väl det man söker :) Jag är väl medveten om att ingen av mina stallägare dragit in många ören på mig, men jag lobbar ju knappast för att betala mer :p
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag bor i Dalarna och har hästen i ett populärt område mellan två städer och här är det jättesvårt att hitta stallplats och så gott som omöjligt att hitta plats i lösdrift.

Att hitta stallplats där olika tjänster ingår finns i stort sett inte och att hitta en stallplats där det finns ridhus finns inte heller.
Men å andra sidan finns det knappt inga ridhus här :(
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Det är extremt mkt färre som har häst nu än för bara några år sedan, nypåfyllningen underifrån är extremt mkt mindre än för ett antal år sedan samtidigt som den stora gruppen som köpte häst tidigt nu är i ålder för att starta familj och skaffa barn och därför ofta lägger hästägandet på hyllan, den minskande marknaden gör att det blir färre och färre, utbildningsstall, försäljningsstall odyl och plötsligt står alla boxar på dessa anläggningar också tomma. Jag vet över 100 boxar som står tomma bara här i närområdet nu har dessa till majoritet innan varit sådana som hyrts i större mängd av verksamheter som sysslat med utbildning eller försäljning och när de lagt ner så står anläggningarna tomma eller med bara fåtal privathästar kvar i samtliga fall handlar det om ställen med stora ridhus. Det är nästan lite spöklikt att komma till dessa ställen där det innan varit full fart och liv och rörelse alltid och där går 3-4 hästar i en hage och i stora stall med 50 boxar är 4 boxar i användningen i ena änden. Man får verkligen en känsla av den stora nergången i de lägena.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag tror det skiljer en del över landet, här nere i skåne är det mkt utbildningsstall, försäljningsstall och ryttarna som har hästar är till stor del tävlingsryttare, här nere finns ju inte särskilt rolig ridterräng så det är inte så mkt rena motionsryttare som jag kan tänka mig det är i andra delar av landet där fin ridterräng finns överallt. Just gruppen satsande tävlingsryttare har ju minskat drastiskt och blir väl kanske då mest kännbar i dessa områden som mest har bestått av sådana vilket då också har drabbat just utbildningstall och försäljningsstall när den gruppen har minskat och när alla de grupperna minskar på samma gång så blir det väldigt märkbart i områden som just bestått till största delen av dem. Lägg där dessutom till att uppfödarna som även de varit i stort antal här nere drar ner ordentligt på sina verksamheter eller tom slutar så blir det ännu färre hästar.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Fast dem som jag känner till är de allra flesta mer eller mindre satsande tävlingsyttare.
Men det är klart, det är folk som har jobb och pengar och passar på att köpa häst nu när det är billigt.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Lösdrifterna växter ju så det knakar och efterfrågan är riktigt stor. Kan det vara så att många hobbyryttare väljer tex detta sätt att ha häst på istället för box?

Jag har eget stall och har under åren fått ett antal förfrågningar om att stalla upp sin häst hos mig. Jag har aldrig annonserat eller "gått ut med" att jag vill ha inackorderingar - snarare tvärtom, eftersom jag vill ha mitt stall för mig själv.
Men i somras byggde jag en lösdrift/ligghall och lekte lite med tanken att kanske ta emot nån inackorderig - men innan jag ens hann tänka tanken klart så hade flera hört av sig och ville ha plats :p Utan att annonsera eller något sådant får jag nu säga nej till folk som frågar efter plats. Så utifrån min erfarenhet så verkar ditt påstående vara helt korrekt att lösdrift är poppis!!! :D

Narcissa - bygg en lösdrift och hyr ut platserna på nolltid
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Vet inte var Narcissa bor mer än "Skåne" och där finns ju en del skog men mitt förslag var inte så seriöst utan mer ;)
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Runt kungsbacka är det kö på att få plats med en islandshäst.
Oavsett lösdrift eller stall.
Men det verkar som min granne med dyrt dressyrstall inte har så många hästar. Vet inte om det är självvalt då jag aldrig sett dom annonsera.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 490
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 072
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 013
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp