Svårt att hyra ut boxar?

Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Är inte Skåne lite speciellt ? Låga stallhyror jmf med Mellansverige pga hur tätt Skåne har det med anläggningar och stall ?

Lösdrift tror jag inte ett dugg på är förklaringen i Skåne .
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Ja kanske. Jag har ju hellre boxen tom än att hyra ut den utan att jag tjänar en krona. ;)

Min gård ligger väldigt centralt med närhet till större samhällen och stad.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Ja det är ju inte kul om man måste få boxarna uthyrda. Var i Skåne håller du till?
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Vi har haft lediga platser i vårt stall länge...Är så tråkigt med tomma boxar. Stallet är centralt för orten men ganska dyrt. Bor i Västra Sverige. Anmälningarna till ponnytävlingar har också minskat de senare åren så återväxten kanske inte är den bästa.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

kl

Jag bor i Skåne och hos oss har vi några stycken som vill ha boxplats, men vi vill inte hyra ut. Grannen får inga hyresgäster, grannen har finare stall med toa och en paddock med bra underlag. Men folk säger att de vill stå hos oss för att vi har ett sunt tänk och ett bra rykte. Kul att höra men det hjälper inte för vi vill inte ha inack. Man behöver ju några boxar till att ha cyklar i:p

Bävar för hur det kommer att bli när vårt ridhus är klart, naturligtvis kan folk få rida i det, men inga inackorderingar.

Jag tror att bra stall inte har några problem att få inackorderingar, det är iaf min erfarenhet.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag har häst söder om Stockholm och här verkar det vara gott om lediga stallplatser. Jag står på en stor anläggning med flera stall och vad jag vet har alla stallen någon eller några boxar tomma.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Bland stora stall är det klart att det sprids vilka som är bra och vilka som inte är det men jag tror inte att det är orsaken i mitt fall. Har aldrig behövt annonsera och förr kom folk och knackade på för att fråga om stallplats men nu...dött.

Jag har ridbana, nära ridhus, thermobars mm.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Oj, det lät som om jag menade att du hade ett dåligt stall, det var inte meningen:o Jag svarade mer på boxplatsöverskott i Skåne. Äsch det blev fel helt enkelt, förlåt:(
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Halvt KL

Jag har haft häst i skåne i två år, och i örebro i två år, och jag har samma uppfattning som dig. Otroligt många stall i skåne (iaf där jag bodde), och hyrorna var mycket lägre. Det finns ju såklart fler hästar i skåne också, men inte tillräckligt för att täcka upp alla boxplatser kanske?

För min ponny betalar jag nästan dubbelt så mycket i örebro än i skåne. Han står iofs mer centralt i örebro, men då stod vi i flyinge och hade ju "allt". Hade dessutom färre pass i det stallet än nu.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Ja exakt, det är min reflektion också. Känns som guld att bo i skåne om man letar stallplats ;)
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

I min krassa erf. handlar det nog också lite om utbud?

dvs att inte ständigt ha boxplatser utlysta eller annonsera om boxplats, skapar intresse och efterfrågan. Lite krasst så funkar ju folk, och det är väl iof högst naturligt iof - har man koll på stall som ständigt har lediga platser, och inte tycker det passar i upplägg, så blir det ju ännu mera attraktivt att få plats på ställe man inte har erfarenhet av som verkar bra.... så funkar ju folk som sagt helt naturligt....
vi gör allt för att undvika att annonsera typ.... bygger gärna upp en väntelista av folk som uttryckt intresse när vi inte har plats, lägger tid på att utvärdera dem innan man erbjuder att stå på intresselista osv. ser många stall som jämt och ständigt har annons ute, och det blir liksom inflation i den typen av annonsering. Lite rakt av spontana reflektioner nu, allmänt så inte menat som svar på just ditt inlägg utan hakar bara på lite över "fenomenet" och skillnad i intresse ibland osv.
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Här är det ofta så att de stall med bra rykte om sig har alltid fullt, och även har de folk som står på kö
De stall som har hög omsättning på sina hyresgäster är ju mindre populära och har ofta lediga boxar.

För mig är det viktigaste att priset stämmer överense med de tjänster och ridmöjligheter som finns. Även närhet till ryttarföreningar som bedriver träningar
Samt att stallägarna har ett sunt hästtänk
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jo så är det nog, vi annonserade heller aldrig när vi hyrde ut. Grannen annonserar som tusan och folk börjar nog undra vad som är fel, dessutom går det bara ett fåtal hästar i hagarna, man ser alltså att där inte är fullt. Jag har ingen aning om vad som är "fel", men har hört att det är ägarna som är knepiga.

Vi hyr ju inte ut alls men folk rekommenderar ändå oss när folk frågar efter stallplats, så det blir ju lite som att man vill ha det man inte kan få;)
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Mitt problem är att folk inte vill betala vad det kostar. Jag har ridbana, nära till ridhus mm. Allt ingår men ändå vill folk bara betala 1500. Hej och hå...jag tror inte det. ;)
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag som 80-talist som nyss hyrt mig stallplats kan säga att box låg lååååångt ner på min lista. Jag har letat lösdrift. Vi kanske är fler som tycker att det är det bästa för både häst och livsbalans (jourfritt)? Fler skogsmullar, färre tävlingsryttare...
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Känner igen det så väl, folk vill att "allt" ska ingå, men det får inte kosta något:crazy:
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Jag som varit igång i ganska många år upplever också att det är trögare nu än innan. Hade alltid kölista tidigare, nu har jag varit tvungen att annonsera och har ett par lediga platser. Tror det kan bero på överskott av platser i Skåne precis som flera skriver och att det finns så gott om platser att en del väljer biligare ställen i stället för att stå hos dem av oss som faktiskt inte vill sponsra andras hästägande och som vill kunna sova gott om natten, dvs kör allt vitt.....
 
Sv: Svårt att hyra ut boxar?

Det finns inga garantier för att högre pris innebär vita pengar eller att lågt betyder svarta. Det finns också de som inte har innackordering dör pengarnas skull utan exempelvis vill ha sällskap till sin egen häst, dela stallpass med någon, hjälp under semestrar mm. Det finns många skäl att inte ta full hyra som inte bottnar i svarta pengar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 490
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 072
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 013
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp