Svårt att hävda sig på liten stor häst?

Satsar du på EM och sådant som YR bör du ha en häst som är minst 167 iallafall.

Minst 167?? Det tror jag faktiskt inte. 167 är faktiskt ganska stort, nästan 170.. Jag håller med om att det kanske är lite svårt att hävda sig i de riktigt stora sammanhangen med en alltför liten häst, men jag vet faktiskt hästar som gått i toppen som varit runt 160 bara. Jag tror att det till största delen handlar om hur hästen rör sig, hur pass bra och taktmässiga gångarter den har, hur elastisk osv den är. Då spelar det nog mindre roll om den är över eller under 167.. Även om jag kan hålla med om att det ju är en "trend" att ha en STOR häst, därför kan domare vara lite negativa mot hästar som är små.
Om man är väldigt kort ser det ju bara konstigt ut med en jättehäst.

Kan hästen röra sig så spelar mankhöjden mindre roll. Mindre hästar har ofta bättre egen balans och håller bättre. Sedan en viktig del är faktiskt att prislappen för hästar i mindre storlek är mycket trevligare.
Mvh
Nin som önskar hon var kortare

* Vad är hävda sig? Upp till MSV borde det inte spela någon roll. Vill du högre har du väl hjälp att leta häst av din tränare. Då kan du tala med henne/honom , som då sett dig och hästen och vet om ni ser rätt ut samt om hästen har kvaliteer som kompenserar storleken.

* Hur långt har du kommit i dag? Vill man "hela vägen" måste man i vilket fall vara beredd att byta häst. En riktig gång är svår att förvalta. För oss som bor på gammal sjöbotten nästan omöjlig (underlaget i hagarna blir för stumt). En riktig dressyrhäst har dessutom ofta ganska lite att hämta i lokal dressyr lätta klasser eftersom den ska ha rejält med power (där premieras ofta andra saker - vilket är rätt om klasserna ska ses som utbildning för ryttare)

* vilka är förutsättningarna för ditt hästägande? Är det en seriös benhård tävlingssatsning eller är tävlandet ett trevligt komplement till vardagsridningen? Vill du tävla köp bästa förutsättningarna till det. Vill du ha häst i första hand och tävla i andra hand - köp den häst du faller för

PS Amiral var bara 163 ;)

* Jag har som mål att försöka komma upp till st george (jag har 5 år på mig). Men kommer jag inte längre än till msv är jag nöjd med det. Jag har hjälp av tränare men jag ville höra några andras åsikter med.

* Idag rider jag på LA nivå, därför vet jag att det kan bli svårt att komma upp till st george, men jag brukar ha höga krav på mig själv och det brukar bli rätt bra då. Jag är beredd att byta häst om det behövs.

* Mina förutsättningar är ganska goda, och jag vill hellre tävla än rida "vardagsridning" om jag måste välja.

* Jag har inte råd att köpa en häst för flera 100 tusen, det är därför jag måste välja bort något, och då funderade jag på om det gjorde något att hästen var liten (den blir ju lite billigare då)

Tack för alla svar!

*lite skryt* Min lilla pålle på 157 cm på bilden bredvid vann 9st LB på raken med en lång ryttare på ryggen. Det ni. Bara LB i.o.f. men vi tränar medelsvår så framtiden får utvisa.
/Lina

fast dom är ju inte bara 6 cm lägre i manken utan hela hästen är ju mycket mindre överallt.

klart jag visste vem du menade, jag vet och har koll på allt och alla ;)

Jag har haft en liten stor häst. Han var 162 cm. Han var gångartstrea som tre åring och hade bla. 9 på traven. I vilket fall som helst så skrev domarna ALLTID liten trevlig häst som rör sig mycket bra, men likförbannat blev jag ofta nerdömd och det är jag helt säker på att det berödde på storleken. Nu när jag har en större häst, 168, som inte rör sig lika bra eller är lika stadig så får jag redan bättre poäng.

Jag håller med HillsBon2 att om du vill hävda dig som YR ska du ha en häst på 167 och uppåt.

Du är ju rätt nätt i formatet själv och borde därför komma undan med att rida en lite mindre häst (OM allt det andra finns på plats) Det är ju ett sätt att komma undan med mindre många pengar ;)

Samtidigt en av mina kompisar är 168 och har en häst på 158. Jag har aldrig reagerat på hästens storlek när hon ridit honom hemma, men så åkte jag och såg dem tävla. Attans vad liten han såg ut! (Fast han har å andra siden inte Gång. Jättefin häst upp till LA5 och där tar det nog stopp, fast han samlar sig fint och byter lätt) Ett annat ekipage är 174 och 158-160 - där var det tvärtom. Jag såg dem först ute och tänkte aldrig på hästens storlek. Det var först när jag såg dem på en clinic som jag såg att hon hade en riktig pygmékuse (De brukade placera sig lokala LA)

Jag har ridit ett Amiralbarn strax över 160. Det var mycket häst!

Men det spelar ingen roll hur stor eller liten Mytha är någon dressyrtävling kommer den hästen aldrig vinna.

har jag sagt att Myntha ska vinna dressyrtävlingar :confused: skrev bara en mankhöjd jag hört att hon kan vara? Det är ju en hopphäst så...
men förhoppningsvis är ju även en hopphäst välriden från marken!

ja men hallå, jag svarade på en annan användare! alltså ang hästens mankhöjd enbart!

:eek: hjälp...

när det är sant.. men jag tror också att hennes d-ponny är byggd så att han ser större ut än vad han är.. jag menar att många troratt han är häst, men kommer man nära så är han ju inte så stor.. sen ser han större ut för att han har en ryttare på 1,50 cm ;)

Hej!

Vanligtvis är det faktiskt så att större hästar har lättare att hävda sig än små! Jag har själv tävlat upp till MSV. Min första tävlingshäst var bara 158 cm, men mycket väl sammansatt med ENORM utstrålning. Jag är själv lång, 176 cm, men har aldrig fått någon kommentar om att jag skulle vara för lång för honom. Tvärtom har vi ofta fått omdömet harmonisk ekipage. Vi tävlade upp i MSV med placering, så det beror inte enbart på mankhöjden utan mycket på hur hästen är byggd. Lycka till!
MVH / Fia

Se bara på henne som rider araben Coccos han är ju bara 148 tror jag och det går ju lysande för henne! Så bry ig inte så mycket om vad andra säger utan känn efter. Huvudsaken är ju att hästen har ett bra steg och är utvecklingsbar sen är det ju upp till dig vad du kan göra av det! Lycka till!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka