Svårt att gå nerför backar

A

agg

Hej!
Jag är medryttare till en 11-årig islänning.
Han verkar ha svårt att gå ner för backar, även om de bara lutar litegrann.
Han går då jättesakta och tar mycket korta steg och sänker gärna huvudet.

I övrigt han han inga problem och är pigg och frisk.

Vad kan det bero på?
Kan man göra några övningar för att förbättra detta?
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Kotledsinflammation? En tur till veterinären bör du boka iallafall för det är inget friskt beteende.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Hasproblem, ryggproblem? Fång? Några andra symtom i backarna? "Tappar" bakben? Snubblar?
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Om hästen i övrigt känns pigg och frisk men går väldigt sakta i nerförsbackar skulle jag misstänka knä- och kotproblem. Har själv haft en häst som inte visade nåt annat än att vara väldigt försiktig i nerför...och han visade sig vid undersökning ha pålagringar av grad 3 på alla kotor samt bakknäna. Rekommenderar klinikbesök!
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Varför ska den nödvändigt vara sjuk?
Kan det inte vara så att den är helt enkelt försiktigt? För mig låter det som att den är försiktig av sig!
Vad är det för backar? Asfaltsbackar eller backar ute i skogen?
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Tycker alla hästar tar sig an backar på sina sätt som dom är bekväma med. Min häst är ofta försiktig i nedförsbackar speciellt när det är asfalt, då går det inte fort, då är det verkligen ministeg. Däremot på skogsvägar tex alltså stadigare underlag där kan han gå på lite snabbare när han märker att underlaget är stadigare. Tror han är försiktig tills han litar på underlaget helt enkelt.

Vet jag att underlaget är bra så lyssna dock min häst på mig när jag ber honom ta för sig mera i nedförsbacken. Men det tar lite tid för honom att känna av underlaget ibland och det är sunt tycker jag.

Vissa hästar går sick sack över vägen och vissa går på i en väldig fart för att det är jobbigt att gå långsamt osv, dom är olika helt enkelt.

Dom måste absolut inte ha ont bara för att dom är försiktiga i nedförsbackar och är hästen pigg och framåt i övrigt så tror inte jag det är nåt fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt att gå nerför backar

Kotledsinflammation? En tur till veterinären bör du boka iallafall för det är inget friskt beteende.

JAG kan inte boka någonting. Är som sagt bara medryttare. Ägaren tycker inte att det är något att bry sig om.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Varför ska den nödvändigt vara sjuk?
Kan det inte vara så att den är helt enkelt försiktigt? För mig låter det som att den är försiktig av sig!
Vad är det för backar? Asfaltsbackar eller backar ute i skogen?

Det är likadant i alla nerförsbackar. Asfalt, i skogen, grusvägar mm. Oavsett om det är en brant backe eller bara en liten lutning.

I all övrig ridning går han jättebra och visar inga tecken på att något skulle vara fel.
Om han hade nåt allvarligt fel som folk här föreslår så borde han väl visa något mer?
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Varför ska den nödvändigt vara sjuk?
Kan det inte vara så att den är helt enkelt försiktigt? För mig låter det som att den är försiktig av sig!
Vad är det för backar? Asfaltsbackar eller backar ute i skogen?

När en häst gör nåt udda är det klokt att ta varning och kolla upp det. Bara ett plus om det visar sig att hästen inte har några problem sen...att nonchalera det och det sen visar sig vara ett kroppsligt problem är inget som någon blir lycklig av. Fasen att ha slitit på en häst som varit ofräsch...mardröm!
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Det är likadant i alla nerförsbackar. Asfalt, i skogen, grusvägar mm. Oavsett om det är en brant backe eller bara en liten lutning.

I all övrig ridning går han jättebra och visar inga tecken på att något skulle vara fel.
Om han hade nåt allvarligt fel som folk här föreslår så borde han väl visa något mer?

Nej, inte nödvändigtvis. Hästar är experter på att mörka smärtor, det hör till deras natur för att inte dra på sig rovdjur. Den hästen jag nämnde funkade i allt...inga hältor ingenting visade han...men röntgen gav sitt beska svar ändå. Han blev utdömd rakt av...
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

När en häst gör nåt udda är det klokt att ta varning och kolla upp det. Bara ett plus om det visar sig att hästen inte har några problem sen...att nonchalera det och det sen visar sig vara ett kroppsligt problem är inget som någon blir lycklig av. Fasen att ha slitit på en häst som varit ofräsch...mardröm!

Fast det är inte säkert det är något udda för just den hästen. Plötsliga beteendeförändringar/rörelseförändringar är ju en annan sak. Jag tar det som att hästen alltid har gått så och att det inte är något som kommit plötsligt.

Vet unghästar som är försiktiga, äldre hästar kan bli försiktiga om dom halkat innan vilket är lätt att göra när dom kliver på stort på asfalt/grusvägar om dom är skodda.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Låter som något är fel typ inflammation i någon led fram.
Hur ser traven ut vid longering. Finns det nån vettig typ i stallet som kan kolla. För min del hade jag inte varit medryttare på en häst som inte sköts ordentligt.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Ägaren har bara ägt honom i ca ett halvår. Enligt henne har han "alltid" gjort så, antar att hon menar sedan hon köpte honom för hon kan ju inte veta hur det var innan.
Hon har hästen hemma och det finns inga andra stall eller tränare i närheten.
Det är därför jag rider hos henne då jag inte har något annat att välja på.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Fast det är inte säkert det är något udda för just den hästen. Plötsliga beteendeförändringar/rörelseförändringar är ju en annan sak. Jag tar det som att hästen alltid har gått så och att det inte är något som kommit plötsligt.

Vet unghästar som är försiktiga, äldre hästar kan bli försiktiga om dom halkat innan vilket är lätt att göra när dom kliver på stort på asfalt/grusvägar om dom är skodda.

Uppenbart vet inte ts vad som gör att hästen är försiktig. Menar du då att det bara är att ge f*n i det? Självklart är det aldrig fel att kolla upp hästen...och är klokt att göra det så man vet att hästen är ok.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Uppenbart vet inte ts vad som gör att hästen är försiktig. Menar du då att det bara är att ge f*n i det?
Ja, faktiskt så tycker jag det. Hästen har en ägare som känner hästen bättre..förhoppningsvis. Är det ett beteende som inte ägaren känner igen så är det en annan sak, men det är fortfarande ägaren som bestämmer vad som ska göras åt det.

Däremot så kan Ts fråga ägaren, det är det mest sunda. Att fråga om hästen alltid är försiktigt i nedförsbackar är inte en svår fråga att ställa. Är den alltid sån så är det så och då får man lita på att ägaren vet vad som är rätt.
Självklart är det aldrig fel att kolla upp hästen...och är klokt att göra det så man vet att hästen är ok.
Nej, aldrig fel. Man kan kolla upp hästen för minsta lilla helst en gång per månad för att vara på den säkra sidan om man vill det, men det behöver inte gå till överdrift. En häst som är försiktig i nedförsbackar och som alltid har haft det beteendet eller eventuellt om det uppkommit pga att hästen har halkat för att den klivit på för fort och stort, det är ingenting som jag anser att man bör göra hältundersökningar för eller sluta rida hästen för.

Kliver hästen på bra i övrigt och arbetar bra med rygg och bakben och tar för sig så nej, jag anser inte att det beteendet är något att noja över.

Och det är bara ägaren som vet och ägaren som bestämmer.
 
Sv: Svårt att gå nerför backar

Ägaren har bara ägt honom i ca ett halvår. Enligt henne har han "alltid" gjort så, antar att hon menar sedan hon köpte honom för hon kan ju inte veta hur det var innan.
Hon har hästen hemma och det finns inga andra stall eller tränare i närheten.
Det är därför jag rider hos henne då jag inte har något annat att välja på.
Då är det antagligen så också, hästen är försiktig och tar inga risker. Bara att lita på det och är hästen fräsch i övrigt och är rörlig och trevlig att rida så är det antagligen ingen fara.

En bra grej är ju att be hästen ta för sig lite mera i nedförsbackar som garanterat inte är hala och där hästen garanterat inte kommer att halka ifall den tar för sig. Hästen bör lyssna framåt om den är fräsch i sånna lägen.

Dom flesta hästar jag ridit har om dom fått välja tagit det väldigt lugnt i nedförsbackar, sen anpassar sej dom flesta om man ber om det dock och har inga problem att öka på ifall underlaget i backen tillåter det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp