Svårt att fodra optimalt på betet...

amalia

Trådstartare
Min häst har gått på bete sedan 1:a juni. Han har hållt sig jättefin på betet och tanken var att min plus två till skulle gå i en lite mindre hage tills höet var taget och efter det gå ut på hövallen. Pga vädret har det inte gått att slått höet ännu och således går hästarna kvar i den lite mindre hagen. De andra två håller sig fina på betet (som börjar se tunt ut) men jag tycker mig märka på min att han dels håller på att tunna ur något på överlinjen men framförallt han känns seg och trött att rida. Förra sommaren gick han ute och då märkte jag ingenting på honom.

Han har fått 1/2 kg fibergi och lite betfor efter ridning men inser att jag måste höja upp kraftfodergivan.

Frågan är vilken fodersort jag ska välja?
Funderar på att putta på lusern...
Vad skulle ni gjort?
Att stalla in och ge grovfoder är inget alternativ...

Sv: Svårt att fodra optimalt på betet...

Ts - Jag passar på att hänga på denna fråga om jag får :)

Vår pålle börjar också tunna ut lite. Går nu på ett ganska övervuxet bete med en annan häst som inte tunnar ut.

Vågar man ge lucern? Normalt sett bör man kanske inte göra det när hästen går på bete eller? Tänker på den höga proteinhalten. Men det är kanske ingen fara med tanke på att han faktiskt börjat tunna ut?

Stödfodra med hö är inget alternativ eftersom hagkompisen då också äter och han behöver definitivt inget extra! :D

Ev överskott av protein som kommer från grovfoder (som lusern räknas till) ska inte vara farligt att ge. Det är därför som jag själv funderar på att tillsätta lusern.

Tycker lusern (uppblött) låter som en bra ide eftersom det ju som sagt är ett grovfoder. det kan nog kännas lite konstigt att ge lusern när de går på bete... fast vänd på resonemanget istället: Lusern borde vara bra att ge eftersom det ersättar (ganska exakt) de som hästen förlorade när betet blev tunnare!!! Eller tänker jag helt fel?

Lusern hade jag satsat på. Högoktanigt foder (särskilt om du väljer Kvarnbyfoders) som är snällt mot magen. Finns det ingen möjlighet att ha hästen innen under natten? Dels brukar det spara lite kalorier, det ger vila och det är lättare att fördela maten på kväll & morgonmål.

Problemet lär ju lösa sig själv när de kommer ut på andra fältet, om hästen är någorlunda lättfödd.

Vår svårfödda går in på natten och får vila, mat och ro. Tunnan (den lättfödda) går in på natten för att inte bli ännu tjockare. Samma lösning på två problem :D

Tja möjligheten finns att stalla in i praktiken, MEN dels kostar detta 50:- per dygn (exklusive grovfoder) och dessutom får han stå själv inne då alla hästar går på bete och tror inte att det uppskattas av pålle.

Ja, problemet lär lösa sig när han går ut på det andra betet (snälla väder bli bra så det går att slå!!) och bilr han inte det så är nog ett blodprov på sin plats för att utesluta någon sjukdom.

Men tills vidare så får det bli så att jag puttar på lusern.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 757
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 661
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 583
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025