Svårt att få ponnyn riktigt lösgjord

H

Hakimi

Hallå där!
Har tyvärr ett litet problem :( Jag har riktigt och då menar jag riktigt svårt att få ponnyn lösgjord. Personligen tycker jag att den mest narurliga och bästa formen kommer när hästen är lösgjord och fin. Men det är svårt med min ponny. Jag brukar oftast försöka rida på volter och serpentiner. Olika tempoväxlingar m.m. Men hon känns inte klar och färdig liksom känns det som, vilket oftast bidrar till att hon inte vill sammarbeta med mig. Jag vill ju inte bara börjda rida och köra på utan att hon är riktigt mjuk i musklerna och lederna, det skadar ju bara. Så, vet nog några yttligare bra tips för att få hästen riktig lösgjord och fin? Tipsa om allt ni vet :D

Sv: Svårt att få ponnyn riktigt lösgjord

Min häst har länge varit svår att få lösgjord, spelar ingen roll hur mycket jag rider på volter och serpentiner och "jobbar" igenom honom. (Blir oftast volter då han biter sig fast så att jag till slut inte har någon vänster arm för den är förlamad.)

Däremot har det börjat släppa nu när jag har börjat rida mer sidvärsrörelser. Dvs, skänkelvikning, öppna, sluta, fram - och bakdelsväning. Genom att göra dessa rörelser har hästen blivit mycket mjukare och har börjat arbeta mer med sina bakbenen, vilket han var dålig med innan. Har börjat strunta i vad han har huvudet, vilket jag länge varit petig med, formen kommer när han jobbar rätt helt enkelt.

Hoppas att du får nytta av det, och lycka till! :)

Även jag älskar sidvärtsrörelser!

Min är ju ung (4 och övervuxen sen ponnyras) och dessutom oftast lite för het på gröten hemmavid (ingen bana utan fält eller grusväg). Dessutom har han väääldigt lätt (från mor sin) att dra upp huvudet och spänna sig och bli rädd för bettet, vilket leder till stenhård mun och lessen pålle som bara vill springa hem.

Eftersom du snackar om volter antar jag du menar på bana. Lösningen för oss är att börja lugnt, i undertempo rent av. Rida enbart böjda spår och växla varv ofta, att fastna i en halvkass böjning är värdelös. Hellre trycka till med innerskänkeln och få någon rekation och sedan ta andra varvet och lura runt så tills båda varven funkar. Varje gång vi växlar varv, och även oftare i början om det inte räcker med lugnande ridning och yttertygel, gör vi en TYDLIG halvhalt. Verkligen "hej du, nu stannar vi upp lite här!" och ställer om.

När det funkar ok, dvs han är hyfsat lugn i huvudet, har en lugn/långsam takt och böjningen fungerar lite lite iaf men han ännu inte har slappnat av i kroppen börjar vi flytta. Först överdriver vi böjningen och flyttar ut på större voltspår och sedan går vi ur det in på lite korta linjer. Häst kommer man verkligen åt innersidan och kan få suget fram till yttertygeln. Då brukar det efter en stund (även de allra stressigaste dagarna) gå att plocka fram mer och mer trav ur sidvärsrörelserna och nu har vi tom börjat testa att trycka på lite de sista stegan för att få lite mer effekt av rörelsen.

Det viktigaste av allt för mig är att aldrig aldrig fastna i handen. Helre 50 eftergifter per varv än ett försök att "böja" genom att inte lätta i inner. Aldrig aldrig ta i inner för vår del, min pålle knyter sig direkt och reagerar precis tvärtom hur jag vill att han ska bli. Hellre en lätt kontakt, en tydligt innerskänkel och sedan lätta.

Detta arbetet är som terapi för min lilla häst :)

Har du ngn tränare som kan hjälpa dig?

Utan att ha sett er är det svårt att ge några jättekonkreta tips, men som tidigare skrivits i tråden brukar alla former av sidvärtsrörelser och gärna övergångar mellan dessa leda till en mer lösgjord häst.
Vill även slå ett slag för övergångar! skritt-trav-halt-skritt-galopp osv och även övergångar inom gångarterna (typ 5 steg fram - 5 steg tillbaka)
Lycka till med din ponny :)

Men det är ju så svårt :eek: Jag suger verkligen på övergångar, men gud vad nyttiga de är när man får till dem rätt!

I know ;) man undrar om det verkligen ska vara nödvändigt, men så efter några tusen övergångar visar det sig att kära tränaren har rätt (som vanligt :o)....

Visst är det så, visst är det så. Man betalar dem för att göra jobbiga saker åt sin ridning, men i slutändan blir det ju faktiskt så mycket bättre :)

Rid mycket i lugn galopp på volter m.m.
Hästen blir riktigt uppvärmd och arbetar med hela kroppen.

Gå sedan över till tempoväxlingar och ev sidvärtsrörelser för att samla ponnyn.

Tänk på att renodla hjälperna, en uppmärksam ponny som reagerar direkt när du ger signal är lättare att samla.

skulle nog ta ut en ET, kan vara nån msuklespänning som gör att hon inte kan gå och jobba ordentligt så det spänner emot hela tiden, och hon då kämpar emot det. Har själv sett väldigt bra resultat på min häst efter ET :D

Tack så hemskt mycket för alla tipsen! Guldvärda är ni :D:D
Tat åt mig allt, vissa saker har jag faktiskt inte prövat än, som sidvärsrörelserna. Av en konstigt anledning har jag aldrit trott att dessa rörelser var lösgjörande, nu vet jag :)

Senast ändrad av en moderator:

Min ponny är också svår att lösgöra i början på träningarna (stel...), och det som lösgör honom bäst är när han får gå utåtställd på en volt! Det gör en stooor skillnad! Då stretchar han både ut halsen och sidan, och även bogarna. Man kan ju växla mellan att han hästen utåt- och inåtställd om man tycker det är svårt att ställa utåt, men iallafall jag måste rida några varv på volten så innan det märks något på pållen.
Även sidvärtesrörelser, fram- och bakdelsvändningar och stretching av halsen när man sitter på hästryggen (går på en liten volt och får honom att böja så mycket på halsen att mulen nästan är vid skänkeln, och släpper efter några sekunder) är också bra på min häst. :laugh:

skulle nog ta ut en ET, kan vara nån msuklespänning som gör att hon inte kan gå och jobba ordentligt så det spänner emot hela tiden, och hon då kämpar emot det. Har själv sett väldigt bra resultat på min häst efter ET :D

Det också :bow:

SKÄNKELVIKNING :love:
Det är även väldigt viktigt att vara noga med halvhalterna , annars tycker iallafall jag att ingenting funkar.

Då vill jag slå ett slag för bomträning! (om ingen har gjort det tidigare i tråden)

Cavalettiserier brukar jag trava över med min ponny, hon blir mjuk som gummi då, eftersom hon då måste jobba med bakbenen.

Även sidvärtsrörelser och överångar är super! Övergångar är något jag måste träna mer på, men det är ju så jobbigt.. :o

haha cavaletti funkar inte på min iaf.
Han (stor häst på ca 160) lyckas klämma in studs hur lätt som helst på travcavaletti (110 cm avstånd) :crazy:
Varför bara lyfta benen lite högre när det är roligare att hoppa verkar han resonera :p
Inte ens när vi drog ihop det till 80 cm mellan cavalettisarna, då kunde han fortfarande studsa.

haha, ja så gjorde min med första gången vi skulle trava över lite upphöjda bommar :D men sen fattade hon galoppen och klev över :p

Min har ännu inte fattat. Trots att vi kört det några gånger.
Men sen är han så lycklig att bli riden igen efter skadan så han tar väl alla chanser som finns för att hoppa.
Ska testa att lägga ner bommarna helt, sen höja varannan i en kant och sen höja dem helt och hållet. Fast på lägsta höjden på sockerbiten, är nog lite taskigt att be honom trava över 50cm cavaletti ;)

Känner igen det där med bommarna... :D
"Ooorka lyfta benen ett i taget, det är lättare att bara hoppa!"
Ligger bommarna på marken så snubblar hon eller skiter i dem. Är dem upphöjda i ena kanten/båda hoppar hon över alltihop! :p

Precis, ett jättehopp över alla så är det klart sen.
Och man kan ju inte bli arg på dem heller, bara att försöka igen :D

Sådär är min också :rofl:! Tycker att det är enklare att hoppa :p... Så gjorde han en gång när vi SKULLE hoppa studs, han tyckte att det var för jobbigt att hoppa ner mellan hindrena så han klippte 2 på samma gång (med några meters mellanrum :p) :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Ridning Hej! Har ett KWPN sto jag rider. Hon kan vara väldigt fin och avslappad i både skritt, trav och galopp. Men just våran "problem" ligger...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Theamade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama