Svårskodd 4-åring

H

hoppla

Hjälp!
Har en ponny på strax 4 vårar. Han är ganska rädd om sina bakben överlag. Blir lite småstressd vid kratsning och gillar inte riktigt att lyfta på dom och speciellt inte någon längre stund. Att brodda under vintern har varit ett helvete men sista tiden har det gått riktigt bra. Han vill heller inte gå med på att få bakbenen spolade...

Så var det då dags att sko han igen och hästen blev skogstokig!! Det var inte samma hovis som förra gången men han var väldigt lugn och trygg, inget bråk. Framfötterna går bra men bakbenen går inte att ens hålla. Han kastar sig hej vilt och rycker åt sig benet. Bremsa hjälpte inte, mata honom-ingen effekt, allt lugnande prat och kliande i världen-ingen effekt och inte heller att gå in och vila en stund i boxen. Vi fick helt enkelt ge upp!!

Vad gör man???????????????? :confused:

Ska prova med en annan hovis om ett tag men jag undrar om någon har liknande erfarenheter och tips på vad man kan göra?!
Detta blir ju ett stort problem i längden. Fasar för nästa vinter med broddning och allt igen. Plus att vem vill köpa en svårskodd ponny? Har nämligen köpt honom för att utbilda och sälja nästa höst... Det känns som om man får gå ner en hel del i pris om inte detta rättas till. Undrar vad oddsen är för att det ska lösa sig?
Kan även tillägga att det är typ 4 gången hästen skulle skos.

Sv: Svårskodd 4-åring

Hej!
Tyvärr har jag inga bra tips men jag har själv samma problem med min två-åriga travare. Ser att du bor i Västra Götaland, fick tips att Hovslagarskolan kan kanske hjälpa till. Där kan vet spruta lugnande när de ska sko. Har själv inte provat dock. Min ger sig för bremsning men det är ju inget kul direkt.

Ser fram emot goda råd till dig!
Sofia

Kan självklart inte svära på det då jag inte sett hästen men det låter som en låsning i ryggen - då kan de bete sig på detta vis.

Låt en veterinär kolla att han är ok veterinärt först och ta ut ET sen.

Men han blev ju besiktigad för 3 månader sen när jag köpte han och då var inget fel iaf...
Kan det verkligen bero på en låsning i ryggen? Då borde han väl inte vilja kratsa hovarna ens?? Men jag ska fundera på saken... Ska kolla upp vart man får tag på en ET här omkring...

En veterinär behöver inte se en låsning i kroppen när den besiktigar hästen. Hästen är ju inte halt eller sjuk vad jag kan förstå.

Det kan vara så att när du kratsar hovarna håller du benet i ett läge som är ok för hästen medan hovis måste hålla i ett annat för att kunna sko/verka.
Dessutom antar jag att hästen måste hålla upp benet under en längre tid när hovis är där mot när du är där med kratsen, det kan ge inklämningar i nerver som ger utstrålande smärtor = vill inte hålla benet där, AJJ! :(

Det kan vara värt att kolla upp, det tycker jag. Dessutom får du ju en koll av hela hästen när ET är där - på ET-vis ;) (som en naprapat för människa kan man kort beskriva en ET)
Det kan du ju använda vid ev försäljning sen oxå - genomgången av ET. :angel:

Ja det kan ligga nåt i det...
Någon som har fler ideer eller tips på vad ni gjort med era hästar??

Det kan vara en låsning, kan du lyfta svansen på hästen uppåt med lätthet och utan smärtreaktion? En häst som jag "kände" var jättetråkig vid skoning bak och det visade sig att den hade lösa benbitar i kotlederna fram. Så ett klinikbesök kan ju vara en god ide.

Annars är det nog bara att nöta på. Hör om hovisen kan komma flera gånger och ta en hov åt gången. Jag har även haft skoningsproblem med min häst så henne brukade jag låtsatsko. Jag höll på samma sätt som hovis, slog på skon och förde alltmänt väsen tills hon vande sig att det inte är något lustigt med skor och hovslagre.

jag fick då rådet av min hovslagare att träna min häst
nu när hon ska ha sina första skor på sig.
att lyfta hoven klämma fast det mellan benen och slå lätt med en hammare på hoven.
och berömma och ge godis.
bara korta stunder när du borstar och gör i övrigt.

så gör jag med min häst och ljust nu funkar det i ungefär fem minuter
gör det två gånger om dan

Och visst funkar det!

Egentligen är det inte lustigare än att göra ett prov i skolan. Ju mer du pluggar, desto bättre går det.

Det kan ju också vara så att din häst har dålig balans. Många unghästar har det. Prova att ställa honom längs med en vägg så kan hästen ta stöd (både fysiskt och psykologiskt) mot den. Det hjälpte min islänning mycket.

Tipsen är jättebra!! Ska genast dit och lyfta på svansen imorgon...
Nu har ena frambenet svullnat lite och hoven är varm oxå så det kanske är nåt fel någonstans. Måste nog göra ett litet klinik besök... :( Tror egentligen inte att det har med detta att göra då han alltid varit rädd om sina bakben men om det beror på en låsning så kan det ju vara så ändå... *rörigt*

Hovis var där idag och kollade efter ev hovböld och då var det inga större problem men det var ju framfötterna det... :angel:
Vi har provat att ha honom mot en vägg och det har inte hjälpt tyvärr. Problemet är nu så stort att det inte ens går att hålla benet för hovis. Jag kan kratsa men det måste gå fort... Det må låta dumt men jag är rädd att om jag börjar banka på hoven när jag lyfter på den så tappar han förtroendet för mig oxå... :confused:

Vet ni om någon häst som varit väldigt krånglig med sånt här någonsin blivit bra??

Har varit med om flera såna hästar..och det som hjälpt är långsiktig, tålmodig träning. Såklart tar du först reda på att hästen inte har fysiskt ont...har den det gäller ju att åtgärda detta först.

Sedan är det bara att öva: lyft hov, håll fast mellan knäna, släpp, beröm. När det funkar: lyft hov, håll fast mellan knäna, banka på hoven med hammare, släpp, beröm.

Öva varje dag som en del i den dagliga skötseln (du måste ju ändå kratsa hovarna) lugnt och utan uppståndelse. Förläng och förstärk succesivt "bankningsfasen" när den verkar funka. Ignorera dåligt beteende, beröm mycket när det funkar. Gå inte vidare till nästa moment förrän hästen är trygg med det föregående. Låt det ta tid!!!

Senast ändrad:

Skriv igen så vi får höra hur det går!

Om du inte vill det kan du gärna PM:a mig så jag får veta.
Mycket nyfiken! (om man får säga så :o )

Min häst var till en början tjorvig med att lyfta bakhovarna.
Hade en lugn och bra hovslagare som började med att bara lyfta hennes hovar, inge skoning, kratsning, verkning, bara lyfta dom. Först var det bara fram som lyftes. När det gick bra så började han lyfta bak hovarna och hon vart ngt stressade av det.
Men eftersom hovisen var lugn av sig smittade det av sig till hästen= hon vart lugn.

Han gav mig även tipsen att varje gång jag kratsar hennes hovar så skulle jag "knacka" med hovkratsens baksida på sulan och "vicka" hoven lite granna. Bara göra sånt som kan uppkomma vid en verkning/skoning.
Jag skulle även lära henne att sträcka/höga bakhovarna lite mer och kunna vara i den positionen ett tag.

Nu är min "bakrädd" häst inte det mer, förutom förra verkningen då..Men det var inte hästen som var problemet.

Men ditt problem med hästen verkar inte vara själva hovslagningen, utan att han är rädd om sina bakben för alla mer eller mindre. Stämmer det?

Mitt tips är att du sakta men säkert vänjer han vid att Du (till en början) får röra hans bakben.
Du kan börja med att bara röra vid hans bak (korset osv), kring hasen och tillslut ända ner till hoven.
När han accepter din beröring kan du börja lyfta hovarna korta stunder. Mkt beröm och tålamod krävas.

När han accepterar att du rör och lyfte hovarna kan du försikigt börja hålla på med hoven och hålla upp den längre stunder.
Sist men inte minst får hovisen alt. någon annan göra dessamma med hästen.

Lycka till! :)

Sorry! Tryckte på "svara inlägg" knappen, trodde den skulle hamna under trådskaparen.

*kl*
Jag tycker du har fått bra förslag och idéer om vad du kan göra. Tänkte också, du skriver ponny, hur stor? En del hovslagare måste lyfta benen högt för att få en bra arbetsställning, då kan det bli obehagligt för en liten och lite obalanserad ponny. Om du minns hur högt hovis höll benen (ponnyns förstås :)).

Tack för alla tips!! :bow:

Ponnyn är 139 cm så visst lyfts benen ganska högt men hovis är medveten om att det är jobbigt att få benen lyfta högt så han lyfter så lite som möjligt...

Jobbigt problem det här... :(

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 000
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar