svårmotiverad hund, hjälp?

Emor

Trådstartare
Har ett litet bekymmer med lilla pudeln här hemma. Det är en liten bortskämd en som har en klart begränsad "Will to please" och han har mig lindad runt tassen och han vet om det. Vad gäller lydnadträningen så är han väldigt svårmotiverad, jobbar sålänge han tycker det är roligt och det brukar inte vara så länge. Godis, leksaker, bus med matte och liknande fungerar inte så bra som man hade önskat och berömmer man honom med rösten så lägger han av, bra = tack och hej. Det har varit ok sålänge det hållit sig på lydnadsplanen, trots allt så är det inte så kul att träna när inte han tycker det är roligt, vi ägnar oss åt spår istället där han lyser upp.

Så varför denna tråden? Jag har börjat få lite bekymmer i vardagslydnaden, det märks lite mer nu sen lillan kom till världen, hundarna får lite mindre tid, det år vinter och kallt och unga fröken har inte godkänt vagnen innan, bärsele tar oss ut men att få till den där träningen som promenaderna bestod utav innan är lite svårare med lillan på magen.

Så bortsett ifrån det uppenbara, att jag behöver ta lite fler tillfällen att träna med lillen så undrar jag om det finns något bra sätt att jobba på motivationen och få honom att kunna ta beröm utan att slå dövörat till efteråt.

Förlåt rör rörig text, sitter från mobilen.

Sv: svårmotiverad hund, hjälp?

I senaste nr av brukshunden (jag fick den igår) finns en artikel av Eva Bodfält som tar upp just ditt problem! Jag tyckte den var himla bra.

Att en hund är svårmotiverad beror oftast på att den

a) inte är tillräckligt intresserad av sin belöning
eller
b) att den belönas för sällan

Testa att öka belöningskvalitet och belöningsfrekvens!

Kom ihåg att det är vovven som bestämmer vad som är en bra belöning ;)

Nu när du har fått barn, kan hunden ha fått mindre fysisk stimulans och har blivit mindre uthållig? Sämre fysisk uthållighet tycker jag ger sämre mental uthållighet.

Den fysiska stimulansen är nog densamma, promenaderna vi går är lika långa som vanligt däremot är de mindre träning under promenaden då det helt enkelt blir lite svårare dels med all snö som kommit och med barnvagn alt selen.

Bara_Clara: Jag skrev där uppe att jag har svårt att hitta en belöning som duger, har provat allt ifrån kaninskinn på trasa, det mesta godiset på marknaden, belöna med kissfläckar, få följa spår, vi springer kapp en bit, kampar eller gömmer sig, men ingenting är intressant i herrns ögon, och när jag belönar oralt dvs med ett "bra" så tar han det som "tack och hej!" så det är precis det som är problemet! :)

Line: Den ligger på köksbordet och jag har inte hunnit kika igenom den ännu, ska ta en närmare titt på artikeln strax!

- Jobba aldrig längre pass än han fortfarande tycker är roligt.
- Variera belöning. Leksak höjer aktivitetsnivån. Tar han inte leksak som belöning går det delvis att träna upp. Även att variera leksaker kan hjälpa.
- Variera även godiset. Även om det kanske inte känns så logiskt från början, så ger det högre variation att jobba för korv ibland, torrfoder ibland än korv hela tiden.
- Att slänga godiset ger högre motivation och aktivitet än att ge det direkt ur handen.
- Man kan träna in "uppspelthet" för mer glädje i träningen. Dels genom att sätta ett ord/kommando på själva "känslan" när hunden är uppspelt, dels genom att iaktta VAD den gör när den är glad och uppe i varv (tex när man kommer hem?) och lära in samma rörelser som tricks. Det här håller jag på att testa just nu.
- Bättre fysisk kondition ger även mer ork vid mental träning.
- Den mentala orken går också att träna upp.
- Vardagslydnad måste "förtjänas", även det är en färskvara även om man inte behöver samma motivationstänk som på lydnadsplan. Kan problemet vara att du blivit tråkigare på promenaderna? Kanske aktivera lite, kasta leksaker etc?

Jag ser fram emot att få brukshunden, inte fått den än men kan absolut ha nytta av artikeln!

Går tidningen Brukshunden att köpa som lösnummer? Jag skulle gärna vilja läsa den artikeln.

Den fysiska stimulansen är nog densamma, promenaderna vi går är lika långa som vanligt däremot är de mindre träning under promenaden då det helt enkelt blir lite svårare dels med all snö som kommit och med barnvagn alt selen.

Ah, då missförstod jag dig. :)

Jag har en whippet och hon har så klart svårt att upprätthålla fokus och intresse under en längre tid. Till vardags löser jag det med mikropass, men man måste ju ta sig förbi de riktigt korta passen om det ska bli något mer av det. Det jag därför har gjort är att jag har uppdaterat leksakerna rejält. Jag har köpt en kampleksak med fårskinn och en liten teaser i kaninskinn. Och jädrar, nu är det inget fel på vare sig intresset eller fokuset! :D

Gillar han kaninskinn så kan jag definitivt rekommendera en teaser!

Jag har ett gäng kattleksaker i äkta skinn till min pudel. Kostar runt 35 kr så man kan köpa några stycken då och då. Han får aldrig leka med dem förrän de har tappat sitt värde liksom.

Jag kastar leksaken som jag sedan fångar in med en gång igen. Han hinner bara precis få fatt i den eller komma nära. Då ökar värdet på själva leksaken och det blir en tävling om vem som är snabbast/starkast.

Ni håller ju på en del så detta kanske är vardagsmat för er men det har hjälpt min "kan-själv-pudel" en del :D

Sedan har jag jobbat en del med att han ska få fråga efter träning. Ställer jag mig rakt upp och ner på en öppen yta så vill jag att han bjuder på beteenden. Det har tagit skitlång tid att få till men det går och han har en helt annan attityd nu. Man får börja enkelt där hunden har den aktiviteten man vill ha och köra korta korta pass. Jag ställer mig på ett speciellt sätt så att han vet vad som väntas. Jag började i trädgården med koppel på och så stod vi där tills han bjöd på kontakt och sedan klickade jag för rörelse, vilken rörelse som helst . Jag står helt still och bara stirrar rakt fram. Det är en förberedelse för tävling sedan..... Det är asball när matte är en robot ;) Sedan utökar man störningen helt enkelt, som vanligt

kl av mig själv ;)

Är han alltid lika svårmotiverad? Min ena pudel går och lägger sig om jag råkar säga "ojdå, va knasigt" då tycker han matte är orättvis och vill inte vara med.

Den andra stänger av totalt och tycker det är skittråkigt när han inte förstår. Blir det fel mer än två gånger i rad så tycker han inte det är värt att vara med.

Som exempel bara. Ibland kan man hitta så saker som ger ett annat utgångsläge.

Jag försöker i dagsläget att alltid träna innan fysisk aktivitet för är de nöjda fysiskt är det inte alls lika noga att traggla vänstersvängar.

Åh, där sa du någonting! Klickern har vi inte haft framme på evigheter, att shapa in beteenden tycker han är roligt! Det ska jag prova :)

Haha nu när jag läste mitt inlägg igen så ser jag att det låter som klickerträning överlag :p Det är det ju också iofs... :D

Det är ju vanlig klickerträning men just att det är aktivitet som lönar sig. Jag shapar aktivitet och en attityd hos hunden som jag sedan använder som uppvärmning innan jag tränar/shapar det jag vill. Vad svårt det var att förklara. Men jag shapar fram en uppvärmning där hunden kommer till mig och bjuder på hela registret och jag bara klickar helvilt för allt som inte är passivt:D

Men det kanske du förstod :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 102
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka