SvÅrlastad!!!

Sv: SvÅrlastad!!!

*kl* svaret riktat till alla

Jaa ibland är internet jättebra och ibland helt hopplöst dåligt. Varför denna sura ton? Skulle det låta på samma sätt om ni pratade IRL? Eller är det bara jag som missuppfattar?
Iallafall måste jag bara säga att jag förstår alla sidors resonemang och alla har ngn slags poäng och tanke med det hela. MEN kom ihåg att det inte går att generalisera! Hästar är minst lika mycket individer som människor, och pga av sin natur och sitt liv reagerar de olika på olika betenden och sätt. Tror alla håller med om att man kanske inte behandlar ett 1 månad gammalt föl som tuggar lite på männsikor, en skräckslagen häst som blivit illa behandlad och bits och en självsäker fräck hingst som bits på samma sätt. Grundtanken kanske är den samma men vägen dit ser inte likadan ut. Det bästa man kan göra är att anpassa sig så mycket man kan efter individen, då mår den bra. Dessutom är det omöjligt att uttala sig om exakt vad som är rätt och fel då vi (med undantag av vissa bekannta) aldrig träffat varandra eller varandras hästar och vet inget annat än det som skrivs. Är säker på att ni förstår vad jag menar:bow:

Kom ihåg att detta inte var menat till NÅGON speciell utan bara en allmän tanke.

:bow:

Det jag reagerar på är varför man klankar ner på andra som inte tycker som man själv gör. Det som fungerar för en kanske inte fungerar för alla andra. Därför är ett forum som detta bra där man kan få många sidor :idea:

Absolut! :) Det tycker jag också, kan verkligen vara nyttigt och intressant att höra andra synvinklar/erfarenheter/åsikter om olika saker då man själv aldrig kan tänka på alla aspekter! Så jag tycker det är super och skrev därför att jag förstår allas resonemang! :D men det är synd att det ofta ska bli en dålig stämning, för det finns massor med duktigt hätfolk här som har viktiga inlägg till diskussionen att komma med :bow::bump:

Jag har haft min häst sedan han var 2år.Nu är han 4 och har plötsligt fått för sig att transporten är något man ska kasta sig ur!Har tränat mycket och haft den i hagen så han har kunnat gått in o ut hur som helst inga problem!Jag tror på mycket träning och mycket tålamod,alla hästar går att lasta men vissa tar det extra mycket tid med!Idag gick min kille rakt in på första försöket:laugh:

Nja om du läst vad jag skrev så skrev jag INTE att just du förespråkar aga. Det har jag faktiskt ingen aning om, men jag skrev att vissa forfarande gör det och att anledningen är att våld är ett enkelt sätt att få sin vilja fram.

Du hyllar ett inlägg där man i stort sett vinchar in en häst i transporten. " Hon fick utbrott två ggr till efter det men i mkt mindre skala och idag vet hon att det är ingen ide att kasta sig bakåt.
För att lösa problemet slutade hon gå in i trailern och stegrade direkt på lastluckan och jag flög.
Jag tog longerlinan och virade runt frambommen. hon försökte resa sig och springa iväg men jag halade in henne så fort linan blev minsta lös och höll emot när hon försökte dra.
Efter tre ggr gick hon rakt in vid minsta tryck i linan.
Hon fann sin ledare vara starkare och smartare än henne. idag går hon rakt in i trailerna, jag sätter fast henne, går ut genom skötardörren och stänger bak. Hon bara står där och väntar trotts att det är helt öppet bakom."

Hua!

Jag förstår att man använder metoden där man måste "fixa" många unghästar snabbt och billigt för att endast ett fåtal blir goda tävlingshästar och ger pengar tillbaka.

Men en ridhäst ska vi ha i 20 år eller mer. Vi har råd att lägga ner mer tid på varje individ!

Du tycker inte att det är våld att binda fast en trilskande häst i transporten. Men om man tänker så här....
Hästar är klaustrofobiska djur, eller hur? Inte alla hastar blir skräckslagna i transporten men troligen många av de individer som "kräver/ blir fixade av" din behandling.

Tänk en människa som har en fobi för ormar, spindlar, cellskräck eller vad som helst. Om man binder fast henne i en ormgrop eller lite låda med spindlar- är inte det våld?Vilket trauma skapar man inte hos den människan? Är hästar så lite värda att man inte behöver ta häsyn till dem?

På sätt och vis håller jag med dig. Det finns många vägar som kan ta en till målet och det gäller att hitta den som passar häst och människa bra. (vad är rätt för mig och min häst?) Men vad många reagerar på, tror jag, är förhållningssättet till hästen. Det ÄR stor skillnad på att bygga en sund relation till sin häst och att sätta sig i en maktposition och sas bryta ner hästen. (den ger upp) De två förhållningssätten kan man tydligt utläsa av olika inlägg. (så jag tror att viss upprördhet kommer av förhållningssättet. Inte metoden i sig)
Sen är det klart att det inte hjälper ett dugg att vara otrevlig. Det håller jag helt med om. (Vi människor befinner ju oss i olika utvecklingsfaser vi också, precis som våra hästar.)

Nej jag påstår inte att man ska vinscha in hästarna utan att få dem att förstå att man är starkare underlättar ALL hantering av dem i framtiden. Det är SÅÅÅÅÅÅ farligt med hästar som lär sig komma loss, och som kan dra av armar mm.

Sedan vill jag bara bemöta att man iallafall jag startar ingen förren den är mogen för sin uppgift. Jag har aldrig haft en häst oavsett tävlan eller utanför banan som är ohanterad.

En kommentar vill jag ha till: Du säger att du/man vill ha en ridhäst mer än 20 år. Det vill vi också ha, har haft vår äldsta avelssto som blev gamlemormor, 30 år. Det kallar jag en aktningsvärd ålder. Så det är ren nonsen att påstå att jag med flera inte kan ha eller att de inte blir så gamla pga att man talar om vem som bestämmer.

Hur många ridhästar ser man inte som inte går att lasta själv när man är ute. Det finns ett fåtal inom travet, men ack så många inom ridsporten.

Gapa du men jag menar att man måste vias en häst vad som gäller. Sedan behöver man inte va våldsam. Hur skulle de se ut om djuren fick göra som de ville med den vikten och tyngden samt storleken gentemot oss människor.

Samt hur ser det ut att om man ska tävla och så vill inte hästen gå på. Eller att man ska använda linor och 30 karlar att lasta. Snacka om att hästen blir stressad. Tycker du att det är bättre??!!!!?? Än att för EN gång i hästens liv få klart för sig vem som "bestämmer".

Hur många ridhästar ser man inte som inte går att lasta själv när man är ute. Det finns ett fåtal inom travet, men ack så många inom ridsporten.
Det beror nog mer på att de åker betydligt oftare- bara.

Jag fattar inte ditt skrik om armarna.:confused:

Om man är lugn så vill inte hästen fly! Tvingar man den- ja DÅ använder den ALL sin kraft- Hej då!
så fort som det fruktansvärda paniktrycket släpper över nacken- stannar hästen o ruskar på huvudet- AJ!

En kommentar vill jag ha till: Du säger att du/man vill ha en ridhäst mer än 20 år. Det vill vi också ha, har haft vår äldsta avelssto som blev gamlemormor, 30 år. Det kallar jag en aktningsvärd ålder.

Jisses så arg. Mitt halvblodssto fyller 32 i år. So I still winn!!;)

Det beror nog mer på att de åker betydligt oftare- bara.

Jag fattar inte ditt skrik om armarna.:confused:

Om man är lugn så vill inte hästen fly! Tvingar man den- ja DÅ använder den ALL sin kraft- Hej då!
så fort som det fruktansvärda paniktrycket släpper över nacken- stannar hästen o ruskar på huvudet- AJ!

Så sant!:bow:
och... jag har heller inte sett några avdragna armar runt transporterna. Men rotting har ju sett dem så det måste ju förekomma. :D

Gapa du men jag menar att man måste vias en häst vad som gäller.
Gapa tänker jag inte göra, men jag håller med om att man ska visa hästen vem som ska vara i ledarposition. Frågan är väl hur man gör det. Det kan ske med kommunikation. Det kan också ske på ett sätt som får hästen att ge upp. I båda fallen blir människan i ledarposition men i övrigt är det milsvid skillnad i relustaten. Det handlar väl om vilken förhållningssätt man har till sin häst och vilken relation man vill ha med den.
Sedan behöver man inte va våldsam.
Det jag läste betecknar jag som våld mot hästen.
Hur skulle de se ut om djuren fick göra som de ville med den vikten och tyngden samt storleken gentemot oss människor.
Det skulle inte fungera alls. Det är vi nog helt överens om, men hur man går tillväga skiljer en hel del. Det beror förstås på vilket resultat men vill ha som jag skrev tidigare här i svaret.
Samt hur ser det ut att om man ska tävla och så vill inte hästen gå på. Eller att man ska använda linor och 30 karlar att lasta. Snacka om att hästen blir stressad. Tycker du att det är bättre??!!!!??
Nej bevare mig väl. Det har jag verkligen inte förespråkat. Jag tycker man ska träna sunt och kommunicera med sin häst. Inte tvinga. Man tränar så att hästen görna gör det man vill.
Än att för EN gång i hästens liv få klart för sig vem som "bestämmer".
Den där meningen är främmande för mig. Det är lite skrämmande att läsa faktiskt. Jag vill ha en relation med min häst. Jag vill inte vara hennes härskare. DET är den stora skillnaden.

JAg menar inte att du förespråkat att man ska stå med 30 karlar som ska få in hästen, men det är allt för många som gör så.

Till elin så har jag inte sett med egna ögon men vet att det förekommit och kommer nog att göra så för en del. Vem har sagt att jag tvingar??? Det är ju hästen själv som ev drar och testar, jag är lugn!

Till biggananl Gapa menade jag med att du hade en "gapande" smailies. Såg du inte vad du satte för smailies? Samt varför ska allt förstoras när jag menar att man ska säga till en gång för alla.

Grattis till en såpass gammal dam!

Till axel att de följer med överrallt gäller faktiskt från att de är föl, jag har 1hästar och fött upp alla, både hingstar och ston. När de ska åka som 1 åringar så går de rakt på. Varför det jo för de vet att jag är starkare både mentalt och "fysiskt". JAg tvingar inte mina hästar!!!! Man vinner inget på det, samt så har jag alla hästarnas fulla förtroende.

Sedan är det så att många personifierar djuren vi har vilket är helt fel. Man kan älska sin djur fastän man fostrar och "visar dem vem som bestämmer"

OK, vi har lite olika grundsyn, kanske.. men jag tror att du sköter dina hästar väl. Skrivna språket har sina brister- blir lätt kantigare än man tänkt. Men du har mer än 1 häst va???:)

Jag vet att man måste ta i ibland, men jag tycker aldrig man ska göra det i samband med lastning.
Ska man stärka sin ledarställning får man göra det på en mer neutral plats. Inte nära den skrämmande transporten, då kan de ske otäcka olyckor och det kan sluta med att man har ett ännu större problem än det man började med.

Jag tycker även att det är helt olämpligt att rekomendera "tvångsmetoder" på internet. Du vet vilket budskap du sänder ut men du kan aldrig kolla hur det uppfattas av mottagaren. Det kan bli riktigt otäckt för hästarna och ibland även för människirna om det går fel.

Finns det ingen som är duktig på detta med svårlastade hästar???:cry:

Säger bara en sak...

Ronny Åhman! :bump:

Min halvblodsto har varit en mara att lasta. Slängt sig, stegrat sig, sprungit baklänges, sprungit över mig.

Det enda som funka har varit att lasta från stall eller annan dörr och det blir omständigt i längden.

Den 17/5 var jag med på en Clinik med Ronny Åhman och det var värt varenda öre! Det tog 35 min - sedan gick damen in självmant i trailern. Detta UTAN bråk. Inget skrikande eller härjande på hästen, inga tvångsmetoder. Utan enbart att få hästen att föstå att det var helt OK att kliva in självmant i trailern.

Jag hade svårt att tro att det skulle vara SÅ enkelt - men det har funkat. Hon kan få för sig ibland att testa att kliva ut åt vänster sida, men det räcker med att vifta med ett grimskaft för att driva henne framåt och hon springer in i trailern.

Helt underbart! :banana:

Det var också en annan häst som hade motsatta problemet - slängde sig ut - tog inte många minuter innan Ronny hade fått ordning på det problemet också!

Ett tips är att försök att få ihop ett gäng och ta ut honom till er, eller åk till honom. Underlättar så mycket att få en lättlastad häst!

/Lizzie

Hade en lånehäst som skulle åka iväg iväg. Hon var inte tränad och visste sin kraft. Vad hände????

Jo hon kom in i transporten och sprang ut varpå grimman gick sönder!??!!
Då e det inte kul att behöva försöka fånga in en häst utan grimma.
Hästar som har gått iväg med sina ägare har bara inte fått ngn uppfostran.

Det går ganska fort att lära dem- med timing o beröm.

Förmodar att du försökte att sätta fast hästen- som ett dött ting. klart att hästen kastade sig o grimman gick.
Det är basics om man kan ngt om hästar.

Sen- var finns det 30 karlar att tillgå?- i tjejsporten;) Jo i travet. De skulle med lätthet kunna lyfta in en kuse- om det skulle vara så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama