Gapa du men jag menar att man måste vias en häst vad som gäller.
Gapa tänker jag inte göra, men jag håller med om att man ska visa hästen vem som ska vara i ledarposition. Frågan är väl
hur man gör det. Det kan ske med kommunikation. Det kan också ske på ett sätt som får hästen att ge upp. I båda fallen blir människan i ledarposition men i övrigt är det milsvid skillnad i relustaten. Det handlar väl om vilken förhållningssätt man har till sin häst och vilken relation man vill ha med den.
Sedan behöver man inte va våldsam.
Det jag läste betecknar jag som våld mot hästen.
Hur skulle de se ut om djuren fick göra som de ville med den vikten och tyngden samt storleken gentemot oss människor.
Det skulle inte fungera alls. Det är vi nog helt överens om, men hur man går tillväga skiljer en hel del. Det beror förstås på vilket resultat men vill ha som jag skrev tidigare här i svaret.
Samt hur ser det ut att om man ska tävla och så vill inte hästen gå på. Eller att man ska använda linor och 30 karlar att lasta. Snacka om att hästen blir stressad. Tycker du att det är bättre??!!!!??
Nej bevare mig väl. Det har jag verkligen inte förespråkat. Jag tycker man ska träna sunt och kommunicera med sin häst. Inte tvinga. Man tränar så att hästen görna gör det man vill.
Än att för EN gång i hästens liv få klart för sig vem som "bestämmer".
Den där meningen är främmande för mig. Det är lite skrämmande att läsa faktiskt. Jag vill ha en relation med min häst. Jag vill inte vara hennes härskare. DET är den stora skillnaden.