SvÅrlastad!!!

Sv: SvÅrlastad!!!

Rebecca. Jag har varit inne på samma spår som du i massor med år. Men jag har till sist förstått att det är helt fel! Har själv lastat svårlastad häst med tålamod och backa ut och lugn tänkande häst.När jag skriver "svårlastad" så slår jag vad om att du tänker "inte hälften så svår som MIN häst"då de flesta vill ha det till "min häst är såååå speciell". Är absolut ingen " nh fantast" eller ngt sådant. Om din häst slängt sig ut när ni ska stänga så är den inlastad på fel sätt. Och den har säkert känt av din sinnesstämning när det ska lastas på riktigt , dvs när transporten är påkopplad. Inte att det sett att den är påkopplad.. Och hårdnackade ston finns det gott om - men- en häst, är en häst, är en häst. . .iregel fungerar de i slutänden likadant.

Din häst låter som om hon och min vore klonade! När jag övade lastning gick det hur bra som helst, jag kunde longera henne fram och tillbaka över rampen, skicka in henne, backa och gå fram igen genom att dra lite i svansen eller putta lite, hon såg det som en rolig lek. MEN - när hon inte ville vara med längre så kastade hon sig handlöst ut precis som du beskriver. Snabb som blixten och utan synbar stress eller rädsla. Att lasta tog allt från 2 min till 4 timmar. När hon väl stod i en stängd transport stod hon helt still och åt / kikade ut / lät sig vattnas och pysslas med, aldrig det minsta orolig.

Jag läste all litteratur jag kom över, var och såg Kelly Marks, övade ledarskap från marken och så vidare. Inget hjälpte.

Så en dag bestämde jag mig för ytterligare ett försök: att vänta ut henne. Någonstans hade jag läst att när en häst väl bestämmer sig för att självmant gå in så kommer de också självmant att stå kvar. Eftersom stallet där vi stod låg vid en trafikerad väg var jag för säkerhets skull utrustad med en hingstkedja under hakan på en vanlig lädergrimma, hästen FICK helt enkelt inte komma lös.

Hon stod halvvägs upp på rampen och jag satt i transporten med ett långt grimskaft. Och väntade, och väntade. Till slut insåg jag att hästen i princip sov. Det var ju inte riktigt meningen, hon skulle ju vara fokuserad på uppgiften! Så jag svängde lite i den slaka linan för att påkalla uppmärksamhet. Hästen vaknade med ett ryck, kastade sig handlöst ur transporten och slet mig med sig. Stannade tvärt. Aj, det där gjorde ont i näsan! Hon tittade förebrående på mig, suckade förnärmat, gick in i transporten och stod lugnt kvar där! Och har gjort det sedan dess, som om det var den mest naturliga saken i världen. Det är över fyra år sedan.

Det ligger långt ifrån min personlighet att utöva våld på min häst. Men jag måste hålla med Rebeccab om att det finns individer som sätter sig över de flesta vanligtvis fungerande metoderna.

Nu vill jag inte alls rekommendera just den här "övningen" utan snarare uppmana de som har problem att fortsätta leta tips och råd tills ni kommer på den lösning som fungerar för just er! Säger magkänslan att en viss metod är för hård eller mjuk för just er häst, så prova en annan, det som är rätt för en häst är inte nödvändigtvis det för en annan. Upphör bara inte att träna. Det är absolut värt besväret för att få en häst som man kan lasta själv och köra iväg med när det behövs!

PS. Åker trots allt alltid med gummidämpare istället för grimskaft, har man varit med om kraften hos en häst som verkligen tänker ta sig ut snabbt, så tar man inga chanser!;) DS

...och väntade och väntade. Du måste jobba med hästen ändå med lugna små signaler för att få den att tänka. Om du lät den vara - hur ska den förstå att du inte var nöjd med att den stod där den stod?

håller med.:bow:
att sitta- i vägen för hästen:confused: verkar korkat.
Det är ingen i´de att stå på luckan o tro att den ska gå in- gör om- gå på på nytt.

Var bestämd- VI ska gå in!

Lika lite kan man hoppa ett hinder med en häst som inte vill- om man inte ger sig fanken på att vi ska.

Man har lina på- just för att kunna släppa efter.

Håller också med!
Var själv och lastade en häst för några veckor sedan som jag i princip fick om jag kunde hämta den. Den hade inte gått att lasta på nio år. Tog mig cirka 3,5 timme utan våld eller hårda ord att få in hästen. Då gick han själv sista biten på lös lina och ställde sig lugnt i släpen.
Viss fanns det folk runt om som tyckte att det pjoskades med honom "ett rapp i röven, så är hästen inne". Kanske sant men då hade det troligen inte gått att få i honom igen på nio år. Nu går han själv när jag ber honom om det.

Det är ingen i´de att stå på luckan o tro att den ska gå in- gör om- gå på på nytt.

Var bestämd- VI ska gå in!

Välkommen att prova på min ponny ;)

*kl*
Många tycker att bommen är bra men aldrig att en sådan kommer finnas på min framtida transport. Sett en häst som försökte backa ut därifrån och det var ingen höjdare :crazy:

För att lasta min krävdes det som SSturee var inne på, ett obehag när hon gjorde fel och att släppa efter när hon gjorde rätt. Ett sätt som vi tillämpar dagligen i all ridning och hantering med ett annat ord - eftergift. Vi körde långt grimskaft + repgrimma och efter ca 45minuter såg man på hela hästen att hon inte orkade bråka mer så hon gick rakt in och ställde sig som om de 45minuterna av bråkande inte existerade. Bommen och luckan gick att stänga utan att hon kastade sig ut som hon brukar.

Tror inte att det finns någon "universal" lösning. Olika metoder fungerar på olika hästar helt enkelt. På min fungerar inte backa ut, gå in, backa ut osv. Det har jag redan prövat

Givetvis ska man ta hjälp av en duktig tränare!

då handlar det om korrigering- att ngn har gjort fel förr.
Om man måste skapa obehag så brister det troligen i all annan hantering.
Hästen har inte förtroende för sin hanterare.

Hur kan du veta det? Har du ens träffat hästen?

Ett tryck använder man för att få hästen dit man vill. Hästen känner obehag av trycket och ger efter för det. Först då ger man eftergift och det blir hästens belöning.

Jag vet inte hur du gör men det är det jag använder mina skänklar och tyglar till när jag rider.

Det de flest tänker på när man skriver obehag är smärta. Det behöver nödvändigtvis inte vara då. Metoden jag skrev om tidigare baseras just på att obehaget uppstår när hästen "gör fel" och upphör så fort den "gör rätt". Ett exempel på detta är något vi praktiserar dagligen - att hästen flyttar sig undan tryck. Hästen vill gå åt ett håll, du skapar ett tryck mot hästens sida - hästen finner detta obehagligt och flyttar sig undan och voila trycket upphör dvs obehaget. ;)

Hur kan du veta det? Har du ens träffat hästen?

Ett tryck använder man för att få hästen dit man vill. Hästen känner obehag av trycket och ger efter för det. Först då ger man eftergift och det blir hästens belöning.

Jag vet inte hur du gör men det är det jag använder mina skänklar och tyglar till när jag rider.

Såg just att du skrev typ samma sak som mig.. :D

Det är en himla skillnad på att flytta hästen åt sidan med handen eller att hålla ett kraftigt tryck av ett tunnt rep över dens nacke- ihållande.

Träna på att leda den dagligen- förbereda den o att få en tillit mellan er istället.

hästar blir inte "bråkiga" eller "dumma"- bara sådär. De förstår inte- lär dem!
Man måste förstå sig på hästar innan man börjar att kritisera dem.

Det är en himla skillnad på att flytta hästen åt sidan med handen eller att hålla ett kraftigt tryck av ett tunnt rep över dens nacke- ihållande.

Träna på att leda den dagligen- förbereda den o att få en tillit mellan er istället.

hästar blir inte "bråkiga" eller "dumma"- bara sådär. De förstår inte- lär dem!
Man måste förstå sig på hästar innan man börjar att kritisera dem.

Vet inte om jag totalmissat något men av vad jag har läst har Myzan87 inte pratat något om att använda ett tunt rep över hästens nacke med konstant tryck på...

Många inlägg och säkert många bra tips.

Jag brukar köra uttröttnings taktikten. Se till att ha hela dagen på dig för om det behövs så behövs det. Hade en häst som var envis och en gång tog det ca 2 timmar och lasta. Hade precis köpt honom och han hade inte åkt så ofta. Sen fick han gå in i transporten på väg ut till hagen och på kvällen innan han fick gå in i stallet. Han var inte dummare än att han fattade att går man in så kommer man fortare ut i hagen och in i stallet på kvällen. Stängde dörrar och allting så det var inte bara in och ut. Det är ingen idé och bråka för de måste välja att vilja samarbeta med dig.

Vissa hästar kan dock kräva lite hårdare metoder men inte i första hand.

Jag håller med dig. Hästar är allt annat än dumma djur, de lär sig saker fortare än man tror ibland. Det viktigaste tror jag ändå är att man låter det ta tid. Tålamod är A och O. ;)

Detta med att träna på att ledas, gå med hästen är inga som helst problem med vår "svålastade" valack. Han är super trevlig i all annan hantering än just lastningen, kul, cool, en underbar vän att hantera och rida, MEN inte lastas, suck.:cry::cry::cry::cry:
Känns hemskt om han ska behöva säljas pga detta, men dottern vill ju kunna åka och träna, tävla ja allt som man kan behöva ha en lättlastad häst till!
Kram Moniq
Tack för alla svar!:bow:

Tycker det är lite lite smalt att hävda att det alltid skulle ligga hos människan när det är problem med en häst. Är det då människans fel om hästen är rädd för diverse andra saker också? Min är rädd för motorcyklar som kommer fort i karavan. ett par stycken funkar men när det blir för många så får hon nog. Vad har jag gjort för fel då?

Människan är skyldig till mycket och många hästar har blivit lasträdda just pga sina människor men långt ifrån alla. Hästar kan känna obehag inför saker utan att ha dåliga erfarenheter.

Senast ändrad av en moderator:

Har du möjlighet att ställa transporten i hagen?

Den måste givetvis stå säkert men jag vet många hästar som fått en bättre relation till transporten genom att ha den i hagen.

Jag har trilskats med en och annan häst som kastat sig ur sådär och tror som de flesta andra här att det handlar om tålamod och att försöka få bort den negativa känslan med lastandet för både dig och hästen. Ingen annan som kan ta över lastträningen ett tag?

Lycka till!

Du har mycket rätt i ditt tänk! Djur är djur! Man kan inte alltid förstå deras tankar. Jag vill så gärna försöka men det blir inte bra ändå.:crazy:

Min häst var svårlastad när vi fick honom, men sen satte jag först på tränset och sen grimman, så hållde jag med ena handen i grimman, och andra i grimskaftet, sen så använde jag förlängd hand, jag använde grimskaftet bakom honom, men bestraffade honom absokut inte, för min del räckte det med att han visade grimskaftet för rumpan hhahah :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama