SvÅrlastad!!!

Sv: SvÅrlastad!!!

Jag läste om det med att använda gummigrimskaft och binda upp dom med i transporten innan bakluckan är stängd. Är det så klokt! Av egen erfarenhet så vet jag att dom faktiskt kan gå sönder. Jag hade gummigrimskaft i min uppbindningsbom ute på gården, och vad som hände var att hästen blev rädd för något och drog för kung och fosterland. Allt för att komma loss.
Och ja, hon kom loss med resultatet av att det slog tillbaka i huvdet på henne så det slog sönder ett par framtänder på henne.
Själva metallringen som haken sitter i brast och en bit av den satt kvar i grimmskaftet. Det jag tyckte var lustigt var att inte grimman gick sönder innan grimmskaftet.
Det var ingen rolig syn och se hästen stå där och skaka på huvudet och samtidigt nästan bli tandlös. Det blödde ganska ordentlig med.
Så för min del använder jag dom ganska så sparsamt.
Men visst är dom bra att binda upp unghästar i. Men bara i boxen så dom inte kan backa för mycket.

Nu tror jag iofs inte att det är "äkta" gummirep, men det finns hästar som har misst ögon o ngn har fått den på huvudet- som ett skott i pannan:eek:

Hej! Söker efter någon som kan ge bra tips ang en häst som oftast går in i transporten med lite havremutor, men som efter ett par sekunder direkt slänger sig ut, inte en chans att hålla honom kvar. Han är en 5-årig halvblodsvalack på 170cm.Han är hopplös, har tränat och tränat detta i ett år nu utan framgång. Transporten är ljus och väggen ställd åt sidan, inget hjälper! Annars en mycket trevlig häst att pyssla med och rida. Han är en bredåkare, så mycket vet vi.:confused::cry:

Tid, tålamod och lugn.

Vissa hästar går bara på med sin ägare, vissa går bara på med killar, vissa med tjejer, vissa går bara på om det är en som lastar själv etc.

Om han är en bredåkare skulle jag ta bort mellanväggen om du har möjlighet till det :)

Sen så tycker jag du ska låta honom gå upp med en hov på rampen, sen be honom gå av igen. Utöka tills hästen är lugn och han nästan "bjuder" in i transporten *Funkar på min*

Min går inte på om det är för mkt folk, eller om man ställer krav. Det ska vara jag, och min sambo på sin höjd, ingen mer, då blir han stressad. Han har full tillit för båda oss två vad gäller det mesta, dock tydligen inte vid lastning just då :angel:

Sen kan min även försöka få slippa, alltså inte vara ett dugg rädd utan bara fjompa sig lite ibland. Då tar det 10-15 minuter max.

Efter att ha missat veterinärtiden pga 2 timmars försök av lastning, så var det lastträning för fullt.

2 veckor senare gick han på av sig självt när jag skulle hämta borstarna. Ni kan tro jag blev paff :O Nu blev det off topic, men vad har ni för vägar där hemma? Min blev svårlastad efter flytten till gården, med 4-9 km grusväg med gropar. Tror han tycker vägarna är obehagliga att åka på. Kan vara värt att tänkas på :) Hoppas det löser sig!

HEj!
VIll bara säga att Elin 5´s metod för hästlasning låter som ett väldigt bra sätt för att lära hästen att bli lastad! Har också försökt göra så med min, men så fort man lägga kedjan bakom rumpan får han panik, och sedan får man börja om från början nästa gång. Men men övning ger ju färdighet som man säger, så det är väl bara att fortsätta träna! :)

Hej! Vi har nu anlitat en tjej som jobbar med hästar, hon har varit ute hos oss 2 ggr nu och lasttränat vår kille. Nu har vi kommit så långt som att han kommit in i transporten , haft bommen på och vi har nästan stängt hela bakluckan men när vi skulle göra det började det idiothagla, det lät som satan inne i transporten och han blev orolig. Hon tog lugnt ut honom och när vädret blivit bättre så fick han gå in igen men vi stängde ej. Det gick bra. Hon är väldigt noga med att allt ska gå lugnt tillväga. Det som tog längst tid var att få honom att ta stegen så att bakhovarna var på lämmen, det var inte kul tyckte han, men fick han ha dem på backen kunde han stå och halvsova på transporten med framhovarna.
Han har varit sååå duktig, men man ser att han inte tycker om att stå därinne MEN han gör det för att hon ber honom om det, mycket lugnt och vänligt. Vi ska köra sista gången nästa vecka nu och hoppas att det ska funka sen med egen fortsatt underhållande träning i lugn och ro.
Hon har bara tagit allt väldigt lugnt, upprepat små delmål tills han kännts säker, sedan gått vidare i små steg för att han ska vara så säker som möjligt innan nåt nytt ska göras, hon är verkligen duktig. MEN hontar 300:-/timmen plus 30:-/mil (hon har ca 3,5 mil enkel resa)!!! Sådet blir dyrt, men hjälper det oss så får vi ta den smällen. Hittade henne här på Bukefalos!

Kram Moniq:)

Jag skulle aldrig binda upp hästen innan luckan bakom är på plats. Håller helt med dig om att det är för stora risker med det. (Men det är jag det.)

Jag skulle aldrig binda upp hästen innan luckan bakom är på plats. Håller helt med dig om att det är för stora risker med det. (Men det är jag det.)
Så gör vettiga människor- som tänker o kan ha hästen kvar ändå, utan att behöva surra den.

Hej!
har du tränat med att rassla med kedja bakom rumpan vid andra tillfällen än när han ska lastas? För att vänja honom vid det.

Till TS
Hade liknande problem med mitt förra sto. Hon gick på men kunde kasta sig bakåt sen. Så jag tränade henne att stå stilla på kommando och med mycket belöning, sen överförde jag det till transporten så jag kunde gå bak och lägga på bommen.
Annars så tror jag att det funkar bäst att låta dem gå på igen direkt efter att de sprungit av. Och så får de lugn och ro när de står i transporten.
Lycka till!

Äntligen en som tänker förstånd med besvärliga hästar.
Att sätta en unghäst/1-åring i ett träd för att få den förstå att människan är den starke är så effektivt. När de opponerat sig, om de gör det, så sitter det i hela livet.

Det gör att man kan hantera hingstar problemfritt bland ston/hingstar/valacker. Har själv många hingstar och gillar de mer än andra.

Och de är MKT lättlastade för de vet inget annat än att matte/husse är starkare.

Hade en lånehäst som skulle åka iväg iväg. Hon var inte tränad och visste sin kraft. Vad hände????

Jo hon kom in i transporten och sprang ut varpå grimman gick sönder!??!!
Då e det inte kul att behöva försöka fånga in en häst utan grimma.

Nä håller fullständigt med dig. Håller på med trav och de åker flera ggr i veckan och aldrig har jag en besvärlig häst att lasta.

/ Trotting

Börja med enkla ledövningar med lång lina. Hästen ska villigt backa när du ber den om det och lika villigt och omedelbart gå fram när du ger signal för det. Exakt hur du lär in detta kan kräva noggrannare instruktioner. Först när detta fungerar smidigt är det dags att närma sig transporten och lämmen. Börja med ett steg upp där båda framhovarna står på lämmen och backa sedan direkt. Gå en vända med ledövningar och närma dig transporten igen, backa och gå fram några gånger och se att hästen villigt följer dig. Mellanväggen ska vara borta i den första övningen. Om hästen har plats att vända vänder du den och låter den stå kvar i transporten med lugnt beröm.

Sedan kan du leda fram hästen till transporten, stå kvar vid sidan och släppa in den med samma tag som du lärt den villigt gå fram i ledövningarna. I början vill den ofta vända sig och stå kvar i transporten med fri sikt ut.

Nästa steg är att använda mellanvägg med eller utan bredd baktill och lära hästen stå kvar med huvudet i lastriktningen. En del hästar är lugna med detta och kan tillåta att du eller en medhjälpare närmar sig och finns bakom samt kan klappa hästen mjukt på bakdelen och sedan även stänga bommen.

Andra är bakskygga av olika anledningar och kan behöva träna på det separat på olika sätt med rörelser, presseningar, mjuka grimmskaft, skivor etc. Andra har lärt sig vara rädda om bakdelen just vid lastningen, ofta på grund av att någon stått bakom med intentionen att skrämma eller slå fram hästen. I så fall behöver detta tränas bort vid själva lastningen på så sätt att en medhjälpare närmar sig succsesivt och stegvis från 20 - 50 meters håll tills hästen accepterar att personen står precis vid lämmen, på lämmen vid andra sidan, nära hästen och till slut kan klappa hästen. Varje gång hästen blir orolig och vill backa ut får den göra det. Den får bara backa lite längre och ibland kanske ett par gånger mer än den hade tänkt, ända tills du ber den gå fram igen. Sedan brukar själva bommen och ljuden kring den vara hel ok, annars kan detta tränas separat även med hästen utanför släpet enligt ovan.

Har hjälpt många rädda och traumatiserade hästar på detta sätt samt även en del ohanterade som först måst lära sig bli ledda och att vara följsamma. Det är visserligen jag som leder hästen och visar vad som begärs av den men för att få en säker lastning vid varje tillfälle måste hästen också lugnt och villigt gå med på det jag begär. Kan ta lite tid, 30 min till två timmar, de första en till tre gångerna men sen har jag en lugn, säker och lättlastad häst för resten av livet! Lycka till!

Ja, att använda våld och överläsen styrka är ett effektivt och snabbt sätt att få sin vilja fram. Gäller både gentemot mot andra människor, barn och djur. Ingen har sagt emot det. Däremot finns det de som vill nå målet på ett mjukare sätt även om det tar längre tid och kräver mer av dig som tränare.
Det finns fortfarande de som vill återinföra aga i skolan/barnuppfortran. Varför? Jo det är effektivt och enkelt. Och många njuter säkert av att utöva sin makt och andra känner sig duktiga som når snabba resultat.
Men inte alla, vilket i alla fall jag tycker är bra.

Dessutom TS häst är inte 1 år. Det är ett 5-årigt halvblod på 1,70. Stor, stakt och tung och säkert mer fastlåst i sitt beteende än en unghäst.

Senast ändrad av en moderator:

En häst som kastar sig ur transporten använder sig av ett flyktbeteende för att komma undan obehaget (transporten). Den förstärker alltså sin rädsla ytterligare...

Träna på att hästen ska backa lugnt ur släpet, börja i en för hästen trygg miljö och (om du inte redan har det) träna in en signal som alltid betyder "back". När signalen är befäst i den lugna miljön kan ni träna i olika miljöer för att så småningom ta det till transporten. Hästen ska alltså kunna backa steg för steg på given signal.

Tänk på att det kommer att ta tid och låt det ta tid och träna så ofta du bara kan.

Lycka till!

/Em, publicerar snart x-jobb om hästar och lastning

:banana:Väldigt konstigt att du tar upp att jag skulle vara för aga - mot barn osv - inte lite fräckt!!!!:mad:

Det är stora och mindre hästar som det talades om, men det kanske du har missat. Vem har talat om att vara elak och bruka våld. Mina hästar föl som vuxna har starka band till mig och litar fullt ut på mig!!!! Detta för att de vet vem som är ledaren i "flocken". Du kan aldrig jamsa dig till ett ledarskap, och med det menar jag att man behöver inte bruka våld på något sätt. Då blir det fel.

Men det är väl upptill er om ni vill att hästen ska bestämma när och om ni ska åka iväg i transporten.:angel:

Men jag föredrar att bestämma när jag vill åka iväg.:D

Mina hästar är oerhört sällskapssjuka och inte ett dugg rädda varken för mig eller andra.
:banana::bump:

Men om hästen använder sig av det beteendet för att den vet att den kan komma undan? Ungefär som en häst som bockar av sin ryttare för att slippa göra en jobbig rörelse? Gäller samma metod då?

Ställ istället frågan- Varför vill den komma undan?

Troligen har man gått för fort fram- tvingat den till ngt som den inte förstår.
Då är det klart att den vill så långt ifrån sin plågoande som möjligt- bort!

Har inte läst hela vtråden utan skickar mitt förslag.....:D

Har du tillgång till en transport med fronturlastning? Gärna vanlig läm bak..

En häst som slänger sig bakåt har slutat bjuda framåt, det är likadant som i ridningen.. Går dom uppåt eller kastar helt om så har dom slutat bjuda framåt.. Vi måste då få tillbaka framåtbjudningen ;)

Var nog med att du har en tillräckligt stor trailer för din häst! Är trailern för liten är det inte konstigt att den får klaustrofobi o kastar sig ut igen.. Med tanke på att den verkar vara en bredåkare så kan det ju vara en bidragande orsak...

Öppna gärna upp hela trailern, vik både den främre o bakre delen av mellanväggen åt sidan så det blir så mkt utrymme som möjligt! (i värsta fall så ta ut inredningen helt..)
Få hästen att gå genom trailern. Stanna inte på mitten, OBS, den kan komma fort ut även framåt så var beredd på detta! (Ställ gärna trailern/bilen lite i vinkel så bilen står "från" släpet så det finns plats om hästen hoppar ut genom fronturlastningen.....)
Fortsätt leda den genom trailer tills den gör det lugnt.
Gå sedan över till att stanna upp en liten stund, ge gärna lite godis om den är lugn, gå vidare ut framåt. Upprepa o be den stå lite längre för varje gång....
När den gör det lugnt kan ni gå på med hästen, se till att den är lugn, sätt fast bommarna. Öppna fram o gå ut... Upprepa, in utan bommar, på med bommar, öppna fram o ut..
Sen kan ni lägga till att sätta fast frambommen, gå in, sätt fast bak. Stäng baklämmen. Öppna fram, gå ut.
Uppreapa o lägg till övre lucka. Vara försiktiga när ni stänger in den oavsett om det är bommar eller lämmar, men pjoska inte med den! Var lugna, tydliga, konsekventa.. Beröm när den är duktig, men bli inte hysteriska/uppspelta...

UPPREPA HUNDRA GÅNGER!!!! HA TÅLAMOD!! Det går inte att tvinga en rädd/stressad häst att bli lugn.. :angel:

OBS! Om hästen går över er däremot så måste ni korrigera den, bestämt! En häst får aldrig gå över sin ledare!! Dvs om den tex är på väg upp på lämmen o sen kastar sig åt sidan på/över er, så ska den korrigeras!
Detta bör vara avklarat före lastning!! Mao vem som är ledare av er..

LYCKA TILL!

Då hästar är flyktdjur har de en tendens att visa averisva beteende eller flyktbeteenden för att komma undan obehaget (ryttare, transport, osv).

I fallet med en häst som bockar under ryttare bör man först kolla upp att hästen inte har ont av utrustning eller skada. Därefter gå igenom vilka hjälper man ger och om hästen verkligen vet vad de olika signalerna betyder. En regel bör vara att en signal alltid ska betyda att hästen ska svara med ett visst beteende. T.ex när man ryggar hästen finns en tendens att man smackar för att hjälpa till lite. Smackningar används oftast när man vill att hästen ska gå framåt oc det blir fövirrande för hästen när det helt plötsligt dyker upp när den ska gå bakåt.

Självklart lär sig hästen att den kommer undan ett obehag med sitt bockande eller kastande. Men att denna koppling har kunnat ske beror till största delen på vårat sätt att (omedvetet) förstärka det. Ta tag i problemet på en gång annars blir det garanterat värre och svårare att träna bort.

/Em

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama