SvÅrlastad!!!

Sv: SvÅrlastad!!!

JAg menar inte att du förespråkat att man ska stå med 30 karlar som ska få in hästen, men det är allt för många som gör så.
Nej mycket folk vill jag inte ha i närheten vid lastning.

Till biggananl Gapa menade jag med att du hade en "gapande" smailies. Såg du inte vad du satte för smailies? Samt varför ska allt förstoras när jag menar att man ska säga till en gång för alla.
Ja den smajlin var ju för att jag var rejält förvånad över vad jag läste. Den var meningen sas.
Att "säga till en gång för alla" är lväldigt ångt ifrån att bygga en relation, som jag vill med hästen. Vi har olika syn på det helt enkelt.

Sedan är det så att många personifierar djuren vi har vilket är helt fel. Man kan älska sin djur fastän man fostrar och "visar dem vem som bestämmer"
Men att fostra sitt djur och att "visa vem som bestämmer" är två vitt skilda saker för mig.

jag har kommit så långt med mitt sto att jag orkar inte träna last med henne mer . jag har 2 barn som tar den tiden så nu ska jag byta henne till en annan . älskar min häst men tänker inte riskers mig själv och är det nogon som kan få henne bra är det ok för mig. men jag vill ha kul med min individ det är inte gratis med häst idag .

hej vet hur du känner . mitt sto vägrar gå upp jah är så trött på henne så nu ska hon bort fast jag älskar henne . jag har 2 barn som tar mycket tid . ska jag träna eller göra något så kan jag inte konstra i 2 h . och sen släppa ut hästfan igen för jag är helt förstörd . nä det är inte billigt att ha häat man ska ha kul med sin häst det har jag inte idag .

jag har kommit så långt att jag ska byta mitt sto nu är så himla trött på att inte kunna ha kul med min häst det är inte billigt med häst idag . jag har haft hjälp och tränat men hon vill inte med mig jag kan ju inte ringa efter hjälp varje gång jag vill träna .

Verkar vara ett vettigt beslut. Hoppas du informerar köparen om lastningsproblemen.

Joo jag förstår precis vad du menar. Ville bara påpeka det då jag som läste tyckte stämningen kändes lite obehaglig. Men det kan vara svårt att diskutera över nätet ibland.

Ja stämningen blev lite väl het tycker jag också. Man måste kunna ha olika åsikter utan att det blir så egentligen. Vi har ju alla olika erfarenheter av hästlivet. Det man tror på är ju det som ens erfarenheter säger en just för tillfället. Vi har en lång väg att gå mot kunskap och vi befinner oss alla på olika ställen på den vägen.

Delvis KL
Det är klart att man blir berörd.

Om nu ngn pratar om att surra fast en 350 kg´s häst är en sak, men om man då som jag hae en på 800 kg så kanske man kan föreställa sig scenariot med belastningen på hästen nacke.

vi vet väl hur starka hästar kan vara o om man då lägger det trycket över nacken.:eek:

alla vet väl hur en sele ser ut o var belastningen sker- breda stora ytor som just ska fördela trycket från draget- där den TÅL att ta det. I o runt bogen.

Ingen skulle väl få för sig att bogsera en bil i antennen.

.

Ingen skulle väl få för sig att bogsera en bil i antennen.[/QUOTE]

:rofl::rofl::rofl:

.

Ingen skulle väl få för sig att bogsera en bil i antennen.

:rofl::rofl::rofl:[/QUOTE]

Va!!! Så brukar jag göra. Bil-jvln måste lära sig veta hut! När man dragit av tre antenner så vet bilen vem som bestämmer och startar därefter alltid utan knot!

Jaa precis! :bow: och jag vet ju att de aldra flesta här är jättkekunniga och har massor med nyttiga saker att komma med till diskussionen, så det är ju synd när det blir lite surt.

Knapplån.

Vilken himla tur jag har då. Står med 10 fullblod plus 4 föl. Alla går rakt in. Inga spön och ej heller binder vi dem förrens det är stängt bakom. Har ej ens kommit på tanken att binda innan det är stängt bakom. Vill ej riskera varken fysiska eller psykiska skador.

I början är vi tre till att lasta. Två som tar om baken på hästen och puttar in, en som stänger bakom. Det finns inga alternativ för hästen. Har fungerat utmärkt i många år.;)

:bow:
Det är ju ägaren som visar att det är ofarligt o att man bara ska åka- de litar på en i vått o torrt:love:

Det finns studier på hur känsliga nackarna är- varav man numera även har fodrade nackstycken på träns- inte bara grimma.

Ja vad säger man, nu har vi lagt ut ca 7 timmar a´300:-/tim plus reseeres.
30:-/mil. För att lastträna vår häst.
Tjejen fick in honom, kunde efter denna tid stänga bakbommen, men inte baklemmen utan det skulle tas nästa gång, suck ,det blir dyrt.

Nu skulle vi träna själva och han vill INTE gå på, samma visa igen, han stannar med framhovarna på baklämmen, sen kan han stå o sova där, hmmm..:confused:
Han är inte bekväm med att stå i transporten, den är stor och ljus.
Pratar lugnt med honom, men han vill UT, men backar nu långsamt ut, oftast.
Vi är lugna, men det smittar tyvärr inte av sig så mycket, han är lite enrak den "lille" busen , hmm 170cm hög och rätt kraftigt byggd.

Ja vad skulle ni göra nu????? Det blir bara dyrare och dyrare:cry::cry::cry::cry:

Har du sett hur Cesar Millan gör med hundar som inte vill gå i trappor, på hala golv mm?

Han tar fart!
Springer. går det inte så gör han om det- tar fart.

Så tänker jag. ingen idé att stå på luckan, utan vänd bort ta fart- gå på igen.

den ska följa med! Stannar den- vänd bort från släpet- ta fart- beröm o bara prova igen.

Stackare! Låter dyrt och ineffektivt. Vet en som lasttränar till fast pris och då kan man samtidigt ta med flera hästar och/eller deras ägare/handhavare och dela på kostnaderna. Det blir då en individuellt anpassad lastträningskurs. Tyvärr är det förbjudet att nämna namn här men du kan ju fråga i ett PM... ;)

För att lastträningen ska fungera krävs i första hand att hästen är säkert ledbar. Dvs att den går villigt fram när handhavaren begär det, villigt stannar, även vid en tvärnit, och backar lätt och omgående vid signal. Allt på hängande grimskaft/lina med mjuka, 10-dels sekund, snabba signaler i grimman.

Kod:
Har du sett hur Cesar Millan gör med hundar som inte vill gå i trappor, på hala golv mm? Han tar fart! Springer. går det inte så gör han om det- tar fart.

Har du prövat detta, att springa och Dra med sig, på en häst? En häst lika svårlastad och i storlek som denna tråd gäller? Det är ju lite skillnad i storlek på en hund eller ett föl och en stor tung häst.

Kod:
Så tänker jag. ingen idé att stå på luckan, utan vänd bort ta fart- gå på igen. den ska följa med! Stannar den- vänd bort från släpet- ta fart- beröm o bara prova igen.

Återigen, har du provat detta i verkligheten enligt villkoren ovan? I så fall, hur många gånger fick du springa?

Måste hålla med om farten! Enligt mina erfarenheter så är det helt meningslöst att låta hästen hästen stå med framhovarna på rampen och dra i grimmskaftet/smacka/muta med havre. Det enda som händer är att halsen blir lite längre;) Ta i stället lite sats och trava in med pållen! Var i alla fall det som funka på min ena häst.

Ta fart från 0 är att den går med- inte fryser fast,.

Nej jag har aldrig sprungit, men krävt att den ska följa med mig-som i alla andra situationer- att den litar på mig.

blir inte "sur" för att den inte går in, utan för att den inte följer. Därför vänder jag bortåt o gör om.

Ok Värt att testa!!!! Men han följer oss överallt annars och stannar, ryggar ja han är sååå duktig, MEN även om han kanske vill försöka vara oss till lags så övervinner hans osäkerhet i kärran.

Kram Moniq:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama