SvÅrlastad!!!

Sv: SvÅrlastad!!!

Det är en himla skillnad på att flytta hästen åt sidan med handen eller att hålla ett kraftigt tryck av ett tunnt rep över dens nacke- ihållande.

Träna på att leda den dagligen- förbereda den o att få en tillit mellan er istället.

hästar blir inte "bråkiga" eller "dumma"- bara sådär. De förstår inte- lär dem!
Man måste förstå sig på hästar innan man börjar att kritisera dem.

Var någonstanns har jag skrivit att jag håller ett kraftigt tryck mot hästens nacke ihållande?

Det går att leda henne utan problem, jag kan ställa henne vart jag vill lös, vi kan gå där de andra hästarna tycker det är läskigt osv. Därför att hon litar på mej. Hon skulle kunna gå genom eld utan att blinka om jag så bad henne. Behövs det då förbättras?

Jag köpte en häst för ca 1 år sen och han va väldigt svårlastad, men vi köpte en transport med stepup istället för ramp och med dom så "kan" inte hästen slänga sig ut. Hästen kan ju men de är i väääldigt få fall som de händer.Min häst går rakt in nu utan att blinka :D

Det låter ju faktiskt väldigt klokt. Jag är däremot lite "rädd" för transporter med step up. :p Får som för mig att om hästen skulle börja backa eller kasta sig så är skaderisken högre. Men det är nog kanske som du säger att de gör inte såna saker lika ofta när de fått kliva upp i transporten. Då har de ju inte en lika smidig väg ut... ;)

*kl*

Ja, jag vet hur ni känner er ni som har lastningsproblem.

Ta gärna del av NH. Fungerar väldigt bra som grund så att hästen lär sig att lita på dig och följa dig. Det är väldigt viktigt vid lastning. Har själv varit med om att hästen klämt fast mig mot ytterväggen i brist på "respekt".
Ibland räcker det med att träna NH, ibland inte. ;)

Gör transporten en del av vardagen. Om möjlighet ställ den i hagen, annars ställ den så att hästen går förbi den varje dag in och ut från stallet när du leder den. Jag gjorde så att jag ställde hästen utanför transporten, och borstade och gjorde ordning den där innan ridning. Då blir transporten inte så "farlig" längre. :)

Om hästen inte är inne vid det här laget, så kan du vid lastning göra det lite jobbigt och besvärligt för hästen att vara utanför transporten. Du kan t.ex. göra så att du leder hästen mot transporten stannar och backar. Detta förutsätter dock att hästen stannar, backar och går framåt när du gör det (grundläggande NH). Gör så här flera gånger, gå fram stanna backa gå fram stanna backa. Med mycket tålamod kommer hästen att tycka "Gud vad jobbigt! vi kan väl bara gå in nu?!". Så fort du känner att hästen vill gå in, då har du lyckats :laugh:

För mig har det fungerat med ihållande tryck. Det har räckt med en vanlig grimma och longerlina. Led hästen in i transporten precis som vanligt, stannar/backar hästen så håll kvar ett stadigt tryck tills hästen tänker/går framåt. Då släpper du trycket. Håll på så här tills hästen fattar. Det har fungerat jätte bra för mig :laugh:

Detta är bara några av många många metoder som finns!
Lycka till :D

Jag säger -Kom!
och sen när den ska gå in själv -Gå in!

Allt beror på hur man gör de första gångerna. Om man låter hästen titta o sen att den litar på en...........sen givetvis hur man kör.

Blir man frustrerad eller arg, ja då vill hästen byta ägare, men tolkas som "bråkig".

Marwin: Förlåt, jag var nog otydlig. Jag hade hållit på länge med metoder som alltid fungerat förut på andra hästar, dvs med aktiva övningar precis som du beskriver. Att få in henne i transporten var sällan ett problem, det var att få henne att stå kvar som var kruxet. Att helt passivt vänta ut henne, och därmed kanske få henne in i transporten i en passiv sinnesstämning, var något nytt som jag tyckte var värt att prova när inget annat hjälpte. Nu blev det ju inte riktigt så...

Axel: Håller med dig, verkar klart korkat att blockera hästens väg, alltså gjorde jag inte det. Hästen på rampen, jag längst in i transporten, en långlina mellan oss. Och obegränsat med tid.

Och korkat eller inte, efter den här dagens missöde lastar jag henne alltså själv på någon minut. Jag gissar och tror att hon i och med den otrevliga erfarenheten slutade betrakta lastningen som en lekfull förhandlingsituation. Givetvis ligger skulden hos mig att det blivit så, kanske delvis på grund av överdrivet tränande / lekande.

Hade min förra häst, som aldrig någonsin hade något emot att bli lastad, utsatts för den typen av nyp i näsan som stoet fick, hade han förmodligen varit mycket tveksam till lastning ett långt tag framöver. Så olika kan det vara!

Med min historia från "real life" ville jag bara understryka att det FINNS individer där de vanliga metoderna inte fungerar. OCH att det med all sannolikhet ändå finns något som gör det, bara man inte ger upp! Behöver förhoppningsvis inte vara fullt så dramatiskt som vår erfarenhet.

Att jämföra ngt som kanske låter mkt o kommer emot dem är en annan sak.
Med ett släp som står stilla är orosmomenten

*luckan svajar när de går på den
* ej öppet framtill- låda som ger klaustro hos hästar
* hästen har varit med om ngt vid färd som har gett obehag.

I övrigt är mest människan som signalerar fara o ofta forcerar eller mesar.
Dålig körning är en stor anledning o även att man har hållt i vid urlastning- hästen slår upp huvudet i taket:eek:

Har hästen dåliga erfanheter får man backa o en del vänjer sig aldrig igen- vägrar gå in.

hur många vet om sina hästars hela livshistoria o då förstår anledningen till oviljan:confused: Hästminnet.

Jag vill fortfarande ha svar på min fråga
Var någonstanns har jag skrivit att jag håller ett kraftigt tryck mot hästens nacke ihållande?

Jag tror så här; din metod fungerar på din häst och min metod fungerar på min. Därför kan du inte säga att den är fel utan att ha träffat både mej och hästen.

Ingen väg är den enda rätta. Snarare så finns det bara en fel väg att ta och det är om djuret blir lidande. Får man samma resultat fast på ett annat tillvägagångssätt så ser jag ingen anledning till att göra på ett sätt man inte tror på. När man prövar nya metoder som passar in i ens filosofi är det viktigt att man tar hjälp av en som är duktigt på det för att få ett önskat resultat.

hur många vet om sina hästars hela livshistoria o då förstår anledningen till oviljan Hästminnet.
Jag vet min ena ponnys EXAKTA historia, vet vad hon varit med om osv. Därför kan jag med lätthet säga att hon enbart bestämt sig att hon inte ska in i transporten.
Den andra går att transportera men vill gärna ha hö att tugga på undertiden man lägger ner luckan. Vilket hon gärna får om det krävs för att hon ska stå kvar där

Så här gjorde jag- säkert många som invänder- men det funkar för mig.

Mitt ungsto hatade verkligen transporten- till det är hon en mycket stark individ.

Hon hetsade upp sig bara hon kom i närheten av transporten- stegrade sig o stog i. En gång fick jag hjälp av tre personer- med linor. Hästvana allihop och inga hetspellar. Men det gick inte - hon stegarde och kastade sig bakåt- slog i taket osv osv. Det slutade med att alla gick och jag fick själv "vänta ut" henne. Kunde ta nån timme- ibland mer.

När hon åkt transport skulle hon UT!!! snabbt- kastade sig ut och kunde t o m göra "caprioller" inne i transporten - mot baklämmen- när man stannat i en vägkorsning - hon ville bara ut.

Vad gör man? Lite jobbigt var det faktiskt. Jag fick många råd- hon är inte rädd- hon spökar sig bara - ta i - hon ska in!

Men jag bestämde mig för att ta "vintern på mig" Hon var ju inte så gammal och jag hade egen transport och ingen brådska. Dessutom , om hon bara var trotsig- skulle jag endast förlora lite tid. Var hon däremot osäker och kände rädsla, och jag gick på henne för hårt skulle jag förlora hennes tillit. Och det var ett mycket högre pris att betala.

Jag började med att bara leda henne runt transporten- men jag bestämde när vi skulle gå därifrån. Inga stora krav- bara såna krav jag visste vi skulle klara. Och jag hade bestämt mig att aldrig öka kraven under "ett träningspass" även om det gick bra. Lungt o fint o mycket beröm.

Några dagar senare skulle hon sätta upp ett framben på "lämmen" Inget mer- sen bad jag henne gå därifrån igen. Lungt o fint. Testa igen och bort från transporten.

Nästa steg - några dagar senare var två framben på "lämmen" Inget mer- inte ens om hon ville.

Nån vecka senare även bakbenen osv osv. Jag delade upp ALLT i små steg och tog tid på mig. Hon fick många tillfällen att "vara duktig" och det älskade hon.

Det tog några månader- men jag hade ju ingen brådska. Och ingen som hetsade mig att skynda på processen.

Nu skickar jag in henne i transporten - och hon går ut lungt och städat - hon väntar på att jag ber henne. Ligger repet runt bommen så väntar hon på att jag ska lyfta bort det- hon drar faktiskt inte ens lös ett slackt rep som bara ligger över bommen!

Fortfarande händer det att jag bara lasttränar och hon får stå en stund i transporten, bli kliad och käka godis.

Hon gillar fortfarande inte att åka- men hon blir aldrig svett (om det inte är varmt förståss) och hon går oftast in direkt - ibland kan det ta nån minut.

Jag vet min ena ponnys EXAKTA historia, vet vad hon varit med om osv. Därför kan jag med lätthet säga att hon enbart bestämt sig att hon inte ska in i transporten.
Jaha, så då är det hästen som är dum. Inte fel på hanteringen alls:angel:

KL
elin har tränat den för uppgiften:bow:

Till näst senaste skrivare! Va härligt det låter att Du har låtit det ta tiden som det tar! :D En härlig historia tycker jag!

Tror jag också är viktigt att tänka på att man själv & hästen är lugna & inte forserar något! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag gillar ditt självfötroende axel. Coola valacker är ju inte så svårt att hinna stänga bakom det är annat om man har en riktig hårdnackad dam med temerament som heter duga och massa fullblod i.

Och jag har en islandsvallack som är svårlastad, vare sig dam eller fullblod i honom men när han bestämmer sig för att han inte skall då SKALL han inte och då är det att stå på bakbenen, kasta sig bakåt ect som gäller.
Ville bara poängtera att det inte bara är "ston med fullblod i" som kan vara snabba eller svårlastade.
Med honom tränar jag NH han börjar mer och mer känna att jag är en naturlig ledare och gör då det han skall nämligen att följa efter.
Han är fortfarande inte lätt att lasta, men det måste få ta sin tid.
Han är inte längre stressad på samma sätt.
Ibland har jag lastat honom själv på 5 min, ibland tar det längre tid.
Tålamod.

Kommer även fortsätta med NH-n och försöka få tag på någon duktig NH-instruktör som kan hjälpa mig med lastningen.

Så mitt bästa råd till TS är att kontakta en duktig NH-tränare, sen att jobba mkt med repgrimma och ledrep samt lasta med repgrimma och ledrep.
Lär hästen att tryck = gå fram och när han gör rätt så släpper trycket.
(OM hästen inte blir extremt stressad av trycket då)

Sen måste man ta hänsyn till hur känslig hästen i fråga är.
Min häst är extremt känslig och pressar man honom för hårt kan han helt enkelt stänga av vilket inte alls är bra.
Så på honom är tålamod och ledarskap enda sättet.

Håller dock med dig rebeccab om att hästar kan vara smarta och räkna ut saker.
För min häst är grymt intelligent och har lurat mig många ggr, så det är bara för mig att träna upp min hjärna så jag är steget före honom hela tiden :)

Varför undviker du svara på min fråga? :mad:

Varför hävdar du att det enbart finns ett rätt sätt och det är ditt sätt? Många här skriver hur de har lyckats men då kritiserar du det (bla mitt sätt) för att det inte stämmer överens med hur du tycker och tänker. Jag kan förstå att du tycker ditt sätt är bra för att det funkar för dig. Men klanka inte ner på andra som använder sig av andra metoder bara för att det inte passar din.

Anledningen till att vi skriver här är att h*n ska få tips om hur andra har gjort för att lyckas lasta. Vi vet inget om Moniqs filosofi kring hästar och har hittills fått många bra sätt att fundera över vilket som kan passa bäst.

Varför undviker du svara på min fråga? :mad:

Varför hävdar du att det enbart finns ett rätt sätt och det är ditt sätt? Många här skriver hur de har lyckats men då kritiserar du det (bla mitt sätt) för att det inte stämmer överens med hur du tycker och tänker.
Det finns bra sätt o sen dåliga.
Ett tryck använder man för att få hästen dit man vill. Hästen känner obehag av trycket och ger efter för det. Först då ger man eftergift och det blir hästens belöning. [
Nej!
Man ger en impuls- precis som när man rider- inte klämmer o drar.
ett obehag när hon gjorde fel och att släppa efter när hon gjorde rätt. Ett sätt som vi tillämpar dagligen i all ridning och hantering med ett annat ord - :crazy: Vi körde långt grimskaft + repgrimma och efter ca 45minuter såg man på hela hästen att hon inte orkade bråka mer så hon gick rakt in och ställde sig som om de 45minuterna av bråkande inte existerade.
Hästen gav upp- NH i ett nötskal:mad:

Var finns pedagogiken???????

Det går att använda sunt förnuft. Det viktigaste är att man själv är lugn- inte gör ngn affär av det.
Energin från frustration är den samma som ilska- adrenalin- vilket hästen uppfattar, men kan inte särskilja på vilken känsla det är. Känslan kan även innefatta rädsla.

Ha lite mer empati för hästarna än att tro att de bara har illvilja.
De är kända för att just vara sååå otroligt fogliga för VÅR vilja- om man gör rätt. Är ödmjuk.

Såg nu att du är väldigt ung.

världen fungerade även innan NH.

Senast ändrad:

Det finns många sätt att knäcka en häst. Vi har makten och vi har verktygen att knäcka den mest inteligenta och starka häst- om det är det vi vill.
Vi kan slå dem, vi kan svälta ut dem, vi kan trötta ut dem, vi kan sporra dem blodiga, vi kan skaffa skarpa bett, långa spö och starka linor. Vi kan samla massor av "hästmänniskor" och övermanna dem.

Men jag personligen, vill inte ha en knäckt häst. Jag har haft många hästar i mitt liv. Alla hästar har lärt mig något nytt. Ju mer jag lyssnat- ju mer har de lärt mig. Den senaste i raden har alltid lyckats lära mig mer än de tidigare, då jag har mer kunskap att bygga på. Och den senaste i raden har alltid till slut kommit mig alltid ännu närmare än den tidigare.

Jag vill ha hästar som litar på mig för att de känner sig trygga hos mig inte bara för att de vet att jag alltid "vinner" om de protesterar. Men allt tar tid.

Du kan skaffa dig, en typ av "ledarskap" genom våld.
Men förtroende får man när man förtjänar det, man kan inte ta det. Och den häst som litar på dig är i längden säkrare än den som fruktar dig.
Det är min filosofi.

Du svarar fortfarande inte på min fråga som jag upprepat i 3 inlägg.

Du förvränger allt jag skriver och läser inte igenom det. Du känner varken mej eller hästen, du vet inte hur länge jag har hållt på med hästar eller hur jag har fått kunskapen som tagit mej dit jag är idag. Och eftsom jag inte är så gammal som du så trycker du ner mej och anser att min kunskap är skit. Varför inte acceptera att MIN erfarenhet är den här? Istället kommer du med uttalanden som du inte har någon verklig grund för.

Det är stor skillnad från häst till häst. Alla agerar olika i samma situation och det går inte att ha ett universalt sätt som passar alla hästar. DET GÅR BARA INTE! Därför prövar man sig fram med hjälp av olika metoder.

Ett tryck använder man för att få hästen dit man vill. Hästen känner obehag av trycket och ger efter för det. Först då ger man eftergift och det blir hästens belöning. [

Nej!
Man ger en impuls- precis som när man rider- inte klämmer o drar.

Hur ger du den impulsen? Visst är det genom att krama tygeln? Det blir ett tryck i munnen när du kramar tygeln och hästen svänger åt det hållet. Tryck = obehag = gå undan = eftergift (belöning)
Skänkeln är lite tvärt om men ändå samma. När man trycker med skänkeln ska den gå undan för trycket men när man kramar tygeln ska hästen gå åt det hållet. Så på kroppen blir det tryck - gå undan = tryck slutar = hästens belöning.
Lyssnar inte hästen på hjälperna slutar man inte bara ge dom. Snarare upprepar man det och trycker hårdare för att få hästen till att lyssna.
Alla jag ser/har sett rida använder sig av detta system. Men uppenbarligen inte du, så hur gör du? Sitter du och hoppas att hästen ska gå dit du vill genom tankekraft?

Det är en himla skillnad på att flytta hästen åt sidan med handen eller att hålla ett kraftigt tryck av ett tunnt rep över dens nacke- ihållande.

Detta handlar om samma sak egentligen. Det ena kanske hårdare metod än det andra men samma sak i grund och botten; flytta för trycket!

Du är välkommen att komma med kommentarer om mej först efter att du träffat mej och hästen!

Jag håller med dig jag.:bow:
Förtroende för sin ledare skapas inte på det sättet (enligt mig i alla fall) Och det vill jag att min häst ska ha.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 379
Senast: jklirla
·
K
Träning Hej! Är ny här på buke så jag vet inte riktigt hur allt funkar riktigt, men jag försöker så gott jag kan :) Jo mitt problem är att...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur