Svårlastad pålle...

C

Cronis

Min snutt är oerhört svårlastad. Han är rädd, harig lixom. (Han är NH tränad...)
När vi är tvungna att lasta honom, vilket inte är så ofta, tar det lång tid, å han backar ut lika fort som han går in i trailern.
Vi har en vagn med famurlastning vilket är bra, för vi kan gå igenom trailern med honom, varv på varv...
Men när han backar ut ur transporten, då backar vi ju honom på vårat kommando. Men ändå blir det inte bättre. Han blockerar å sätter sig emot...? Varför?
Vi som lastar honom är mycket vana, å hon som äger honom känner hästen utan å innan, hon har haft honom sedan fök. Hon äger även mamman...

Min häst stressar upp sig oerhört mycket och blir "blockerad" ifall jag håller emot repet när hon backar ut exempelvis från duschspiltan, som hon tycker är obehaglig.

Jag tränade ungefär på samma sätt när jag vande henne att gå in i duschspiltan som in i transporten. Och hon gjorde precis som din häst, backade ur lika fort när hon väl kommit in. Höll jag då emot repet blev det bara värre och hon blev uppstressad och "blockerad". Lät jag henne däremot backa ur på slackt rep gick det bättre och hon stressade inte upp sig. Då gick det senare lättare att få henne att gå in, hon visste att blev det alltför otäckt så var det bara att backa ut och samla nya krafter. Allteftersom förlängdes stunderna inne i det "otäcka" (av henne själv) tills hon kunde stå där helt oberörd.

Denna metod fungerade för henne dvs. jag struntade i om hon backade ur och provade bara igen. Inget stort väsen av det alltså, inget viftanmde och inget "hålla emot". Kanske någonting som är värt att prova?

/Lina

Vi använder ju oss av metoden "vila-på/i-transporten-jobba-utanför" om du förstår? Det går absolut inte att ha sträckt rep på min häst. Han blir otroligt stressad då! (Kan inte ens stå bunden...)
Så fort han har klivit på rampen tex, å stannar där, så får han vila, för då gör han rätt... Men backar han, så får han jobba. Tex, longering, eller bli ryggad på vårad kommando.

Jag förstår hur du menar med "vila-på/i-transporten-jobba-utanför". Har själv använt mig av denna. :)

Men med min häst kunde jag i detta fall inte göra så, då hon blev alldeles för stressad och blockerad av detta. Jag fick därför ändra taktik och bara låta det vara när hon backade ut ur transporten (såvida hon inte backade en kilometer därifrån ;) ). Dvs. jag tillät att hon backade ur men bad henne sedan gå in igen. På detta sätt stressade hon inte upp sig och jag kunde "nå" henne på ett annat sätt, hon lyssnade bättre. Till slut förlängdes stunderna som hon var inne i transporten av fri vilja, då hon inte kände sig "fast". Tyckte hon att det blev för mycket backade hon bara ut igen för att fundera och kom sedan tillbaka in igen. Genom denna metod lyckades min häst vänja sig med både transporten och duschspiltan.

Kände igen din hästs beteende med min och tänkte att den metod jag använde mig av kanske kunde hjälpa dig :)

/Lina

varje gång min häst börjar backa ut ur trannsporten själ så börjar jag backa henne på kommando och låter henne backa ett bra tag. det har funkat för mig för nu vet hon att om hon går ut utan att jag säjer til så får hon jobba mkt mer än om hon står kvar :smirk:

Ja, den matoden kör vi åxå... Men det funkar inte så bra, eller det gör det väl, men han står kvar en halv millisekund i transporten, å så flyger han bakåt sedan...

Liknande trådar

Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: Bus
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 408
Senast: Kalle_
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 143
Senast: moon
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar