Svårlastad men inte ett dugg rädd..

V

Voorwijks_bambi

Jag har ett litet problem med min ena häst. Han är ett fullblod på 10 år och är fullkomligt jättejobbig att lasta:(
Vi skulle till kliniken för nån vecka sen, vi stod i 2½ timme(!) och försökte få på honom... Problemet är att han inte är ett dugg rädd för han står och sover på rampen, och går man på honom blir han bara trotsig och kastar sig bakåt. Vi har provat alla knep som finns i boken..Linor, longerspö(inte piska på honom såklart, bara för att mana på), lyfta fötter, vänta ut(vilket ö h t inte fungerar eftersom han står och sover och kan stå där hur länge som helst:smirk:)
Jag vill inte behöva dra fram spö varje gång jag ska lasta för det känns fel..
Har ni några tips på vad jag kan göra med den här killen som bara driver med oss helt enkelt?:confused:

Sv: Svårlastad men inte ett dugg rädd..

Jag kommer inte ihåg vad metoden hette men den var jätte bra, det var så att man satte på en speciell "grimma" sedan ifall hästen vägrade gå så backade man den och sedan ledde fram den igen, för att den ska ta dig som ledare typ. så gör man tills hästen går in. Öva när du har tid och inte har bråttom ngnstans så kankse det går bättre när du har bråttom. Min kompis testade det med sin unghäst och efter bara ngra dagars träning gick hästen in hur snällt som helst. Det hette ngt med monty roberst eller ngt, vågar inte säga helt eftersom jag inte är säker...

Sen kan det också vara, ifall han är ny att han bara testar, det gjorde våran häst i början, det kan vara jobbigt men det är bara att öva och se till att hålla sin ledar roll.

Jag hade en fullblodsdam som gjorde precis som din. Hon var inte ett dugg rädd för transporten men hade fått för sig att hon helt plötsligt inte skulle gå in. Hon var livrädd för lina bakom rumpan så det var inte att tänka på.

En dag blev jag trött på henne och bestämde mig för att om hon ville backa så skulle hon minsann få göra det. Så fort hon gjord minsta ansats till att stanna, backa eller slänga sig så backade jag henne. Detta gjorde jag på ett sätt som gjorde det obekvämt för henne genom att rycka i grimskaftet så fort hon ville sluta backa. Jag bestämde när hon fick sluta backa. Jag fick upprepa detta tre till fyra gånger sen gick hon snällt in. Nästa gång vi skulle åka så slängde hon sig igen men denna gång behövde jag bara backa henne en gång för att hon skulle gå in. Efter detta så har hon aldrig visat minsta tveksamhet att gå in i transporten. Hon knallar rakt in och är inte ett dugg tveksam. Hon förstod snabbt att det var mer bekvämt att gå in än att bråka.

Gör det obekvämt för honnom att backa och kasta sig, och visa att det är mycket skönare att gå in i transporten än att bråka. Om man har en häst som man vet inte är rädd eller osäker inför transporten så kan det faktiskt hjälpa att bli lite förbannad ibland. Dock så funkar det inte på alla utan vissa bör man gå mjukare fram med. Det beror helt på hästens personlighet och att det inte finns någoon rädsla eller oro.

Hoppas det löser sig...:)

hade samma problem med min herra men han blir riktigt förbannad och reser sig och kickar.
jag gick på last träning honom och lärde mig.
Han ska fram för tryck, backa när jag ber honom.
det ska vars så jobbigt och tråkigt utanför transporten och så underbart inne.:smirk:
vi gick in och ville han backa ut fick han det men direkt in igen. väl inne mycke beröm. han stannaade mycke på rampen och då var det backa och fram, backa och fram. han ska inte bestämma sig för att stanna fören I transporten.
har gått jätte bra, kunde lasta honom själv :)
men så var vi med i en olycka för 4 månad sedan och nu måste vi vara två.
inte så att vi är tillbaka på våra 4-6 timmars lastningar utan det tar 5 min en in och ut sedan in. dock kör jag utan mellanvägg och bakbommar därför måste vi vara två när vi stänger luckan.
jag har även haft med hjälparen på backen till vänster med långpisk som hon slår i backen om han bestämmer sig för att springa av rampen (hände en gång) åt det hållet.

men lycka till, hoppas du fått lite hjälp.

använd sökfunktionen så hittar du hur många utförliga trådar som helst ang. lastning.

ang. dumheter så låter det som din häst inte SOVER på rampen utan bara stänger av. dvs den går in i sig själv och blir då opåverkbar. varför den gör det är en annan femma. det är få hästar som är utstuderat DUMMA, oftast ligger det motvilja pga rädsla eller åtminstånde obehag bakom. de är djur, och dessa agerar sällan av ren och skär dumhet utan de agerar utifrån instinkt och känslor.

använd sökfunktionen som sagt så hittar du MASSOR. finns minst 2 st aktiva last trådar på forumet bara du skummar igenom de senaste dagarnas trådar dessutom, du behöver inte ens söka :)

Tack för era bra svar!:bow: Jag ska prova det där med att backa, verkar funka bra:bump:
Hoppas jag får pli på den lilla odågan:D

Det kallas att din häst vet att han är starkare än dig och inte behöver gå in i transporten om han inte vill = han vet att han kan ta kommandot över dig.

Varför?
För att du eller någon annan någon gång har visat svagheter och det tar en häst till sig på mindre än en sekund.
Det gäller att överlista hästar, för starkare än dom kommer vi aldrig bli. Oavsett linor eller spön.

Senast ändrad:

Det kallas att din häst vet att han är starkare än dig och inte behöver gå in i transporten om han inte vill = han vet att han kan ta kommandot över dig.

Varför?
För att du eller någon annan någon gång har visat svagheter och det tar en häst till sig på mindre än en sekund.
Det gäller att överlista hästar, för starkare än dom kommer vi aldrig bli. Oavsett linor eller spön.

Jo jag har insett att han driver med mig som jag skrev och jag startade tråden för att få hjälp med det, inte för att få någon att konstatera att han gör det loppan..:smirk: För det vet jag redan om.
Men förhoppningsvis med er andras tips kommer det gå bättre, annars får jag anlita en tränare som hjälper mig, inte mer med det:bump:

Smirka på du, så hemskt ledsen om jag inte läste hela tråden!
Däremot tycker jag att det är helt onödigt att låta som du gör, det enda jag gjorde var att berätta utifrån egna erfarenheter varför han troligtivs gör så.
Så :smirk: på dig, ariana.

Inte rädd kanske - men om hästen vägrar gå in i transporten kan man vara ganska säker på att den förknippar lastningen med stress och obehag. Vilket inte är konstigt.

Mitt enda tips är att öva mycket innan man ska ut och åka på allvar.

F.ö. har hästar inte riktigt den mentala förmågan att "driva" med oss människor. Det är en tolkning från vår sida.

Precis, men däremot kan de anse sig själva som större, starkare och bättre (mer ranghöga ur deras synvinkel) Och kan därför vägra göra saker. Som t.ex frysa fast i marken, eller vägra gå in i transporten etc etc.

Fast det MorvanMorr menar (om jag tolkar henne rätt) är att man inte i första hand, bara för att det inte ser ut så från mänsklig synvinkel, skall anta att hästen är helt orädd, ostressad, och bara ute efter att makt spela.

att frysa fast och stänga av är i många fall ett tecken på inre stress och ett försök att hantera det som är jobbigt/stressande/obehagligt för hästen.

Ja det är ju självklart, i första hand måste man utesluta rädsla osv.

Men man får heller inte glömma att endel hästar är bara istadiga och vet att dom är starkare. Då gäller det att överlista.

Tack för era bra svar!:bow: Jag ska prova det där med att backa, verkar funka bra:bump:
Hoppas jag får pli på den lilla odågan:D

Jag håller med Mackan och MorvanMorr, tänk om din häst egentligen är skitstressad och mår pyton, och du ska; "få pli på odågan".

Jag har själv haft en "fyratimmarslastare" men tog hjälp en NH-kunnig som lastade utan våld, eller rep på tjugo minuter. Nu lastar jag själv på två minuter.

Ta hjälp av en kunnig, mitt tips.

Vi hade tidigare prob me min fbl vallack. o han var ju inte rädd, utan han skulle bara ine på transporten. var en hel del respekt inblasndat där i, att han lyssnade ju inte.

Men vi tog ut en NH-person. o det har hjälp oss massor, nu idag går han näst intill på direkt, tar inte ens 5min.
O då lastar vi med repgrimma, vilket funkar utmärkt!
Och sedan har vi longerlina i repgrimman, ifall han kastar/backar bakåt lr liknande så "tappar" man honom inte.
Så när du lastar o väl har kommit så långt mot rampen att du står på den ska du INTE lämna rampen, gå inte ner från den, utan lägg tyngden på "linan" hästen, o när han tar ett steg framåt, släpper du efter. men lämna iaf inte rampen, dem råden fick vi.!

Ett litet tips... köp en klicker! (finns i vanliga djuraffärer) Vill du ha tips och råd i hur du tränar med klicker så PM:a mig

Vi hade tidigare prob me min fbl vallack. o han var ju inte rädd, utan han skulle bara ine på transporten. var en hel del respekt inblasndat där i, att han lyssnade ju inte.

Det är precis det det handlar om med min häst. Han är inte rädd, det ser jag på hela hans kroppsspråk, ögon osv. Han har god respekt för mig i övrigt men det brister på lastningen eftersom det var första gången jag lastade honom ö h t. Sen är inte jag något proffs på att lasta heller, och han märkte väl antagligen det och tog kommandot.
Så ni som tror han är rädd, jag känner min häst och han är inte rädd i samband med lastning. Har även pratat med förra ägaren om hur han var att lasta, och även de sa att han inte är ett dugg rädd, han tar bara kommandot väldigt lätt och jag var inte snabb nog att ta kommandot över honom och det var därför vi stod så länge som vi stod:smirk:

Ni som har tagit ut "NH-personer". Hur många besök krävdes för er , och vad fick ni betala ungefär?

Fast det MorvanMorr menar (om jag tolkar henne rätt) är att man inte i första hand, bara för att det inte ser ut så från mänsklig synvinkel, skall anta att hästen är helt orädd, ostressad, och bara ute efter att makt spela.

att frysa fast och stänga av är i många fall ett tecken på inre stress och ett försök att hantera det som är jobbigt/stressande/obehagligt för hästen.

Presajsly!!

Precis, men däremot kan de anse sig själva som större, starkare och bättre (mer ranghöga ur deras synvinkel) Och kan därför vägra göra saker. Som t.ex frysa fast i marken, eller vägra gå in i transporten etc etc.

Hm. Jag tror iofs inte på det där med att hästar ser sig själv som mer ranghöga. Jag tror helt enkelt att de inte förstår vad som förväntas av dem eller att de finner obehag i att göra det vi vill. Och eftersom vi utsatt hästen för den upplevelsen en massa gånger tycker vi att hästen "kan" eller "vet" men bara trilskas med oss.
Men det är jag det...:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
E
Hästhantering Hejsan! :D Jag har en svårlastad häst. Ett fullblodsto. Hon är en tävligshäst, men hon har ett "stort" problem! Hon bara vägrar gå in...
Svar
7
· Visningar
1 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka