Svårlastad men inte ett dugg rädd..

Sv: Svårlastad men inte ett dugg rädd..

Nähä, varför tror du en häst vägrar låta sig fångas i hagen? Eller bits och sparkas? Eller lägger öronen bakåt när du kommer in i boxen? Eller vägrar gå in i transporten utan att vara ett dugg rädd?

För att den är dum och inte fattar nått?
Snarare att den är smart och vet att den inte behöver.
Eller säger 'bort med dig!' när du kommer i närheten, genom att lägga öronen bakåt. Precis som ute i hagen mot andra hästar.

Hästar talar inte två olika språk, de har sitt språk (kroppsspråk) och de ändrar inte på det bara för att det är en människa.

Men det är ju bara vad jag vet.

Senast ändrad:

Tycker iofs att jag har svarat på dina hypotetiska frågor i mitt tidigare inlägg.
Jag har ett annat förhållningssätt - jag tror inte på den där rangordningsidén. Jag tror det handlar om inlärning och att det är vi som är dåliga på att kommunicera helt enkelt.

Sorry för kapad tråd TS.

Senast ändrad:

Jag hadde heller knappt lastat hästen innan heller, eller jo jag hade försökt men efter att han set o höll på att komma ut på en stor väg:crazy: så gick där gränsen, jag klarade det inte..
och som sagt jag visste inte heller vad jag skulle göra, men så kom jag o syrran o tänka på en person som hadde haft uppvisning i falkenberg tidigare, han själv bor i ullared. o vi hittade nr o hemsida, o han kom ut, o han visade exakt hur han gjorde allt o berätatde hela tiden när han jobbade. o kollade även tillöslut när vi lastade. så om du fortfarande har prob eller känner att du inte vet vad/hur du ska göra vid lastningen så ta gärna ut en som ä mer insatt i det hela, rekomenderar verkligen den han vi hadde!! Silvio..:)

Jag håller med Mackan och MorvanMorr, tänk om din häst egentligen är skitstressad och mår pyton, och du ska; "få pli på odågan".

Jag har själv haft en "fyratimmarslastare" men tog hjälp en NH-kunnig som lastade utan våld, eller rep på tjugo minuter. Nu lastar jag själv på två minuter.

Ta hjälp av en kunnig, mitt tips.

Vissa hästar testar var tionde gång, även om de är relativt lättlastade där emellan. Vet vissa som går rakt in i transporten och går att lasta själv, men var tionde gång testar dem om de kan gå tillbaka till gamla vanor. Kan inte se en häst som är så som skitstressad.

Jag hade en fullblodsdam som gjorde precis som din. Hon var inte ett dugg rädd för transporten men hade fått för sig att hon helt plötsligt inte skulle gå in. Hon var livrädd för lina bakom rumpan så det var inte att tänka på.

En dag blev jag trött på henne och bestämde mig för att om hon ville backa så skulle hon minsann få göra det. Så fort hon gjord minsta ansats till att stanna, backa eller slänga sig så backade jag henne. Detta gjorde jag på ett sätt som gjorde det obekvämt för henne genom att rycka i grimskaftet så fort hon ville sluta backa. Jag bestämde när hon fick sluta backa. Jag fick upprepa detta tre till fyra gånger sen gick hon snällt in. Nästa gång vi skulle åka så slängde hon sig igen men denna gång behövde jag bara backa henne en gång för att hon skulle gå in. Efter detta så har hon aldrig visat minsta tveksamhet att gå in i transporten. Hon knallar rakt in och är inte ett dugg tveksam. Hon förstod snabbt att det var mer bekvämt att gå in än att bråka.

Gör det obekvämt för honnom att backa och kasta sig, och visa att det är mycket skönare att gå in i transporten än att bråka. Om man har en häst som man vet inte är rädd eller osäker inför transporten så kan det faktiskt hjälpa att bli lite förbannad ibland. Dock så funkar det inte på alla utan vissa bör man gå mjukare fram med. Det beror helt på hästens personlighet och att det inte finns någoon rädsla eller oro.

Hoppas det löser sig...:)

Har en dam som också är sådär... Linor är lönlöst då hon är lite bakskygg. Bara att nöta precis sådär som du också gör. Har dock inte testat det där med backningstekniken. Ska iväg med henne för första gången själv imorgon:)
Har även tagit ur mellanväggen så att det blir bredare för henne + att hon går lättare in om jag står på sidan om henne och hon får gå förbi mej.
Använder ett dressyrspö som "förlängd arm" och det fungerar alldeles utmärk att bara peta på henne för då förstår hon oftast att hon ska gå framåt.

Men ibland slår hon :devil:-sidan till och börjar resa sig, buffa på mej och kicka.

Menmen.. Träning och tålamod:cool:

Jag har en kompis som är travtränare. Han har hjälpt mig med en eller annan häst genom åren. Hans filosofi är att när hästen har åkt några gånger och det därför inte är obekant så ska den på och det med en gång. Han kör regelbundet alla hästarna till träning och tävling. De går in själva och backas ut helt på kommando, han är ofta själv så de måste samarbeta. Han har säkert haft hundra hästar i träning på den tid jag känt honom.
Vi hade en korsning fullblod-travare här, jag hatade henne innerligt för hon var en mycket tjurig häst och utsatte oss för livsfara genom sina infall:devil:. Den dan hon skulle åka härifrån satte hon igång att bråka/slita sig/backa osv tills vi efter någon timme ringde travtränarn.

Han kom hit, tittade på hästen, snackade och klappade till baken. Inget hände, tog min stallkvast och drämde till med borsten i baken. Hästen klev på och stod still. Filosofin var att det skulle vara behagligare inne i transporten än utanför. Just för denna hemska häst var detta rätta melodin men hon var ett sällsynt otrevligt exemplar och svår att rå på.

Så gjorde han, ta efter den som vill!

Jag kommer inte ihåg vad metoden hette men den var jätte bra, det var så att man satte på en speciell "grimma" sedan ifall hästen vägrade gå så backade man den och sedan ledde fram den igen, för att den ska ta dig som ledare typ. så gör man tills hästen går in. Öva när du har tid och inte har bråttom ngnstans så kankse det går bättre när du har bråttom. Min kompis testade det med sin unghäst och efter bara ngra dagars träning gick hästen in hur snällt som helst. Det hette ngt med monty roberst eller ngt, vågar inte säga helt eftersom jag inte är säker...

Svaret på frågan är Monty Roberts. Jag görs så o har inte misslyckats med någon ännu:). Det är en toppenmetod.
/ C

Min var exakt likadan!
hon hade åkt hästbuss hela sitt liv så när vi köpte henne körde vi henne i våran transport och den var skramlig så då vart hon rädd, men så köpte vi en ny transport, hon åkte några gånger och insåg att hon inte var ett dugg rädd men ändå började hon vägra gå in, det första vi gjorde var linor och sånt men hon bara kämpa emot, så under några månader höll vi på och locka in med havre osv. det funkade några få gånger om man var jäkligt snabb på att få upp luckan, bommen var utesluten för den hann man inte stänga, men det gick itne att ha en tävlingshäst som vägrar lastas så vi tog hjälp av en jätteduktigt person, hon ville direkt sätta igång med linor, då vart vi lite osäkra, det hade ju aldrig gått tidigare, men vi kämpade på med linor, sedan lastade vi in henne och lastade ur och lasta in igen, så gjorde vi nästan varje dag i två veckor, nu är hon helt lättlastad. :)

Hej.din HÄst Blockerar.blockering Kommer Av RÄdsla Men Vi MÄnniskor Uppfattar Din HÄsts Beteende Som Nonschalant.detta Beteende Kommer Oftast Efter Ett "tag",speciellt Om HÄsten Upplevt NÅgot I Transporten Som Vi Inte Uppfattat"obehagligt".fÖrsÖk Utan Linor,piskor Mm Att Övertala Din HÄst Om Att Det Är Trevligt Att FÖlja Med Dig In,du BehÖver Inte AnvÄnda Godis,men TrÄning BehÖvs.kom IhÅg Att I Bristen PÅ Kommunikation Mellan Djur O FÖrare,det Är DÄr VÅldet Kommer In.du MÅste FÅ Upp En Bra Kommunikation Mellan Er.ta HjÄlp FrÅn NÅgon Som Kan VÄgleda Dig I Ditt Arbete Med Honom SÅ Ska Du Se Att Han Presterar Dubbelt Åt Dig Tillbaka. Lycka Till

Montys grimma heter DUALLY grimma har jag för mig.Jag har provat många lastmetoder . För o stärka ett ledarskap(gäller både ranglåga o ranghöga) ska man kunna flytta hästen ,bakdel framdel backa ja flytta hursom helst utan motstånd,d måste va klart först inte bara när d gäller lastning.(själv varit slarvig me d) Hästen springer/går lätt på trampar en för o tala om att den bestämmer.
Nu äntligen har vi lugna lastningar utan stress d e bara o gå in. Men jag har provat alla metoder jag kunnat komma på tom o bära in henne när jag känt mig som mest maktlös o fällt en o annan tår. Men inte slagit för hon har varit otrygg (TROR JAG).D e inte alltid lätt o se om hästen e rädd eller bara inte vill när den bara stänger av,gränsen e hårfin.Tänk va maktlös man e i en sån situation.Men tänk va skönt när man fixar d när d bara funkar,:bump::banana:
Nu behöver man inte timmar i förväg för o veta om man ska iväg eller inte. Utan d e klart på nån minut.
Men man vill ju inte ge upp JAG vill ju få in hästen,så att ta HJÄLP o se hur man ska göra. För har man otur så går hästen in med nån annan o inte mig. I brist på ledarskap o kunskap.
Kämpa på o ta hjälp!

Det enda jag kan tipsa med är tid och träna träna.. Har du egen transport är det perfekt, träna lite var o varannan dag tills det sitter. Ofta blir det så att man kanske inte har egen transport och rätt som det är måste man iväg någonstans och det blir bara stress. Sen är det ju så viktigt med motivation, försök få hästen att förknippa transporten med ngr bra, det är skönt att stå där inne.. Jag själv har en lite lurig häst, ibland går han på ibland inte.. En gång backade vi transporten mot stalldörren och ledde in honom inne från stallet, då knatade han på hur lätt som helst. Fick ett tips en gång att man kan knyta en plastpåse på ett spö och vifta den bakom bakfötterna, vifta vifta och prassla, sluta när hästen går framåt.. Detta funkade dock inte på min häst :grin: Var på kurs en gång och då körde dom in transporten i ridhuset för att vi skulle träna, ja då var det iiinga problem, han knatade i och ur flera gånger. Dom är knepiga dom små liven, men som sagt öva öva så ska du se att det släpper. ta gärna hjälp av en tränare. Lycka till!:laugh:

du har säkert fått många bra svar men jag orkar inte läsa alla inlägg..

jag lastar min bestämda dam på tryck i grimman, helst med en repgrimma. har ett stadigt tryck i grimman och vid varje steg frammåt släpper jag efter på trycket, det funkar ibland.

förra sommaren testade jag även att få på henne själv då jag vet att det kan komma dagar då jag måste köra iväg med henne själv någonstans utan lasthjälp.

jag kopplade ihop två longeringslinor knäppte fast i hennes grimma, gick in i transporten över bommen och ut genom lilla dörren och tillbaka till hästen, då kan jag samtidigt dra i linan och putta på henne..och sen kan jag sätta för bommen och stänga rampen på en gång.
Den här metoden har funkat jätte bra på min häst och ibland hänger hon med mig in i transporten när jag ska ta linan över bommen och ut genom dörren.

min är ett 5 årigt sto som har tagit upp till 3 timmar att lasta, nu går det på max en kvart :bump:

Hej!
Ett enkelt knep man kan testa är att ta med lite underlag från boxen och lägga in i transporten en stund före lastningen (alltså MED lite skit&kiss!). Hjälper ibland.

Ett ord; Vinschning = 100% säkert pålastning inom 2 min

Du tänker förmodligen på The Circling Game vilken är en enligt mig bra metod.

Det hela går ut på att du är central mellan exempelvis transportväggen och hästen. Longera hästen i lugn och sansad skritt på fritt långt grimskaft, ta gärna användning av repgrimma, dock inget måste. Ge hästen tid och låt den passera dig och transporten gång på gång. När den är trygg i sin roll minskar du avståndet till transportväggen osv. Detta kan du sedan föra över i träningen på väg mot lastning.

Uppenbarligen har hästen något emot att åka transport och då blir det ditt snavr att visa att det är helt OK, ingen fara :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 029
Senast: Efwa
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 419
Senast: Beritas
·
E
Hästhantering Hejsan! :D Jag har en svårlastad häst. Ett fullblodsto. Hon är en tävligshäst, men hon har ett "stort" problem! Hon bara vägrar gå in...
Svar
7
· Visningar
1 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar