Svårlastad ! med stort s

K

Korpen_

har ni några ovanliga trick eller nåt kort i bakfickan, som kanske funkar på en istadig en

Sv: Svårlastad ! med stort s

på vilket sätt är den istadig?

ja istadig och envis, kan bara stänga av helt plöstsligt, hög smärttröskel, kan skada sig själv, bryr sig inte.inte rädd, allt är ara på hans villkor.

ok, vi hade problem med hästen jag har på min avatar, hon är hur envis som helst och inte det minsta rädd för transporten, hon skulle helt enkelt inte in i den. En gång stod vi i över en timma och försökte övertala henne att följa med in..... men hon blev som du beskriver din helt och hållet livsfarlig och gjorde vad som helst (även skadade sig själv) utom att gå in i transporten. Hon stegrade sig och kastade sig vilt omkring.....så höll det på tills en bekant kom på den smarta idén att prova att sätta in ett sk. "hingstbett" i munnen på henne. Som tur var hade vi ett sådan i stallet och provade genast med detta..... Nu går det hur bra som helst att lasta henne, hon har lärt sig att det gör rejält ont i den känsliga munnen om hon försöker dumma sig....

kanske kan vara värt ett försök...... om det är på liknande sätt din häst håller på!

åh har redan provat de. han blir inte alltid så våldsamt, oftast stänger han bara av. Nej vi har prövat linor, stigbett(hingstbett) vanlig grimma, repgrimma, lädergrimma, kedja, leapcheak, träns, sele , ögonbindel osv. med hårda tag hjälper inte, vi har provat de mesta, oftast är de så att han går på, men rasslar ut lika fort så man hinner inte sätta på bommen. Rygga honom hjälper heller inte. Han är snäll att göra horsemanshipsövningar med, hoppar i repgrimma, har galopperat och han har haft ögonbindel på sig. hälsar och buga kan han också på kommando osv. så han är ganska bra på de viset, så vi har tränat mycket horsemanship.

Testa med ett boggiesläp med fronturlastning, och börja med att träna på att gå rakt igenom och ut på andra sidan. Det fungerar för de flesta. :)

Immer

Lasta aldrig under tidspress!

Jag hade en arabvalack på "uppfostarn" hos mig för mååånga år sedan. Han var livrädd för allt vad transporter hette. Efter att ha testat allt "normalt", alla väners råd mm, så tog jag en dag med mig en en massa morötter,longerlina,hästen och en trave tidningar. Transporten stod uppfälld på en stor ,öppen plan. Jag satte mig längst in vid "framfönstret" och började läsa.
Han sprang omkring och fjantade sig i ca 10 minuter, sedan tog det ca en timma med nosande på lämmen,ståendes nästan still. Nästa timma började han gå och stampa på den... Sedan kom han in, fick en morot, och när han slängde sig ut släppte jag bara efter på linan... gång på gång....
Efter fem timmar, och minst tio ggr "utkastande", så stod han lugnt på transporten och käkade morötter. jag gick bara rtrunt och stängde,utan att han reagerade...
Efter det tog det aldrig mer än tio minuter att lasta honom...
Kankse värt ett försök.

läste att du redan provat sele, well.. jag låter det stå kvar.

jag har en väldigt bra, dock behöver man vara ganska stark :eek:
men knyter en "sele" av en longerlina, dvs en stor stor ögla runt rumpan på hästen som knyts ihop så det ligger precis vid manken, så ska det gå två "tyglar", helst två m långa, fram som dras igenom ringarna på grimman. när hästen går fram till transporten, går den ena in och slår linorna ett varv runt bommen, hästen kan inte kasta sig bakåt och knappt gå åt sidorna, sen är det bara att ha tålamod och locka, locka och locka. beröm mycket för varje steg, dummar den sig så ryt till och om den har flyttat sig förmycket, slå en volt och börja om på samma ställe. om du ger godis, de det aldrig förrens häsen är helt inne i transporten.
hoppas du förstod vad jag menade.

Senast ändrad:

Tyvärr så tror jag att det är ont om trick, när det gäller djur överhuvudtaget. Framförallt ska man komma ihåg att de har aldrig någon tid att passa.

Sen är det ju frågan om vad du har för tid och möjlighet, har du eget släp? I så fall så skulle jag fodra honom i släpet och låta det ta den tid det tar.

Jag fick ett tips en gång för ganska länge sen som jag testat på lite olika hästar; Ställ ut transporten i hagen o lägg in maten i den.. Det brukar funka!!

Tipset att fodra i transporten har jag oxå hört ska vara bra från flera håll!

Men när det gäller hästar som inte är rädda för transporter men som vägrar att gå in så anser jag att allt handlar om att lära sig ha rätt timing. Beröm och korrigering är A och O men inte värt ett skit om du inte gör det i exakt rätt ögonblick.

jo har fungerat ganska bra då, man kan ta bort bommen fram och buss har också fungerat, problemet just nu är bara att ingen har körkort för att kunna köra så tunga släpp, eftersom mellanväggen sittar fast i tacket så blir dem tyngre

jo men jag har tränat i tre månader och så fort man åker nånstans så får man börja om från ruta ett. Och han har mycket i sitt liv, så han är ju inte rädd eller så, allt ska bara vara på hans villkor helt enkelt

jo förstår nog vad du menar, och måste säga att de redan är nån som har provat de på hnom, han hoppade som en liten kanin i sidleds mot den som höll i alltihopa så han visste precis var han skulle attackera, också så kom dem aldrig längre upp än på rampen. så de försöket funkade inte riktigt. De är ganska ovanlig typ, med hög smärttröskel och jag antar att han får höga adrenalinkickar

jo de är de jagf har försökt med, har tränat i tre månader och han har fått äta i transporten och sådär, men ibland går han bara in , nappar åt sig en tugga och rasslar han ut igen och tuggar färdigt ute, och man har ingen chans att sätta på bommen. så håller han på sådär, och så fort man åker nånstans så får man sen börja om från ruta ett. för två veckor lastade jag honom själv, gick bra, gick på direkt och så kunde vi åka iväg, dagen efter likaså, men några dagar efter de så blåvägrade han.

jo han äter sin lunch i transporten och sådär, men så fort vi åker nånstans så får vi sen börja om från tuta ett igen. Han är inte rädd för den, de är bara att allt ska vara på hans villkor och han går inte att kuva när de gäller lastning

suck och stön ibland är de så att man blir galen, usch varför ska denna häst vara så jäkla envis, istadig, och ha så jäkla hög smärttröskel. han är inte precis som andra och inte för inte är väl de, han heter ju Sabotage, men han gick ju på förr iallafall då och då

Vad jag menar är att du inte ska sätta på någon bom. Har du all tid i världen, vilket inte är så vanligt, så fodra honom i transporten, inget annat. Det turbobästa är ju om man har ett transportlik som man ställer ut i hagen, som marielen nämner, och där får hästen äta. Inga bommar, inte åka någonstans.

**Lina** skrev:
Men när det gäller hästar som inte är rädda för transporter men som vägrar att gå in så anser jag att allt handlar om att lära sig ha rätt timing. Beröm och korrigering är A och O men inte värt ett skit om du inte gör det i exakt rätt ögonblick.
Ja, och en del är känsligare än andra med just timingen. Min valack är inte så hemskt känslig med det men stoet däremot är superkänslig att det blir i exakt rätt ögonblick.

Prova at träna klikerträning med hästen när du lastar utan at ha en tid at pasa at åka iväg.
Klika så fort du ser at hästen bara antyder at flyta foten fram,godis. Be igen och sama procedur igen.
Värt at prova,hästar brukar vara intreserade av klikerträning efterosm detges godis okså

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar