Svårläkt sår

S

Smilla96

Min häst fick 2 stycken sår fram på "smalbenet" på ena frambenet i höstas. Det har varit jättesvårläkt och har varit infekterat vid ett tillfälle men detta blev bättre efter att jag varit noga med att göra rent det ordentligt varje dag. Nu har det äntligen läkt men det har blivit som 2 små knölar där såren var. De är inte ömma på nåt sätt utan jag får klämma och känna utan att hon reagerar. Nån som vet varför det blivit så? Bra eller dåligt?

Sv: Svårläkt sår

låter som om det kan ha blivit 2 små överben. det är varken bra eller dåligt utan sådant som kan bli av olika anledningar, en skönhetsfläck ;)

jaha. Jag trodde att det bara blev överben om det blev en utväxt på själva skelettet. Men det kallas alltså överben om det liksom bara är förtjockad hud också?

Nej, överben är broskbildning som uppkommer som en förstärkning av ett tidigare skadat område, ungefär.

benhinnan kan svullna till följd av slag, tryck, sår eller spark eller överbelastning. därefter bildas ibland benpålagring långsamt under på sklettet för att förstärka benet och då blir det ett överben. när svullnaden lagt sig i benhinnan kan det upplevas som om överbenet krymt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 044
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 198
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III