Jo, det står lite kort om det i artikeln jag länkade till tidigare. Dock verkar inte alla hålla sig till den standarden.
"2017 infördes en gemensam storleksstandard i EU som skulle se till att alla storlekar hade samma mått. Men i SVT:s enkät framkommer det att sex av företagen istället använder EU:s standardsystem från 2002 – som utgått. Den saknar nämligen den del som anger storleksmärkning baserad på kroppsmått och intervall. Den skulle kunna bidra med en mer rättvisande märkning för olika kroppstyper."
Min uppfattning är att de är snarlika Mango, men å andra sidan kom jag just på att båda ägs av samma koncern så det kanske inte är sådär jättevärdefull information när allt kommer omkring
Just ja, så var det!
Jo, men jag tycker att det är av intresse för jag tycker att det är enklare för mig som kund om ett varumärke håller sig till sin kroppsmodell, hellre än att de skulle börja ha olika beroende på vilket land som plagget säljs i. Är det spanska märken förväntar jag mig lite mindre storlekar än ett svenskt märke, som generell princip.
Men, i detta ligger ju att jag som jag skrivit om inte tycker att variationen är det stora problemet. Eller snarare, att brist på variation skulle vara större än problemet idag.
Jag är dock inte insatt på detaljnivå i hur standarder ser ut, och fick inte helt klarhet i det i vad jag läste. Exakta mått skulle ju innebära att det också blir låst i måtten stuss - midja - byst - axlar t ex, och det är det jag inte vill ha. Eller så är finns det intervall för alla måtten, och tillverkaren kan välja en rak, kurvig eller rektangulär form. Men jag vet inte om det skulle göra det så mycket mer träffsäkert än idag?
Men jag upplever nog inte lika stora problem med storleksskillnader som andra verkar göra, så kanske därför som jag inte ser att en ökad standardisering skulle hjälpa. När kläder inte passar handlar det oftast om några centimeter här och där eller att förhållandet byst-midja-höft inte passar mig, och detta ser jag nog kommer att rymmas inom de frihetsgrader som alltid kommer finnas om vi inte ska införa uniform...