@Liten Med det längd-/viktförhållandet behöver du inte "större storlekar", utan en annan modell som är utformad mer som du önskar. Jag har mycket svårt att tro att alla kläder i strl 44 du provat varit för små för dig, det låter mer som att just detta plagg var sytt på ett annat sätt än det du ville ha. Ju tightare ett plagg är, desto mindre utrymme för de personliga måtten, medan ett ledigare plagg kan passa fler personer som inte är exakt likadana.
(Jag är medveten om att passformen kan vara olika för olika plagg. Och även att materialet etc påverkar. På H&M behöver jag generellt betydligt större storlekar, jämfört med likvärdiga plagg på andra ställen. Jag köpte flera figurnära kavajer nyligen - storlek 38. Har en kavaj från H&M som jag köpte för några år sen och använt lite nu i sommar, den sitter likadant på mig som nämnda i 38 - den är i storlek 44. )
(Jag nämnde bara min viktnedgång för att innan den fick jag inte ens på de där shortsen. När jag generellt hade ungefär den storleken i byxor, från andra kedjor.)
Min störning är inte min vikt eller min storlek. Egentligen inte storlekens siffra heller. Jag fattar att jag på många sätt är privilegiad i samhället, det är inte "synd om mig" - jag kan som sagt köpa kläder. Det var inte alls min poäng. Utan att jag upplever att vissa butikskedjors storlekar, i detta fallet H&M är väldigt små jämfört med andra. Att jag får höra att storleken som jag nu köper är den största de har, i en butik som lite utger sig för att " rikta sig till de flesta/en bred målgrupp". Jag upplever det som motsatsen till inkluderande. Och jag upplever det som problematiskt på många sätt, att det blir väldigt snedvridet och..ja, hetsande till att banta. Att det ger en negativ påverkan på olika sätt.
Jag lämnar tråden med att en sista gång förtydliga att min störning inte var mina egna problem med passformen på kläder. Utan att vissa klädkedjors storlek 44 motsvarar vad som oftast verkar anses vara en 38, M eller ibland 40.
Nu har jag skrivit på det här inlägget i ungefär en timme, och hoppas att jag lyckats få fram bättre vad det var jag menade. Det känns i efterhand inte riktigt som att jag lyckades i mitt första inlägg, och det beklagar jag.