Jag kom att tänka på det här reportaget, som jag såg för någon vecka sedan:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-undersokning-fel-storlek-en-av-de-vanligaste-returorsakerna
Reportern provar i inslaget två olika byxor i samma storlek från samma kedja. De ser ut att vara av ungefär samma modell, alltså tighta till hyfsat tighta. Det första paret får hon inte ens upp över låren, det andra paret sitter som en smäck. Hon fortsätter sedan att prova byxor i samma storlek hos andra kedjor och resultaten varierar kraftigt. Enligt SVT beror det på att alla inte använder samma system för storleksmärkning (vilket inte förklarar varför samma butik har två byxor i samma storlek som passar så extremt olika). Enligt företagen beror det på "material, passform och otydliga storleksmärkningar."
Det här är ju frustrerande och fel oavsett vilken storlek man har tänker jag, även om jag naturligtvis förstår att frustrationen är större när man inte hittar någon storlek överhuvudtaget som passar. Det är nedslående, frustrerande och förvirrande för kunden, och det är extremt negativt för miljön och industrin eftersom de flesta returer beror på problem med storleken.
Jag hoppas verkligen att det blir krav på att använda samma storlekssystem överallt, så löser vi i alla fall en del av problemet!
Ja, att enskilda plagg är mer förutsägbara är en nödvändighet för att onlineshoppingens negativa konsekvenser ska kunna minskas. Jag tror dock att det är en nödvändighet även att vi konsumenter också är beredda på att ta en del av ansvaret och inte bara skjuta över det på någon annan, i detta fall tillverkarna.
För att enskilda plagg av samma modell ska bli mer exakta så krävs större noggrannhet i alla led av tillverkningen. Är vi konsumenter beredda på att betala för det?
Det är också två delar av standardisering och efterlevnad av standarden, och jag tror tyvärr inte att problematiken kommer vara så enkelt lösbart. Och därav att jag uppmanar till att vi konsumenter måste acceptera de ökade kostnaderna för att det ska vara möjligt att genomföra på ett bra sätt.
Dels är det de enskilda modellerna. Det vore toppen om varje enskild modell har egna mått istället för en standardstorlekstabell för butiken/märket, då plaggen ändå kommer att sitta lite olika på mig beroende på modell och tygtyp. Men att mäta upp varje enskild modell med en bra noggrannhet skulle förstås kosta mycket mer, och/eller kräva att antalet modeller minskar.
Det andra sättet att öka förutsägbarheten är att standardisera på en högre nivå, så att ALLA plagg, oberoende av märke, av en viss storlek har samma mått på vissa måttpunkter. Det skulle vara billigare och också enklare att kontrollera att det efterlevs. Risken med det är dock att variationen i utbudet minskar, så att de som passar i standarden får det bra men alla andra får det svårare än idag.
Så jag är kluven till det här med att standardisera inom klädbranschen. Det jag egentligen önskar är nog en tillförlitlig kunskap om måtten och passform på plaggnivå, snarare än mer likriktning vilket standardisering ofta leder till.
Det finns ganska långtgående projekt som syftar till att skapa en digital tvilling, där tanken är att man ska kunna prova online med hjälp av den. Där är standardisering en absolut nödvändighet för att min tvilling ska kunna prova i vilken onlinebutik som helst. Men för att det ska bli (nästan) lika bra som att prova ett riktigt plagg, så krävs det fortfarande att de enskilda plaggen anpassas, och då är vi tillbaka till frågan om konsumenterna är beredda att betala för det?
Idag har vi ett system som är uppbyggt på att det finns en oändligt stort utbud av plagg som är billiga att köpa och transportera, som konsument provar man en stor mängd och behåller det man gillade. Då behöver inte plaggen och måtten vara så exakta, för det viktigaste är att det är billigt och går så fort som möjligt genom alla led, från tillverkningen till kundens hand. Kostnaden läggs på miljön och arbetare i andra länder. Den stora frågan är om och när den stora massan är beredd att överge det nuvarande systemet. Vissa är det redan idag, men när är en tillräckligt stor mängd?
Vill poängtera att jag inte menar att skamma just dig
@Mineur för att jag svarade på ditt inlägg, utan syftet är att diskutera systemet som vi alla är en del av. Så menar inte att lägga någon skugga på just dig, förtydligar detta eftersom andra tolkat mig så tidigare.