Svårhanterad..?

Sv: Svårhanterad..?

*knapplån*

Hästen och ägaren har ju inga problem. Hästen har god respekt för ägaren så vad ska dom träna på? Problemet är ju att hästen inte har respekt för andra människor. Hästar vet skillnad på folk och folk och likställer inte nödvändligtvis ägaren med alla andra.

Skulle tipsa dig Dingelass vara med när andra hanterar din häst så du ser vad problemet är. Och därifrån korrigera antingen hästen eller männsikan som hantera honom.

Jag svarar till er båda som tycker jag har en fucked up syn på det hela.

Min häst är ingen fara för någon att hantera, absolut inte. Men han är inte helt hjärndöd och flyktinstinkten ligger honom nära till hands när han hanteras av människor han inte litar på eller människor som blir osäkra. Osäkra människor som leder in en häst i stallet som blir rädd för något på vägen börjar rycka, slita och dra, alt. även gorma och skrika, bör inte hantera hästar öht.
Det tycker en del av de som jobbar i stallet är jobbigt för det är deras sätt att hantera hästar, puckla på med händer, fötter och grimskaft för att de inte kan eller vet bättre.
Man behöver absolut inte jollra för att det ska fungera, herregud jag överdrev ju ;) Men är man lugn och pratar snällt så fungerar allt.
Varför göra det svårare för sig när det eg. är lätt? Jag tycker det är vanligt hästvett att inte hantera hästar där det involverar våld och liknande.
Men ni behöver inte oroa er, jag har ingen som helst lust att någon av er ska hantera min häst hursomhaver ;)
Min häst förstår nej otroligt bra, han är väluppfostrad och 90% av de som hanterar honom eller har med honom att göra har inga som helst problem. De övriga 10% är rädda för hästar, då kommer problemen.
Alltså sa jag att de hemskt gärna får ha en kedja eller ett träns att ta på honom när de leder honom ut och in för att slippa känna sig osäkra - om han blir rädd får de "sans" i honom mycket fortare än när de bara har ett grimskaft och blir rädda.
Problemet ligger inte i min häst, det ligger i de där sista %en som är rädda för hästar öht!

Fast idag har jag verkligen fått påpeka o markera mitt utrymme..
och han var mkt skarpare än han nånsin varit...?
Som en helt annan häst.
Visst att han gjorde det jag bad han om men det tog ju sin tid,
allt satt inte som en smäck som det alltid har gjort innan...

Så det behövs nog att jag lägger manken till och jobbar på det,
sen får jag väl bekosta en dag för hela stallet med en NH-tränare..

Visst hade jag själv kunnat vara med när andra hanterar honom,
men dom som har problem med han har även problem med att ta kritik...
men det är säkert skillnad ifall en "riktig NH-tränare" talar om vad man gör för fel än nån "vanlig"

*knapplån*

Hästen och ägaren har ju inga problem. Hästen har god respekt för ägaren så vad ska dom träna på? Problemet är ju att hästen inte har respekt för andra människor. Hästar vet skillnad på folk och folk och likställer inte nödvändligtvis ägaren med alla andra.

Skulle tipsa dig Dingelass vara med när andra hanterar din häst så du ser vad problemet är. Och därifrån korrigera antingen hästen eller männsikan som hantera honom.

Nu när jag tänkt lite...(detta är bara som jag tänkt,jag vet inte med säkerhet att det är så)

Jag tror att problemen kan grunda sej i att vissa har blivit rädda för han och han då sett sin chans att köra över dom.
Och om han kan göra så med vissa...varför inte försöka med resten?
Eller är jag ute och cyklar nu?

Jag tror absolut du har rätt. Det finns hästar som är höga i rang och de försöker ju även "ta över" när det gäller människor.
Min ponny var så, han försökte ta över på alla plan. En period gick det inte att rida dressyr på honom, en period gick det inte att rida ut på honom, en period gick det inte att lasta honom och en period fick jag inte in honom från hagen.
Han hade ett psyke av järn men när vi tagit oss igenom allt det här hade vi en fantastisk relation. Han insåg att jag inte gav upp i första taget, när han inte kunde kasta av mig längre gav han sig.
Han var likadan i hagen, han gav sig inte förräns han var högst i rang och han arbetade sig upp långsamt, långsamt men med framgång.
Nu blir jag väl dumförklarad här igen :angel:

Visst har du rätt. Att ta hjälp av någon mer erfaren tränare är mycket klokt när han nu börjar "moppsa" mot dig också

Mmm..han har alltid varit låg i rang förr(ung) men ändå alltid varit på de högre med tjyvnyp och varit som en retsticka...
Säger nån av de ranghögre ifrån mot han har han glömt det i nästa sekund...
Men nu på sista tiden har han stigit i rang i flocken...kankse även det har spätt på hans självförtrende...

I helgen ska vi höras av,jag o NH-tränaren..ser Mkt fram emot ett besök hos tränaren!
Känner mej nästan sårad över att han inte ser mej som sin ledare helt självklart längre...men man får väl vara ödmjuk nog och inse att jag brustit nånstans och att det är därför det har blivit såhär...suck..

Om du inte lyckats få din häst att uppföra sig normalt utan att folk ska prata bebisspråk så kan jag gott förstå att ingen annan än du vill ta hand om honom..

Min häst är ingen fara för någon att hantera, absolut inte. Men han är inte helt hjärndöd och flyktinstinkten ligger honom nära till hands när han hanteras av människor han inte litar på eller människor som blir osäkra. Osäkra människor som leder in en häst i stallet som blir rädd för något på vägen börjar rycka, slita och dra, alt. även gorma och skrika, bör inte hantera hästar öht.
Det tycker en del av de som jobbar i stallet är jobbigt för det är deras sätt att hantera hästar, puckla på med händer, fötter och grimskaft för att de inte kan eller vet bättre.
Man behöver absolut inte jollra för att det ska fungera, herregud jag överdrev ju ;) Men är man lugn och pratar snällt så fungerar allt.
Varför göra det svårare för sig när det eg. är lätt? Jag tycker det är vanligt hästvett att inte hantera hästar där det involverar våld och liknande.
Men ni behöver inte oroa er, jag har ingen som helst lust att någon av er ska hantera min häst hursomhaver ;)
Min häst förstår nej otroligt bra, han är väluppfostrad och 90% av de som hanterar honom eller har med honom att göra har inga som helst problem. De övriga 10% är rädda för hästar, då kommer problemen.
Alltså sa jag att de hemskt gärna får ha en kedja eller ett träns att ta på honom när de leder honom ut och in för att slippa känna sig osäkra - om han blir rädd får de "sans" i honom mycket fortare än när de bara har ett grimskaft och blir rädda.
Problemet ligger inte i min häst, det ligger i de där sista %en som är rädda för hästar öht!

Jag håller med Breccia!
Problem av den här typen uppstår ofta i tex. kollektiv där hästarna skall hanteras av en mkt blandad skara folk med olika grad på erfarenhet, och en del är rädda. det handlar inte om ouppfostrade hästar, men om faktumet att hästar inte är vare sig gung eller dala hästar och ej heller lobotomerade. Blåser det storm en dag så kan hästen reagera. Kommer det 5 motorcrossar över stallplan en sällsynt dag så kan hästen reagera.
och framför allt: kommer det en livrädd insläppare en dag så kan en normal intelligent och livlig häst få för sig tanken att testa eller respondera på den intagarens rädsla. om den rädda intagaren då skriker högt av skräck och släpper grimskaftet och vill springa åt andra hållet - ja då vips så har vi oss ett problem i kollektiv stalls land :angel:

såna här fenomen brukar sällan vara problem i ett helpensions eller privatstall, där hästarna hanteras av samma fåtal personer varje dag enligt rutiner, och dessa personer ofta är helt orädda och rutinerade.

för att inte få bandhunds skaran över mig så vill jag åter betona att det handlar fortfarande om normala och uppfostrade hästar jag pratar om, inte att kreti och pleti skall behöva hantera galningar. :angel:

Nu när jag tänkt lite...(detta är bara som jag tänkt,jag vet inte med säkerhet att det är så)

Jag tror att problemen kan grunda sej i att vissa har blivit rädda för han och han då sett sin chans att köra över dom.
Och om han kan göra så med vissa...varför inte försöka med resten?
Eller är jag ute och cyklar nu?

Väldigt vanligt scenario. Jag står ju med ett sånt problem med en av mina. Hästen har dessutom klättrat i rang. Och i samband med det helt sonika valt att placera min mamma under sig i rang. Efter att hon blev både sparkad och biten så är hon av förståeliga skäl RÄDD för hästen. Vilket hästen inte är sen att utnyttja. Och beter sig som ett litet monster när mamma är där, och en liten ängel när det är jag eller om jag är i närheten.

De situationerna är dock svårare att lösa än när hästen bara tänjer gränser pga att det brister i vardagshanteringen/grundfostran. Är ju svårt att tvinga folk att sluta vara rädd liksom.

Hej
Det kan vara bra att vara med själv när andra hanterar ens häst så att man kan se med egna ögon vad som sker.:smirk:

Men så moget då. Du har en ganska barnslig syn på din häst tycker jag, lite a la "svarta hingsten syndrom" - min vilda häst som bara JAG klarar av!

Hade jag varit en av de som skulle hantera din häst så hade du antagligen fått höra ett och annat; bl a var så god att hantera din häst själv hädanefter.

Tycker det verkar som om ägaren har en hel del problem med hästen, när man läser inläggen.

Förstår heller inte varför man ska konstra till det - hästen behöver tydliga och konsekventa regler att följa, konsekvens i hanteringen i alla lägen. Det är inget hokuspokus som man behöver anlita tränare till precis utan vanligt sunt förnuft och kunskap.

Hästar som beter sig enl beskrivningen har en bristande grundutbildning, det som borde ha gjort när den var 6 mån ska nu någon annan stackare göra när hästen är fullvuxen och väger 600 kg!

Det är så att min ögonsten anses svårhanterad...
och jag får väl inse att han kanske är det..

Jag själv har Aldrig några som helst problem,han läser mitt kroppsspråk kanon och vet var mina gränser går.
Gör allt jag ber han om.

Men...
bara häromdan sparkade han en tjej i stallet som skulle börja hjälpa mej motionera honom när hon skulle ta in han från hagen..
(vilket har gjort att alla andra är helt upptrissade nu och inte vill ta i han med tång)

Likadant har han testat andra som har tänkt börja hjälpa mej med honom,(då gått på bakbenen)

Finns det några bra övningar man kan göra för att det ska bli lättare och säkrare för andra att handskas med honom?

Det verkar som om han bara har umgåtts med dig, ingen annan och därför bara har respekt för dig...?

Ja det har varit bara jag som motionerat,släpp ut/in fodrat...
Men att han bara skulle haft respekt för mej stämmer inte..
min sambo som har i princip noll i hästerfarenhet kan hämta och lämna i hagen utan problem...

Generellt sett så dominerar vi hästar på samma sätt som de dominerar varandra, vi flyttar på dem.

Fast problemet är ju sist o syvenes ditt, skulle min häst bete sig så mot andra så skulle jag själv ta hand om min häst.

Håller med dig. Du måste sätta gränser....En häst som vet sina gränser, mår också bättre psykiskt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 110
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka