Svårfödd travare

J

Julle_bull

Hej, jag har en 5 årig varmblodig travarvalack. Han är väldigt svårfödd och ganska smal. och nu undrar jag om t ex Lusern kan vara bra att ge honom? Eller finns det annat som hjälper honom att gå upp i vikt? Snälla ge mig tips ! mvh /Julia :bump:

Sv: Svårfödd travare

Lucern är ett bra tilläggsfoder för hästar som håller hull dåligt/växer...hur ser foderstaten ut i övrigt?

Ca 7 kg hö + fri tillgång under natten.
1 kg havre
1 kg krafft grund
mineraler
linfröolja
vitlök
loppfrön

jag vet inte om detta är en jättebra foderstat. Vad tycker du ? :crazy: men då ska jag kanske ta o lägga till lucern också då? Tack så mycket för ditt svar ! Mvh /Julia :bump:

är du här med?? ;)

1 kg havre
1 kg krafft grund
mineraler
linfröolja
vitlök
loppfrön QUOTE]

öka på grunden (2-3kg/dag) och se till att du ger honom extra protein! gärna 0,5 kg betfor och glöm inte vitaminerna!

Haha, jodu det är jag :D tack för tipsen :) ska ta till mej dom :D

Du är också överallt :smirk: Tackar tackar :)

Vi har en svårfödd häst istallet som dessutom inte haft någon aptit, han har blivit mycket piggare på att äta sen han började få Bockhornsklöver i pulverform i maten. Det är väldigt näringsrikt och sägs stimulera aptiten.

Dynavena! Ett kanonfull-foder som är superbra. Ger hästen mer muskler och kanon-hull :bump:

1 kg havre
1 kg krafft grund
mineraler
linfröolja
vitlök
loppfrön

jag vet inte om detta är en jättebra foderstat. Vad tycker du ? :crazy: men då ska jag kanske ta o lägga till lucern också då? Tack så mycket för ditt svar ! Mvh /Julia :bump:

Hejsan! Är dt helhavre eller krossad? En del hästar tuggar inte helhavren så bra och då bara den "glider" genom kroppen utan att näringen tas upp .. Testa även att byta ut Krafft Grund mot Krafft Groov som är för fölston och föl/unghästar. Krafft har även nån flottig olja för tunna hästar, men jag har hört att vanlig matolja går lika bra :) Dock så ger du linfröolja .. Kanske dt räcker av oljorna :d Lycka till med din häst!! Förresten, har du funderat ngt på örter?

Jujuba har ansetts vara en effektiv örtmedicin sedan minst 2500 år. Den ökar kroppsvikten, muskelstyrkan och motståndkraften. I kinesisk örtmedicin sägs den öka Qi och leverfunktionen. Det gör den lite lugnande och även allerilindrande. I sin koppling med levern ligger också att den lindrar hetsigt humör, rastlöshet och gör individen mindre lättirriterad..

Kolla på www.equiterapi.com .. Det är min "favorithemsida" sen 2 år tebax då jag köpte örttinktur och lindrade min fånghästs hovar väldigt mycket!! *evigt tacksam* :bow:

Det är krossad havre. Nej jag har inte funderat på örter. ska kolla in på den hemsidan. Tack Tack och återigen tack för dina tips (och alla andras också såklart) :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA