Svårfödd ponny med fångsymptom.

jos

Trådstartare
Har en äldre c-ponny som alltid gått väldigt bra på enbart kornkross och betfor. För något år sedan började han dock tappa hull och i våras bytte jag ut kornkrossen mot Hippo Müsli. Han blev snabbt väldigt fin i kroppen, men på tok för het, jag fick snabbt som attan byta till den havrefria varianten som han ätit fram till nu. Hovslagaren gav i förra veckan order om att hästen bara får äta morötter nu, men jag är så rädd att han ska gå ner i vikt igen.

Finns det något bra helfoder, för fånghästar, som ändå håller hullet uppe? Eller måste jag blanda, och vad ska jag i så fall blanda för något?

Jag vet att Dodson&Horrell har ett fångfoder, tror att det heter Fiber-L. Jag har smakat och luktat på detta foder och är säker på att min ponny skulle vägra äta det.. Det ska alltså helst vara ett foder med god smak, eftersom det kan vara svårt att få tag på morötter/äpplen året runt.

Kan tillägga att ponnyn aldrig haft en fångattack, så jag blev väldigt förvånad över vad hovis sa.

Sv: Svårfödd ponny med fångsymptom.

Nu fattar jag absolut ingenting? :confused:
VARFÖR skulle din häst bara få äta morotter? Är ponnyn frisk och aldrig haft nån fång så skulle jag STARKT ifrågasätta en hovslagare som kom med en sådan uppmaning!

Hade det varit min ponny så hade jag
1) Bett hovslagaren att utförligt förklara sig och berätta varför denna idé!
2) Kontaktat en veterinär för att höra om denna är av samma åsikt
3) Fortsatt att fodra med det hästen fungerat bra på i alla år!

(för övrigt kan man inte svälta bort fång heller...)

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 249
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: orcide
·
Foder & Strö Kanske lite dum rubrik, ger mer mat såklart:p Jag köpte en ny ponny för 2v sen, ett British Spotted Pony Miniatyrsto som är född...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka