Svårfångad häst - hugger/sparkar/anfaller

Sv: Svårfångad häst - hugger/sparkar/anfaller

Nej det funkar faktiskt. Det är flockbeteende, en oönskad individ drivs bort från flocken om den har ett oönskat beteende. Använd ett grimskaft o bara sväng det i luften så "flyr" hon säkert undan. Fortsätt att "jaga" henne tills hon vänder in självmant mot dig, då är det säkert att fånga henne. Fortsätt på detta viset tills hon har slutat med sitt beteende.

Visst det kanske funkar, men det är knappast något jag skulle vilja hålla på med. TS ska inte behöva jaga sin häst för att hämta den från hagen, är inte det problemet hon vill ha bort? Det är ju lika dant som att inte åtgärda problemet alls. Sen är det tuff shit om det inte funkar, då har du förvärrat det hela och det är knappast en risk jag skulle vilja ta.

Så som Novali beskrev det brukar jag ungefär göra med ett ponnysto som ibland inte vill komma in och kan måtta några sparkar eller försöka huggas. Varför ska jag bevisa något genom att tvinga mig fram när hon så tydligt visar att det kommer sluta illa?

Jag tar istället ett grimskaft och viftar bort henne ifrån mig. Så på säkert avstånd kan jag driva bort henne från mig tills hon självmant kommer fram eller stannar upp och låter sig fångas. Jag jagar inte runt henne, bara håller henne på behörigt avstånd och inte heller får hon smita bakom vart jag nu råkar stå. Stannar hon 20 meter bort står jag bara och väntar. Inget jagande eller något aggressivt över det. När vi har haft en sån här dust så dröjer det länge, flera månader innan hon kan försöka igen. Jag vet inte hur eller varför det funkar, eller varför hon inte gör samma sak nästa dag. Men det funkar för oss och då kan det ju inte vara samma sak som att inte åtgärda problemet?

Sen kanske det inte funkar för TS eller någon annan, för det finns inga universallösningar.

Nej för det du pratar om är inte samma sak som det andra jag anmärkte på. Där var det på tal om att jaga hästen och springa efter den, vilket jag tycker låter väldigt konstigt. Det du beskriver har jag full förståelse om att det funkar.

Jasså.
Jag uppfattade ingenstans i tråden att någon skrev att man skulle jaga hästen i den bemärkelsen att man stressat kutar runt runt alltså.

Men då förstår jag vad du menar och jag håller med.
Kan inte tänka mig någon situation som blir bättre av det.

Skulle hästen springa iväg, så jaga henne ... spring efter henne och så fort hon vill stanna -> jaga henne igen.

Detta var det jag syftade på. Din metod har jag full förståelse för och respekterar.

Jag hade nog oxå testat att jaga/driva iväg hästen om hon börjar hugga eller vända rumpan till. Man kankse måste springa efter beroende på situationen.

Jag hade själv ett svårfångat ardennersto förut, hon litade inte på människor efter helt fel behandling så det var synd om henne. Jag fick ett tips om att driva iväg hästen så fort hon inte ville komma. Det funkade och jag behövde bara göra det en gång sen var det inga problem längre. Hästen blev dock svettig och det tog ett tag men hon tydde sej mer till mej sen efter det. Hon fick beröm och sen bara komma in och äta lite för att sen gå ut igen.
Det känndes grymt men funkade på ett försök som sagt.

Jag brukar lära mina hästar att själva komma när man håller upp grimman och sen gå in i den. Dom får då en godis och beröm, varje gång.

Det som är trist med detta är att hon tydligen inte gillar det ni gör tillsammans. Ofta är det ju så att enda gången vi går till hagen är då vi ska göra något med hästen exempelvis rida. Gillar inte hästen det du gör kommer den heller inte till dig. Var bara med din häst, sätt dig i hagen och läs eller varför inte studera hästars beteende. Kela när hon kommer fram till dig och låt henne bara vara. Vi umgås tyvärr oftast alldeles för lite med våra fyrbenta vänner.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar