Sv: Svår lastad va ska jag göra?
Jag har ALDRIG varit med om en häst som inte går att lasta med linor. Vet inte hur många hästar jag har hjälpt ägarna med att få lastbara med hjälp av linor. De har gjort allt... även NH lasttränat. Jag tror säkert att NH träning är jättebra, bara det att det är ägaren som måste ta komandot över hästen, inte NH-tränaren.
Prova gärna att göra lite vardagsövningar som hjälper dig att ta ledarskapet, och kanske tom ta hjälp av en NH tränare. Du kanske behöver du lära dig mer om hur du ska ta ledarskapet över din häst.
Min erfarenhet av linor är mycket bra eftersom det där, tillskillnad från all NH-lastträning jag sett och hört om, är ägaren som håller i hästen vid linlastträningen. Då är det hästägaren som "vinner" (får hästens förtroende) över hästen och inte den som är med och hjälper till.
När jag lasttränar med linor så går det till på följande sätt. Hästen har transportskydd på sig, träns och lina alt. långt grimskaft. Två personer med erfarenhet av att lasta med linor håller i två linor som sitter fast vi vardera sida av transporten. Hästägaren håller i hästen (med handskar på sig) och närmar sig transporten. Först får hästen gå fram så långt den vill och bekanta sig med trasporten. De som håller i linorna går bakom hästen och man har innan bestämt vem som ska krypa under den andres lina. Linorna korsas bakom hästen, men inte förrän hästen stannar eller börjar backa så läggs det något tryck mot hästen (innan har linorna bara vilat mot övre delen av hästens bakben, ovanför hasen). Sedan gäller det att de som håller i linorna är med och kan parera hästen. Hästägaren tänker hela tiden på att hästens huvud ska riktas in mot transporten (jätteviktigt). Om hästen gör motstånd (bakåt eller står still) så gör hästägaren motstånd framåt samtidigt som linorna trycker bakom hästen. När hästen går framåt släpper trycket från hästägaren, men linorna ligger hela tiden intill och följer hästen framåt. Använd rösten och beröm när hästen gör rätt.
Ibland blir hästarna frustrerade av att inte komma någon vart (mer än rakt fram). Då kan de tex göra som din häst, resa sig. Då måste de som håller i linorna vara med och se till att hästen inte trasslar in sig (därför är det också nödvändigt att ha transportskydd på). När ägaren återfått kontrollen igen så backas hästen bakåt (ca 10 steg), fortfarande med huvudet riktat in mot transporten. Sedan går man framåt med hästen och proceduren upprepas (linorna korsas osv.). Hästen måste hela tiden visas att det finns bara en väg och den är in i trasporten!
När hästen gått in så håller en person kvar sin lina sträckt bakom transporten och den andra personen håller kvar i sin lina men sätter också fast bommen bakom hästen (kom överens om vem som gör vad innan lastningen börjar).
Ta hjälp av några som är duktiga på att anväda linor! Jag har hjälpt många som försökt tidigare med linor men inte använt dem på rätt sätt och därför misslyckats. Alla hästar jag hjälpt går numera rakt in i transporten, innan har det tagit flera timmar att lasta många av dem! Det kan såklart behöva upprepas vid några tillfällen beroendes på hästen och ägaren. Eftersom det är hästägaren som har vunnit och hästen har gått in så kommer det också att fungera i fortsättningen. Håller någon annan i hästen är jag inte säker på att det långsiktiga resultatet blir desamma. Ofta handlar det om ett svagt ledarskap, och de som inte har det naturligt, kan som tidigare ha beskrivits, behöva ta hjälp av NH. Men då inte NH som lastträning utan vardagsträning för att ta över ledarskapet.
Jag har aldrig sett något resultat av enbart NH-lastträning eftersom hästägarna som anlitat tjänsten bara lärt sig en lastningsmetod och inte tagit komandot över hästen!
Det samma gäller såklart vid linlastning, det är en metod och inte ett sätt att ta ledarskapet över hästen, skillanden är dock att denna metod fungerar även om hästägaren inte har ledarskapet över sin häst.
Behöver jag säga att jag släpper min häst utanför transporten och sen går han in...