Svar från träckprov (hjälp)

Sv: Svar från träckprov (hjälp)

Men Magdalena tipsade ju dig om Equiemax...eller hur ? Inte Ivomec. Varför kan du inte fråga de andra som ska ha sina hästar på betet vad dom maskat/tänkt maska med ? Om alla utom du använder annat medel så får du ju anpassa dig till de andra. Det är inget svårlöst problem för dig alls ;). Använder dom tex: Banminth, ja då tar du dubbel dos innan betet (bandmasken) ELLER använder dom Ivomec, ja då tar du equiemax innan betet....

Problemet är att detta är ett unghingstbete och jag känner bara en av dessa och vi ska avmaska med ivomec, jag vet inte vem de andra som ska släppa på betet är och jag vill ju inte ringa till betetsägaren och be om allas nummer och ringa och fråga dem! Även om jag avmaskar med equiemax så vet jag fortfarande inte vad de andra avmaskar med! Men detta borde ju vara ett vanligt problem, eller folk har kontakt med varrandra?

Gammeln skrev:
Jag har också fått svar på mitt träckprov som jag skickat in på analys. Men istället för att reda ut detta här på Bukefalos så ringde jag upp SVA och fick prata med en vet på parasitologen. Jag hade ett mycket givande samtal och fick bra råd om hur jag skulle förfara under hela detta år. Behövde endast avmaska inför betesläpp sedan inget mer i år :)

Fast om man använt ett annat labb är de inte speciellt pigga på att svara på frågot.... Jag vet, för jag har testat.... :angel: ;)
Och Vidilab har bara rådgivning en gång i veckan.

Jag tycker verkligen att den som håller i betet borde ha koll och säga till om vilket medel som "folk" ska avmaska med. Vem håller i avmaskningarna under sommaren?

Gammeln skrev:
Jag har också fått svar på mitt träckprov som jag skickat in på analys. Men istället för att reda ut detta här på Bukefalos så ringde jag upp SVA och fick prata med en vet på parasitologen. Jag hade ett mycket givande samtal och fick bra råd om hur jag skulle förfara under hela detta år. Behövde endast avmaska inför betesläpp sedan inget mer i år :)

Sån service har de ju på Vidilab också, men en del är ju lite otåliga om de inte kan få svar direkt :)

Vi behövde inte ens avmaska innan betessläppet :banana:

Ja, jag fick ju svar förra veckan, och då var det ju röd dag på deras dag...typiskt! Ser ut som om jag bara behöver avmaska den ena pållen! :)

Jag skickade till Vidilab i måndags och fick svar idag, det kallar jag snabba ryck! Hade 100 EPG så jag släppte i sommarhagen utan att maska nu ikväll. Men. Ska jag inte maska öht under denna säsong nu då??

Första året med träckprov, ni vet...

Trissa skrev:
Fast om man använt ett annat labb är de inte speciellt pigga på att svara på frågot.... Jag vet, för jag har testat.... :angel: ;)
Och Vidilab har bara rådgivning en gång i veckan.

Ja precis och jag kan lika gärna fråga här.

Magdalena skrev:
Jag tycker verkligen att den som håller i betet borde ha koll och säga till om vilket medel som "folk" ska avmaska med. Vem håller i avmaskningarna under sommaren?

Ja men sån koll har hästfolket inte i mina kretsar tyvärr. Det är sorgligt men som jag sagt tidigare så finns det mycket okunskap och huvudskakande när man förklarar saker för dom okunniga här.

Eftersom jag inte vet alls vad dom andra har avmaskat med som ska ha på betet så avmaskar jag min häst om åtta veckor med Ivomec och skiter i vad dom andra avmaskar med eftersom dom kanske inte ska avmaska just då eller kanske inte ens med samma medel. Jag tänker inte låta hon med betet göra det för då vet man ju inte om det blir gjort alls.

Jag tror det ordnar sig gumman. Vi avmaskade ju nu och ska avmaska igen om åtta veckor. Vi kan göra det samtidigt så vi ser att det blir gjort. Sen blir det vid installningen igen. Nästa vår blir det träckprov och antagligen banminth om det passar då.

100 EPG är ju inte mycket. Hur stor beteshage har du, hur många hästar på den ytan och hur har det gått hästar där förrut? (he he, många återfrågor till en fråga).

Det har gått hästar i ca fem år på vallen (åkerbete) men inte jätteintensivt. Knappt hälften är "nysått" men bara en liten del upplöjt. Det är förstås en hel del rator. Det är ganska precis två hektar och jag räknar med att det blir 2 hästar där i snitt över säsongen.

Funderar på att låna in ett par nöt eller nåt för att bekämpa ratorna men jag vet inte riktigt om jag fixar det med mitt staket, har bara två elband och lite halvklena stolpar :crazy:. Fast bra ström iofs :devil:.

linafina skrev:
Jag tror det ordnar sig gumman. Vi avmaskade ju nu och ska avmaska igen om åtta veckor. Vi kan göra det samtidigt så vi ser att det blir gjort. Sen blir det vid installningen igen. Nästa vår blir det träckprov och antagligen banminth om det passar då.

Ja, det hoppas jag också! :)

Vi har kvigor i en hage, och de håller sig inne med bara två trådar och vanlig stolp.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 772
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka