Svar från träckprov (hjälp)

Sv: Svar från träckprov (hjälp)

lånar knapp

Jag hänger på den här tråden, eftersom jag preciiis missade telefontiden hos Vidilab... :mad:
Åringen hade 200 EPG blodmask, och är avmaskad i februari med Bimectin. Vad ska jag avmaska med till betet då?

Mynta2 skrev:
Kanske det, men jag anser det vara ganska onödigt..Men å andra sidan finns det ju Droncit. Men jag anser att prov ger ganska bra representativt svar ang bandmasken: 2 år i rad har jag fått utslag på denna...första provet var taget i början på mars, året därpå i slutet på maj.

Om du anser att 25-40% av de som har är mycket, så ok.

Kör samma igen och resten av sommaren.

Hur är det igentligen när man avmaskar med att låta hästarna stå inne? Ska man låta dom stå inne eller är det ut nästa dag som gäller?

Finns ingen anledning att låta dom stå på stall 3-4 dagar. Ska dom däremot släppas till rent bete så bör man hålla kvar dom i gamla hagen några dagar. Men ska dom ändock ut i samma gamla hage så går det lika bra att maska i hagen och låta dom vara där.

Saxat från aftonbladet och artikeln om avmaskning

Det diskuteras alltid i stallarna huruvida man ska släppa ut hästarna i hagen efter en avmaskning. Släpp inte ut en häst i en ren hage på ett par dygn efter avmaskningen, för då kommer inälvsparasiterna ut i hagen med träcken.
- På våren om du ska släppa ut dem på ett rent bete där det inte gått hästar på ett år kan du ju vänta några dagar efter avmaskningen med utsläppet. Det finns alltid en viss procent levande ägg i träcken efter avmaskning de närmaste dagarna. Det tar flera dagar för avmaskningsmedlet att gå igenom hästen. Ska du däremot släppa ut dem i en hage som hästen går i varje dag spelar det ingen roll för den är ju smittad ändå. Avmaskning sker då för att hålla nere produktionen av maskägg

Oki men då gör det inget att han får komma ut i vinterhagen dom tre dagarna innan han ska iväg på sommarbetet. Jag avmaskar honom tre dar innan betet men han får gå ut i vinterhagen dom dagarna.

*LÅnar Knapp*

Jag tänkte haka på här. Hjälp!!!

När jag gick på strömsholm så blev jag lärd att avmaska så här:

Jan:Ivomec, cydectin el likn
Maj(före betet): Banminth, el fyrantel (pga av bandmasken som endast kan tas då)
Juli: samma som jan
Okt(efter betet): Samma som i maj(pga av bandmasken som endast kan tas då)

Vid behov en extra gång men ivomec el liknande.

Jag har aldrig hört om att ha ett helt år med ett preparat :confused: Är det nya rön?

Förklara gärna vad ni har för avmasknings shema.

Jag undrar också: Jag har alltid fölljt avmasknings shemat från ovan och nu väntar jag föl... och då har jag lärt mig att man ska avmaska dygnet efter fölning. Vilket preparat ska jjag använda då? Det är ju fyrantel som står på tur i min lista men jag har lärt mig att det ska vara ivomec :confused: spelar det någon roll om jag använder båda preparaten väldigt kort emellan eller hur ska jag göra :confused:

Tacksam för svar. :bow:

När gick du på Strömsholm och vilken kurs? Att man håller sig till ett preparat hela året är "nytt" sen 5-10 år sen kanske.

Avmaskning bör endast ske när man VET att man har stor mängd mask. Det har redan börjat dyka upp resistens mot pyrantelpreparat, och det är det enda som finns som tar blodmask utom makrocykliska laktoner (som Ivomec och Cydectin). Inget nytt är på väg in, så blir maskarna resistenta är det rätt kört att försöka bli av med dem genom avmaskning...

Vårt avmaskningsschema i år:
April - träckprov
April - avmaskning av den enda hästen som hade något (Cydectin i år)
Juli - avmaskning av samma häst med samma medel
Oktober - möjligtvis Ivomec eller liknande om styngflugan gjort besök på hästarna.

På vintern avmaskar man INTE. Enda undantaget är föl/åringar som visar på spolmask, och då är det lämpligare att ta ett medel som påverkar spolmasken men inte så mycket blodmasken, dvs Rintal eller Axilur.

Men efter avmaskningen vid installning ska man väl inte avmaska mer detta året? Avmaskar man i januari/februari även när dom är två år?

Men vad räknas som stor mängd mask då? Min hade ju 200 EPG på blodmask, och enligt Vidilab är det ju "lite". (I första intervallet.)

2 åringar räknas inte som unghästar i samband med spolmaskavmaskning i feb...redan efter 6 mån börjar dom utveckla immunitet mot detta...

1000 EPG och mer är mycket.....fast själv tycker jag att från 500 och upp till 1000 EPG kan räknas som ganska stor mängd, även om det ses som måttligt.

Men efter avmaskningen då jag stallar in honom igen ska han avmaskas fler gånger detta året? Det ska han väl inte? Det är väl ett träckprov till nästa vår som gäller efter sista avmaskningen vid installning?

Hej!

Jag gick där -99 och gjorde arbeten om maskar :angel: . Men läraren var grön som vi hade, vi var hennes första klass efter Hippologen så avmaskning kanske inte var hennes starka sida. ;)

Tack för svaret :bow:

Ska försöka göra ett träck prov snarast möjligt då(eller är det för sent, måste man göra det nån spec tid punkt på året?).

Vart kan man beställa prob påsar i från :o Eller hur går man till väga :confused:

Tack för all hjälp!! :bow:

Men är 200 EPG befogat för att avmaska? Vart drar man gränsen? För jag antar att antingen avmaskar man inte alls, eller ger dem full dos, det finns väl inga mellanlägen...?

Jag själv drar min gräns under 100 EPG....Typ 30 EPG känns liksom inte läge för en avmaskning. Det är ju så pass lite. Vid 200 skulle jag maskat.

Stall Olitten skrev:
Hej!

Jag gick där -99 och gjorde arbeten om maskar :angel: . Men läraren var grön som vi hade, vi var hennes första klass efter Hippologen så avmaskning kanske inte var hennes starka sida. ;)

Nej, det är ju det minsta man kan säga... det var ju inte rätt på en fläck. Läskigt att inse att det lär finnas MÅNGA nyutbildade som får lära sig helt uppåt väggarna.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 772
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka