Svar från träckprov (hjälp)

Sv: Svar från träckprov (hjälp)

linafina skrev:
Men efter avmaskningen då jag stallar in honom igen ska han avmaskas fler gånger detta året? Det ska han väl inte? Det är väl ett träckprov till nästa vår som gäller efter sista avmaskningen vid installning?

Är jag helt ute och cyklar eller? Någon som vet?
:confused:

2 åringar räknas inte in i spolmasksvängen..dvs maskning februari. Så skippa den maskningen.

Aha oki. Då blir det träckprov nästa vår innan betet då. Tack för all hjälp.

Jag blir så trött.......igår i stallet där jag har min häst inackorderad fick jag reda på att någon redan avmaskat sina hästar med ivomec, någon skulle avmaska med Banminth och några visste inte. Snacka om att jag blev förvirrad. Ska inte alla avmaska med samma medel och samtidigt?? Jag tänkte att eftersom min häst ska först iväg så avmaskar alla när jag ska avmaska tre dar innan betet i nästa vecka.

Blev helt paff när jag hörde deras resonemang.

Senast ändrad:

linafina skrev:
Jag blir så trött.......igår i stallet där jag har min häst inackorderad fick jag reda på att någon redan avmaskat sina hästar med ivomec, någon skulle avmaska med Banminth och några visste inte. Snacka om att jag blev förvirrad. Ska inte alla avmaska med samma medel och samtidigt?? Jag tänkte att eftersom min häst ska först iväg så avmaskar alla när jag ska avmaska tre dar innan betet i nästa vecka.

Blev helt paff när jag hörde deras resonemang.

Ingen som vet hur det SKA vara?

Jo, alla ska ju ha samma medel samtidigt...finns det alls inga rutiner i erat stall ??..Vad hade dom för resonemang..dvs vilken anledning har dom gjort som dom gjort ? Ska alla hästar i stallet gå på bete i hop ?

Ja det är vad jag har lärt m,ig i allafall men jag börjar undra vad det är frågan om i detta stallet.

Jo för det först så undrade dom ju varför man gjorde träckprov överhuvudtaget. Jag förklarade men då menade dom att man inte gör sånt på vuxna hästar men på en åring som min var det väl ok.

Allt man berättade som man lärt sig var bara att skaka på huvudet åt. Jag har ju en ettåring och dom andra hästarna är i blandade åldrar från fem och uppåt. Min hignst ska iväg på bete nästa lördag och dom andra hästarna ska iväg på andra beten.

Hon som har sin häst tillsammns med min ska minsann inte avmaska med Ivomec utan hon ska avmaska med banminth. Någon hade redan avmaskat sina halvblod med ivomec för några veckor sedan :(.

Några visste varken ut eller in och jag var som ett endå frågetecken samt j*ävligt irriterad.

Jag skiter i vilket för på onsdag får min lilleman en spruta med Ivomec och på lördag åker han på hingstbete. Hoppas på att kunna få dom andra som ska avmaska att välja ivermektinpreparat med men det ser svart ut.

Läge att till nästa år samla alla INNAN det är dax för avmaskning, dvs redan i januari-februari, och gå igenom hur avmaskningsrutinerna ska vara för ALLA. Ta reda på så mycket FAKTA du kan, med tydliga källhänvisningar och extra propsande på hur mycket pengar man kan spara (det brukar göra susen).

Ja det har jag tänkt för så som det är nu kan man ju inte ha det. Jag måste bara fråga hur det ligger till med vinteravmaskning. Det snackas en del om att man ska göra det med i stallet. Ska man verkligen avmaska igen detta året efter installningen?

Nope! Bara din om träckprovet nu visade spolmask. Men äldre hästar än åringar har eget skydd mot spolmask.

Men han hade inte spolmask. Stod 0 där i den kolumnen. Så dom som har spolmask avmaskar på vintern? Men kan åringarna få spolmask under sommaren?

Hur kan det komma sig att alla vinteravmaskar då? alltså förlåt mig men jag känner mig förvirrad. Dom sa nått om frost??

"Alla" har väl inte hängt med, eller kanske aldrig vetat vad de avmaskar mot? Har han 0 nu på spolmask behöver du inte bekymra dig över den, då har han redan utvecklat immunitet.

När det pratas om frost är det säkert styngflugans larver nån blandat ihop det med. Den tar man senast vid första frosten för att komma åt styngflugelarverna innan de kommit ner i magen, och utan att riskera att man väcker upp blodmaskar som gått i dvala pga kylan.

Förr (lääääänge sen) så kom man inte åt styngflugans larver förrän de var nere i magen, och det är i december nångång, Lucia var ett vanligt avmaskningsdatum. Men numer har vi ivermectiner som tar styngflugelarverna redan på vandringen ner till magen.

För att bli mindre förvirrad, lär dig själv! Det är inte så himla krångligt egentligen.

Jag håller ju på att lära mig just nu :). Jag har läst en massa med för jag vill kunna svara på frågorna när folk frågar. Men i detta stallet har alltid någon hört nått annat så då blir man osäker. Jag läser mycket också och lär mig massor.

När man ställer sig emot dom äldre som haft häst länge så tycker dom ju att man är en jäkla besserwisser. Men det skiter jag i fullständigt.

Där var ju en i stallet som tyckte det var så himla bra att jag har en åring för enligt henne gjorde man bara träckprov när dom var så unga, dom äldre gjorde man inte sånt på. När jag försökte förklara så skakade hon bara på huvudet. När jag berättade att jag kommer göra det i framtiden med varje år så tyckte hon säkert att jag var stenkorkad :D.

Varför ska alla hästar avmaskas samtidigt med samma preparat???

För att hästarna inte ska smitta varandra och således göra avmaskningen helt onödig.

Jag har länge undrat en sak, när man avmaskar hästarna skall de vara kvar x antal dagar i sin gamla hage. Borde de inte bli nersmittade igen då? Jag tycker det verkar vara mer logiskt att avmaska dem för att sen släppa ut dom i en ren hage dagen därpå eller så? Någon som har lust att förklara?

Vi tar ett exempel; Vi är ett stall med två hästar gör träckprov på dem.

Häst 1 har stora blodmasken och bandmask.
Häst 2 har stora blodmasken och magmask.

Häst 1 behöver alltså ett Banminth preparat
Häst två behöver ett Ivomec preparat

Vi säger att dessa hästar ska släppas på samma bete, häst 1 avmaskades med ivomec förre året och häst två med banminth förre året. Hur ska jag kunna avmaska dessa två hästar med samma preparat när inte avmaskningsmedlet tar de maskarna på respektive häst?

Eller om jag flyttar till ett nytt stall som redan har ett avmaskningsprogram och det inte passar mitt avmaskningsprogram och inte tar de maskar min häst har enligt träckprovet?

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ta Equimax som är ivermectin + prazikvantel och således tar både magmasken och bandmasken (blodmasken tar ju båda dina exempel).

Flyttar man till nytt stall får man anpassa sig till stallets rutiner, men eftersom det finns t.ex Equimax så går det att lösa.

Ursäkta om jag är jobbig!

Men nu när vi släpper på bete så ska ju jag avmaska med ivomec tre dagar innan, jag vet ju inte vad de andra har avmaskat med och kommer att avmaska med. Om jag nu avmaskar under betet var åttonde vecka med ivomec och de andra med något annat preparat beroende på vad dem använde innan betet! Spelar det roll?

linafina skrev:
Fick svar nyss på träckprovet jag skickade in i måndags.

Min lilla ettåring hade en hel del mask.

Nu behöver jag hjälp med vad jag ska göra.
Jag har också fått svar på mitt träckprov som jag skickat in på analys. Men istället för att reda ut detta här på Bukefalos så ringde jag upp SVA och fick prata med en vet på parasitologen. Jag hade ett mycket givande samtal och fick bra råd om hur jag skulle förfara under hela detta år. Behövde endast avmaska inför betesläpp sedan inget mer i år :)

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 772
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka