Svar från träckprov (hjälp)

linafina

Trådstartare
Fick svar nyss på träckprovet jag skickade in i måndags.

Min lilla ettåring hade en hel del mask.

Nu behöver jag hjälp med vad jag ska göra.

På protokollet står det 900 på raden stora och/ eller lilla blodmasken. 0 på spolmask och övrigt. Sen har dom satt en odling som jag får svar på veckan 19. Vad innebär det?

Jag ska släppa honom på bete den 5 maj i nästa vecka hade jag tänkt mig. Kan jag avmaska honom på måndag i nästa vecka med nått lämpligt preparat och släppa honom på torsdagen endå trots att en odling är satt?

Ursäkta frågorna men detta är helt nytt för mig :o

Någon som kan hjälpa mig att reda ut frågetecknen i min skalle.

Senast ändrad:
Sv: Svar från träckprov (hjälp)

Helt rätt att du avmaskar på måndag. Odlingen säger huruvida du har stora blodmasken eller inte. Om du har den så får du vara extra noga att följa intervallerna på medlet och så kan det vara läge att mocka ordentligt i hagarna.

Så du hann få svaren idag. Men vilket preparat ska du avmaska med nu?

Oki så i vecka 19 kommer jag få svar på om det är stora eller lilla blodmasken. Men i vilket fall som helst är det väl viktigt att följa intervallerna endå?

Det är ingen risk nu när jag ska åka iväg med honom att han smittar ner det nya betet?

Jag ska åka och titta på vårt bete nu :). Hoppas det är bra.

Jag ska kolla upp vilket medel jag ska använda ikväll.

Jag är glad att jag gjorde träckprovet trots att det kostade mig 431:- :(. Tänker fortsätta göra träckprov i fortsättningen.

När du avmaskat så smittar han ju inte ner förrän intervallet på medlet gått ut.

Nej oki. Det stod ju inget om bandmask så det antar jag att han inte har.

Jag har tittat på dom olika preparaten nu men jag vet inte riktigt vilket som blir bäst för honom. Ivomec kanske är bra men om nu blodmaskarna är inkaplsade vilket jag inte vet så kanske cydectin är att föredra? Men sen så tar ju inte dessa bandmask som jag inte iheller vet om han har?

Var och tittade på betet idag och vi kan visst inte släppa som planerat så det blir en vecka senare. Är det oki att vänta med avmaskning tills tre dagar innan betet i den veckan eller ska man göra det så fort som är möjligt?

Vänta du. Ivomec duger gott till en så ung häst (det är väl bäbisen på bilden?).

Jo det är lilla Etan som fyller 1 år på fredag :D. Mockade ur hagarna idag med. Det behövs göras oftare. Måste ta mig i kragen med det med.

Jag skickade också in träckprov för någon dag sedan och fick svar igår. Said hade 400 EPG på stor/liten blodmask. Jag skulle också få svar på odlingen vecka 19.

Banminth fungerar väl på både stor och liten blodmask? Jag är faktiskt riktigt okunnig på det här med avmaskning...

Läste iaf att man skulle avmaska med Banminth före man släpper på bete år 2. Så, ska man det, nån? :D

- Miria

Jo Banminth tar både små och stora.

Jag är faktiskt inte iheller så kunnig när det gäller avmaskningar iheller då man alltid gjort det som rutin utan att veta varför igentligen. På travet är det inte snack om träckprov iheller :D.

Etan avmaskades med noromecetin som är ett ivermectinpreparat hela förra sommaren och även hos mig i slutet på januari så jag antar att jag skulle kunna avmaska med Pyrantelpreparat nu år 2 men jag vet inte säkert.

Det är ju viktigt att man byter medel från år till år har jag läst. Dom andra i mitt stall ska antagligen avmaska med Ivomec så det blir antagligen det för Etan med.

Banminth (eller Fyrantel som är samma sak) går bra att använda. Tänk bara på att intervallet då är 4 veckor, dvs 4v efter senaste avmaskningen så kommer det ut ägg igen och det är dax att avmaska igen.

Precis som Mynta säger så går det bra att ha ett medel i två år och sen bryta av med ett annat medel nästa år.

Jag undrar också lite hur jag ska göra.
Som sagt så ska man ju använda ett och samma preparat ett helt år innan man byter, men vi har styngfluga här varje år och det är ju bara ivermectin som tar den.(jag har bara haft mina hästar här hemma sen förra sommaren, men jag vet att den finns eftersom det har gått andra här tidigare år).
När "banminth-året" så kommer så tar ju det medlet inte den. Hur gör jag där?
Är det okej att lägga in ett ivermectinpreparat på hösten ändå?

Ja, för det är så man får göra. Ta Ivermectin på hösten du trots du har ett Pyrantel-år.

Oki, då blir det Banminth då.

Tack för hjälpen!

Hur gör jag med min äldre valack?

Jag har inte gjort något prov på honom. Ska jag avmaska honom med Banminth också? En gång bara eller?

Usch, måste verkligen studera mer om det här med avmaskning. Känner mig pinsamt dålig :crazy:

----

Det står att man ska ge en dubbel dos med Banminth för att det ska vara verksamt mot bandmask. Om han nu hade 0 på bandmask, ska jag ändå ge dubbel dos eller räcker det med en enkel då? Och sen 3 avmaskningar till med 4 veckors mellanrum?

- Miria

Senast ändrad av en moderator:

Har man 0 så har man ju inget, då finns ju ingen som helst anledning till att ändå maska mot bandmask. Din valack ska maskas som de andra...före/under och efter betet...

Ta valacken också eftersom du inte vet vad han har. Dock säger jag emot Mynta i den här frågan ;) om man ändå ger Banminth kan man lika gärna ta dubbel dos första gången. Bandmasken syns inte alltid på träckprov, och det är inte skadligt att ge stor dos.

Kanske det, men jag anser det vara ganska onödigt..Men å andra sidan finns det ju Droncit. Men jag anser att prov ger ganska bra representativt svar ang bandmasken: 2 år i rad har jag fått utslag på denna...första provet var taget i början på mars, året därpå i slutet på maj.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 528
Senast: Cattis_E
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 772
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka