Svår fostrad VALP, vill ha tips

Rotterö

Trådstartare
Jag har berättat om dena labrador hane tidigare. Då han blev svårt sjuk av grod gift.

NU mår han bättre.
Men en så jobbig labrador hane 7 mån.
Enligt valp MH så visde han va en dominat valp .

Han är intiligent när det gäller. Kan lära fort.
Men problemet som min mor har är.
Hunden anfaller dom inne o biter dom. Hoppar upp o biter mamma i bröstet eller i baken.
Hennes man som är suklig. Han biter hunden mer.
Hunden själ på diskbänken.
Hunden själ på andra bänkar.
Han biter sönder allt.

Dom jobbar med hunden hela tiden. Dom är på brukshundsklubben. Hunden springer agillity banan aldeles själv. Dom visade bara en gång.
Dom skall kastrera honom om en vecka.
snälla ge tipps.
Bur inne fungerar inte. Han skäller så grannarna klagar

Sv: Svår fostrad VALP, vill ha tips

Oj! En utmanande ålder, iochförsig, men ändå, så ska det inte vara. Du säger att han hoppar och biter - busbiter han eller är han aggressiv?? Morrar och hotar han?
Springer agilitybanan helt sjlv säger du. Han är lite ung, tycker jag, för att utföra ett sånt fysiskt krävande jobb, med hopp och annat, eller är det en väldigt enkel bana...?

Oj! En utmanande ålder, iochförsig, men ändå, så ska det inte vara. Du säger att han hoppar och biter - busbiter han eller är han aggressiv?? Morrar och hotar han?
Springer agilitybanan helt sjlv säger du. Han är lite ung, tycker jag, för att utföra ett sånt fysiskt krävande jobb, med hopp och annat, eller är det en väldigt enkel bana...?

Jag har inte sett det själv. Men mamma säger att han morrar o bits hårt.
Jag tror att det kan va domenans tecken
och könsmognaden
test test i rang

Jag skall passa honom en vecka nu.
Jag har en rottis tik 2 år.
Så ska vi se hur han fungerar mot mig

Senast ändrad:

Du skriver att de jobbar med hunden hela tiden, men har de tagit tag i hunden någon gång? Har de visat honom att så gör man banne mig inte?

Det spelar ju ingen roll om han får mental stimulans om han inte lärt sig vad man får och inte får göra.

Jag skulle skita i agility osv och satsa på vardagslydnaden helt.

jag tycker det låter som att hunden dominerar sin ägare och det måste man göra något åt direkt!! min hund var dominantast i kullen och en riktig :devil: när hon började ta för sig, jag har fått testa tålamodet både 1,2 och 100 gånger. jag fick tydligt visa att jag bestämmer genom att hon skulle visa mig underlägsenhet. men man får heller inte glömma bort att berömma när de förstått vad man vill.. nu är hon en riktig pärla att ha o göra med... men vardagslydnad rekommenderas om ni inte redan gått, kan inte ska med fler kurser heller!

Underkastelse och underkastelse... Man måste vara en BRA ledare som hunden ser upp till, inte en elak typ som den är rädd för! Visst ska matte och husse vara bestämda och inte tolerera dåliga beteenden, men det är en konst och en fin balansgång och det handlar inte om att bli arg och ryta och trycka ner hunden i backen. Då får man en hund som morrar för att den inte litar på en istället.
Jag tror den här hussen och matten behöver hjälp, med Vardagslydnaden som sagt och med HUR man visar sin hund att man är en bra, trygg, schysst ledare som den VILL vara till lags, inte nån man är rädd för och känner olust inför!
Lycka till!

Det är väl lite problemet med labradorer, att man gärna tror att de är lätta hundar att ha och göra med, men när de växer upp ska de visst vara riktiga :devil:!

Han verkar vara väldigt lättlärd? Nemi var också väldigt lättlärd, hon sög åt sig instruktioner som en svamp och lärde sig allt med direkten. Fördelen med de hundarna är att de är jävligt roliga att träna! Nackdelen med de hundarna är att det är lätt att man överstimulerar dem. Det råkade vi göra med Nemi,och det fick vi i ryggen med besked!

Jag tycker det låter som att han är lite överstimulerad, han behöver nog inte jobba ullt så mycket som han gör. Han verkar vara van vid att det händer saker hela tiden, och när det inte händer något försöker han trigga igång din mor genom att göra något han lärt sig att han fått en reaktion på.

Det jag tror att de måste göra är att lära hunden att det inte alltid måste hända någonting, ibland är det faktiskt bara lugnt.
Har hunden en egen plats i hemmet? När han blir rastlös och stressad kan de ta bort honom dit, och lugnt och bestämt lägga honom där. I början kan kravet vara att han måste ligga en minut sedan får han komma upp, och så går man och lägger honom efter en stund igen. Sedan ökar man succesivt kraven på hur länge han ska ligga. Viktigt är också att denna platsen verkligen är hundens, och att man inte går och stör hunden, utan när hunden frivilligt söker upp denna platsen så låter man den vara där ifred.

Det är väl lite problemet med labradorer, att man gärna tror att de är lätta hundar att ha och göra med, men när de växer upp ska de visst vara riktiga :devil:!

.

Mitt i prick :D

Många tror att de är goa nallebjörnar, och sen är de monster egentligen :angel: :D

Måste hålla med er bägge! När jag hade både Schäfer och Labrador tillsammans, var det tydligt att Labradoren egentligen var "smartare", för den kunde både lära sig allt man ville lära den OCH samtidigt klura ut saker på egen hand. Schäfrarna ville bara vara till lags, medans Labben nog ville vara till lags ... när det passade, och sen kunde hon fundera ut egna små roligheter när vi inte var påpassliga nog! En ljuvlig hund, med andra ord! :love: Nåt att ta tillvara på, och utnyttja ... om man hittar spelreglerna och de rätta knapparna att trycka på!

De tränar vardags lydnad med honom. Han är gaska duktig på det.
De provade med bur inne- Men det fungerade inte
De har talat om för honom att man inte gör så.
Men hela hunden är rastlös. Damp hunden säger vi.
De kan inte lämna honom 1 minut. Då har han hittat på något bus. Biter sönder . Han får inte vara över alt för att an busar runt som en idiot.

Jag har aldrig sett en sådan hund.
Dom har haft en schäfer hane ian. som blev 10 år¨. Den va jobbig som valp. Men inte så här.
Jag skall passa han 1 vecka nu. Får se hur han är.
Jag har mer hundvana med 4 st rottisar bakom mig
Men det är alltid kul att höra va alla ni säger. tipps

men att hunden är ganska duktig på vardagslydnad hjälper ju inte om han inte kan acceptera sin ledare. bur ska du absolut inte behöva ha inne!! agility är ingen bra aktivering för en sjumånaders valp:eek: den är för det första inte ens färdigvuxen och fysiskt färdig för sådan aktivering, kanske kan prova på sök eller annat?? att hunden blir som den blir när den lämnas ensam är ett tecken på att den är orolig över att vara själv och stressar. men börja med ledarskapsbiten så blir det mesta lättare sen, kan bara önska dig/er lycka till!!

Han är intiligent när det gäller. Kan lära fort.
Men problemet som min mor har är.
Hunden anfaller dom inne o biter dom. Hoppar upp o biter mamma i bröstet eller i baken.
Hennes man som är suklig. Han biter hunden mer.
Hunden själ på diskbänken.
Hunden själ på andra bänkar.
Han biter sönder allt.

Dom jobbar med hunden hela tiden. Dom är på brukshundsklubben. Hunden springer agillity banan aldeles själv. Dom visade bara en gång.

Överstimulerad, hypad och utan gräser skulle jag vilja säga att han är.. En hund som aldrig fått lära sig vara passiv.

"Dom jobbar med hunden hela tiden" skriver du. Han går hela agilitybanan ensam! Stopp! Stanna! Låt honom få vara valp/unghund ett tag till! Han är bara 7 månader! Valp!! Klart han är som han är! Matte och husse måste vara kolugna och veta vad dom gör. Inte dominera och stå i, men visa lilla killen vad som gäller, på ett LUGNT och förtroendeingivande sätt. Han ska känna trygghet och tillit till dem.

Håller med Gnist i vad hon säger!
Jag skulle koncentrera mig på att få vardagen att fungera i ert fall! Träna dom saker han ska klara, så som inkallning, inte dra i koppel, sitta stilla, ligga stilla.. I mina öron låter det som en extremt överstimulerad valp som aldrig har fått lära sig att slappna av!
DET är en grej jag skulle ta hjälp med om jag vore ni:)
Kan inte nog poängtera hur viktig passivitetsträning är!
Jag gjorde inte nåt mer än vardagslydnaden med min tills hon var åtta månader..

En liten fråga (från en som funderar på att köpa hund) passivitetsträning - hur gör man ?

Ingenting! :D
Nä, men att man ser till att hunden ligger lugnt inne, eller pysslar med nåt sansat, tex litet ben. Det beskrivs här ovan i texten. Den får inte paca omkring i hela lägenheten bara för att det inte händer något, om man behöver inte besvara varje lekinvit från hunden.

Hunden ska kunna slappna av med dig om du sätter dig på en sten i skogen, en bänk bredvid glasskiosken i stan osv.

Om du säger till hunden att ligga, och sen gör nåt annat, hur länge ligger den tex? Ligger den tills du går och hämtar den igen, eller "räknar den till tio" och kilar iväg igen?

Sånt är passivitet för mig.

Att ha bur inne som förvaring av hunden är givetvis förkastligt, men jag tycker att buren är ett utmärkt redskap när det gäller just att installera en avknapp på en hund som bara hittat påknappen.

Med Nemi gjorde jag så att när hon stirrade omkring och inte kunde slappna av så satte jag helt enkelt in henne i buren. Där fanns inte så mycket val annat än att slappna av. Buren var övertäckt med en filt så att det var en mörk mysig koja, och där var skönt bäddat inne. Möjligtvis hade hon ett ben i den. Tillslut lärde hon sig att när hon kom in i buren var det inte så mycket val annat än att vila, och hon somnade ganska snabbt. Viktigt är också att buren verkligen är hundens krypin, går den självmant och lägger sig där ska man absolut inte störa den. Nemi tycker fortfarande jättemycket om sin bur, vi har den fortfarande framme och den står alltid öppen. Hon går ofta in och lägger sig i den.

Jag har skrivit det förr i någon tråd, men det låter som en helt vanlig Labradorvalp som hamnat hos några som inte var beredda på vilken krävande ras det kan vara som ung.

Trots att jag propagerat för det i så många år för jag heeela tiden höra rasstandarden uppläst eller någon som träffat en Labrador som varit 10 år och apatisk. Jag undrar när denna bild ska förändras..?

Det kan vara en tuff period när de är unghundar. Många många gånger går det dock över utan att man behöver stressa ihjäl sig för det. Även min lata hund var väldigt energisk som ung :) Men klart att man måste fundera över vad som är tillåtet eller ej. Jag har dock aldrig behövt fundera på att mina hundar skulle försöka "ta över", det har jag aldrig trott om dem. Däremot en frustrerad valp med mycket energi och stress kan få sådana överslag och bitas och morras. Vad är överslag och vad är dominans? Viktigt att skilja åt. Att bli hårdare och hårdare mot en osäker valp skapar bara ännu mer stress. Vem kan läsa hunden? Men sjäkvklart måste ramarna och reglerna finnas. Kan någon berätta dem för hunden så att hunden förstår? Men att bli skitförbannad på en hund när den inte förstår blir aldrig bra.

Det gäller att hitta en balans mellan lugn och motion. Jag brukar tänka mycket monoton motion när hundarna är i varv. Dvs. inte så mycket träning, asbolut ingen lek ute med andra hundar. Men gärna lagoma promenader. Få springa lös ensamma och själv roa sig. Just den där stunden varje dag att få vara lös och tokspringa har jag tyckt varit viktig. Sen lugn och fin lydnadsträning för att gympa skallen lite. Men mer hemma i lugn och ro än på en klubb. Jag tycker att många labradorer har en period kring 6 mån när man undrar om ångerrätten gäller.

Det är även vanligt att Labradorvalpar med energi demolerar hemmet.

Det här tycker jag är ett mycket bra inlägg, ta det på allvar TS.

Jag har också hört om många som lämnat tillbaka sin labbe till uppfödaren för att de inte klarade av den. De hade ju köpt labrador "för att det skulle vara så lugna hundar"

Tyvärr verkar det vara allmänt vedertaget att labradorer och goldens är perfekta familjehundar, lugna och snälla sen födseln:grin:

Din mamma har köpt fel hund, så enkelt är det...

Efter vår förra labbe är det STOPP med labradorer i detta hushållet (eller mina föräldrarsa hushåll :p ). Det är faktiskt väldigt svåra hundar, förvisso godmodiga och oftast väldigt positiva, men svåra. Förstår man sig då inte på dem så går det utför...

Vår förra åt sig igenom en vägg som unghund, en husvägg alltså, och det säger ganska mycket om vad de kan hitta på när de är odrägliga.

Jag har nu weimaraner som är en relativt svår hund, men de är liksom logiska på ett helt annat sätt.

Mitt tips är att din mamma antingen omplacerar hunden (alt. lämna tillbaka den till uppfödaren) eller går en riktig kurs där kursledaren har jakthundserfarenhet och vet hur man ska forcera en 7-månaders som har tagit över...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har funderat på en sak!:crazy: Nu förtiden ska all fostran ske genom att man nonchalerar det dåliga beteendet och att man...
Svar
9
· Visningar
1 581
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 757
Senast: Shark
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 664
Senast: Belethien
·
L
Övr. Hund Jag har en 8årig hanhund (okastrerad) som jag haft i 4år, dock känt honom sedan valpstadiet, han har alltid varit ranglåg och tuktad av...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: Lill Malin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur