Svår fostrad VALP, vill ha tips

Sv: Svår fostrad VALP, vill ha tips

Ser att flera har skrivit det som var min första tanke när jag läste inlägget - överstimulerad och stressad hund som inte vet hur man tar det lugnt. En stressad hund vet inte riktigt själv vad den gör, jämför med ett stressat, övertrött barn. Att banna eller försöka dominera hunden/barnet har sällan önskad effekt utan höjer stressnivån ännu mer.

Ärligt talat, om hunden använder sin ägare som tuggleksak ger jag blanka fan i varför den slutar. Den kan vara trygg eller rädd eller vad sjutton som helst, men lägga av ska den. Beroende på hund så hade liknande beteende i det här huset kunnat rendera i en smäll och så hade hunden fått bli hur rädd som helst. Det är väl egentligen ganska självklart. Hunden biter ju sin ägare.

Trygg ledare i all ära, men den hund som terroriserar en ranghögre åker på stryk till slut.

Det handlar inte om att banna eller dominera utan om att sätta fysiska gränser runt sig själv. Att inte acceptera respektlöst beteende från hunden. Min gamla hund (som inte bor här längre) råkade sätta tänderna i mitt knä här i veckan i jakten på en leksak. Min omedelbara reaktion var att vråla och fara upp från marken. Det var inte meningen från hans sida att tugga på mig, men han får faktiskt se sig för. Samma gäller om han springer på mig eller inte ser upp på annat vis.

Självklart och absolut! Har du rätt. Men, jag tänker på mina bekanta, som har en Goldentik som börjat morra och propsa på att sitta i soffor och sängar fast hon inte får, vid 6 månaders ålder. DOM gastar och ryter och slår och hunden blir otrygg och morrar mera och ingen begriper vad som blivit fel. Ska man korrigera ska man göra det på rätt sätt och det kan inte alla.

Det handlar inte om att banna eller dominera utan om att sätta fysiska gränser runt sig själv. Att inte acceptera respektlöst beteende från hunden. Min gamla hund (som inte bor här längre) råkade sätta tänderna i mitt knä här i veckan i jakten på en leksak. Min omedelbara reaktion var att vråla och fara upp från marken. Det var inte meningen från hans sida att tugga på mig, men han får faktiskt se sig för. Samma gäller om han springer på mig eller inte ser upp på annat vis.

Men fysiska gränser kan man ha utan att skrika och gorma eller ännu värre göra illa hunden. En stressad hund blir bara ännu mer upptrissad av sådant och förstår antagligen inte alls vad man menar. I "bästa" fall tror hunden att du är med på leken och flyger på husse och matte med ännu mer intensitet, i värsta fall blir den rädd, förvirrad och tappar helt tilliten till husse och matte.

Det finns säkert många andra sätt, ett är till exempel att när hunden börjar bitas och bråka att väldigt lugnt och stilla avlägsna sig själv och stänga dörren i, alternativt flytta hunden till t.ex. en valphage (lite beroende på storlek på hunden m.m). Utan stimulation brukar de flesta hundar lugna ner sig på en halv minut och så länge man är konsekvent brukar det inte ta länge innan hunden förstår att hugga och bitas = man får inte vara med längre och det är skittråkigt.

Du har rätt på ditt sätt. Men jag tror till 99% att en smäll på denna valp från sina ägare kommer att resultera i att den hoppar på dem ännu mer och tuggar efter dem. Hade det hjälpt att de bara blev arga så skulle det gett resultat vid detta laget. För arga tror jag allt att de blir. Däremot så tvekar jag inte att du skulle fått en bra effekt (helst som en helt främmande person, valpen känner inte dig, men sina ägare)

Alltså. 1. De klarar inte av hunden. 2. Hunden har för hög aktivitetsnivå för att de ska klara av den. 3. Börja med att sänka aktivitetsnivån. 4. Nu klarar förhoppningsvis ägaren av att sätta gränser.

Jag tror att det måste in ett mellansteg för att de ska klara av sin hund. Men bra hjälp utifrån kan de kanske sänka aktivitetsnivån direkt genom att lappa till hunden och verkligen sätta ned foten ordentligt en gång för alla. Men faktiskt så klarar inte alla människor av det. Vi är alla olika och det är inte bara förunnat en viss typ av människor att äga hund.

Jag ser denna hund framför mig. Jag har träffat massvis med sådana här Labradorer och ägare som sliter arslet av sig och som slåss med sina hundar och blir hårdare och hårdare och det blir bara en ond spiral av det hela. Jag riktigt känner hundlukten och hur mjällen syns på ryggen efter några sådana här duster. Många gånger hänger tungan också utanför munnen. Man brukar säga att Labradoren är hård på utsidan och mjuk på insidan.

Tydlighet. Hur kan man lugnt, konskekvent och tydligt berätta för hunden vad man vill? Det är kärnan i det hela. Det är inte toppen av isberget man ska "bota bort".

I "bästa" fall tror hunden att du är med på leken och flyger på husse och matte med ännu mer intensitet, i värsta fall blir den rädd, förvirrad och tappar helt tilliten till husse och matte.

Jag hade jätteproblem med att min hund drog med apporteringsvilt och kutade runt runt mig med det utan att lyssna något.

Det var pinsamt att upptäcka att det var ett överslag av henne för att hon inte litade på mig. Jag trodde på alla andra som sa att den hårda skolan var den enda rätta. Det tog många år att reparera skadan. Men blev jag sur och irriterad på henne vid apportering många många många år senare så kunde hon fortfarande börja leka och göra en överslagshandling med apporten.

du skriver så klokt och jag kan bara hålla med. att bestraffa/korrigera en labbe som är uppe i varv är helt meningslöst. det bästa (och troligaste) som kan hända är att effekten är noll. de måste vara i balans för att kunna ta och förstå en korrigering!

du skriver så klokt och jag kan bara hålla med. att bestraffa/korrigera en labbe som är uppe i varv är helt meningslöst. det bästa (och troligaste) som kan hända är att effekten är noll. de måste vara i balans för att kunna ta och förstå en korrigering!

Även jag håller med! Inte så mycket mer att tillägga. :)

Underkastelse och underkastelse... Man måste vara en BRA ledare som hunden ser upp till, inte en elak typ som den är rädd för! Visst ska matte och husse vara bestämda och inte tolerera dåliga beteenden, men det är en konst och en fin balansgång och det handlar inte om att bli arg och ryta och trycka ner hunden i backen. Då får man en hund som morrar för att den inte litar på en istället.
Jag tror den här hussen och matten behöver hjälp, med Vardagslydnaden som sagt och med HUR man visar sin hund att man är en bra, trygg, schysst ledare som den VILL vara till lags, inte nån man är rädd för och känner olust inför!
Lycka till!

:bow::bow:
Mycket bra sagt! Många lever ännu i "dominans/ledarskap, hunden försöker klättra på rangskalan hela tiden"-världen, som faktiskt inte finns enligt forskning som började redan på 1960 talet*.

Ledarskap för mig är att min hund känner sig trygg hos mig, han litar på mig och vet att jag ser till att alla hans behov blir tillgodosedda. Detta funkar bättre än allt annat jag provat genom åren när jag tränat och levt med hund.

*Refererar till forskning av Thelma Rowell och kompendium skrivet av Per Jensen.

Senast ändrad:

Tack alla
Ni skriver mycke bra.
Ni skall jag ha denna labbe hoss mig en vecka. Han skall få bo med min rotis tik. Hon säger till honom. Han skall få ha det tråkigt slappa.
Jag skall se hur hunden är.
Har bara hört på telefon va han gör.
När jag har varit med honom , fungerar han bra.
Det blir en utmaning denna vecka

Hoppas det går bra :)

Skriv gärna någon rad om hur det går.

Indil

Nu har han varit här sedan kl 2. Det har varit full rulle på den hunden hela tiden. Dom lekte nog i 1 tim. Min hund blev trött o la sig. Men han ville inte sluta. Så jag tog bort henne. Nu sover dom båda två.
Han ville inte äta sin mat.
Det är som att trycka på on . Finns ingen avstängning. Bara en kort pausknapp
Men han är go,.

Låter på pricken som min förra golden, Billie. Minnena fullkomligt forsar fram när jag läser tråden.

"Gå och lägg dig" är ett jävligt användningsbart kommando inne. Men räkna med ett krävs en ängels tålamod och en djävuls envishet innan man får valpen att fatta att den ska ligga kvar tills man säger annat.

Mitt bästa råd är ändå att du bör hjälpa dina föräldrar att hitta en bra jaktinstruktör i deras omgivning. De behöver inte sikta på jaktprov, men att arbeta ute i skog och mark med det hunden är framavlad för är ett utmärkt sätt att få kontroll över dess energi. Speciellt som man lägger mycket vikt vid dessa träningar på att träna passivitet, stadga och hundens förväntningar. Dvs, man letar reda på och lär sig hur hundens on/off-knapp fungerar.

Jag har hittat mina instruktörer via goldenklubben samt SSRK (svenska spaniel och retreiver klubben). Labradorklubben kan förmodligen också tipsa.
En allmänlydnadskurs på en brukshundsklubb ger inte så mycket för den här typen av hund (gjorde inte det för mig iaf), om man inte har turen att råka på en guldkantad instruktör som verkligen tar sig an utmaningen. Där tycks man mest träna moment istället för att fokusera på själva kontakten och relationen mellan hund-förare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har funderat på en sak!:crazy: Nu förtiden ska all fostran ske genom att man nonchalerar det dåliga beteendet och att man...
Svar
9
· Visningar
1 581
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 757
Senast: Shark
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 664
Senast: Belethien
·
L
Övr. Hund Jag har en 8årig hanhund (okastrerad) som jag haft i 4år, dock känt honom sedan valpstadiet, han har alltid varit ranglåg och tuktad av...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: Lill Malin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka